jans

Alla inlägg den 22 juli 2018

Av Jan Sandström - 22 juli 2018 09:45

Söndag den 22/7


Igår var en varm dag och efter morgonsysslor klädde jag på mig och tog en MC-tur. Hade först tänkt åka fram och åter till stugan men ångrade mig när jag var på väg.

Det blev istället E12 mot Vännäs men svängde i Brännland upp efter Kassjövägen mot Tavelsjö där det började regna.

En liten droppe på ruran, sedan en till och så, en stor droppe och en i ansiktet.

Sedan slutade det regna och jag svängde efter 363:an tillbaks mot stan.

Det var mörka regn och åskmoln norrut så därför vände jag.


Inne i stan stod valet hem eller fortsätta så jag fortsatte och det blev söderut och Bussjövägen not Norrmjöle, där svängde jag vänster och genom Strömbäck hemmåt.

Vid IKEA såg jag faktiskt en blixt norr om stan och väl hemma såg jag att åskan gick lite runt omkring Umeå.


Väl hemma kom Erik med framdäcket till sin cykel, det höll inte tätt så vi felsökte och ett pyttelitet hål som nästan inte släppte ut luft under vattnet i tvättstället, men det fanns där och när jag kollade däcket hittade jag en liten vit tagg eller vad det var.

Ett under att den gått igenom slangen men tydligen gjorde den det.

Lappa och montera ihop och så lite prat med Erik på altanen innan han åkte iväg och jag tog bilen.

Hämtade Inger på jobbet och vi åkte ut till Sröcksjö och Tomas med familj där vi skulle äta och ha trevligt med barnbarnen.

Det blev en trevlig kväll och de är mysiga de små liven.


Sent åkte vi hem igen och fick leta efter Ingers nyckelknippa som vara var borta. (Inger hittade den nyss då hon skulle ta upp en tidning som ramlat ned ute på altanen, nycklarna låg mellan stolarna på dubbelbänken vi sitter på).

 


Gick isäng sent och ännu senare kom Anders hem.

Han hade varit hos en kopmos på Rödäng och praktiskt att då sova över här istället för att köra hem och sova i sin gäststuga.


Jag sov gott när jag somnat och före åtta var jag uppe,då dundrade det lite söder om stan men det blev värre, mycket värre där borta.

Hörde nu att den slog ned i ett TV-uttag i Stöcke och en äldre kvinna omhändertagist av släktingar.

 


Men även Anders hus i Stöcksjö drabbades, en brytare bakom TV-n for tydligen och en säkring, säger Tomas.

 

De märkte att åskan gick sa han och jag ska åka över och kolla på skadorna när jag bloggat klart.


Umeå Energi är ute och lagar skadorna som blev, att de är utan ström förstår man.


Eljest inte så mycket att göra idag, det ska åska lite nu och då men inte som jag skrev om tidigare.

 


Nu är det ett åskväder till i eftermiddag de varnar för.


Just nu kallt ute, bara 21,2° och DET HAR REGNAT och regnar faktiskt änu, men 0,3 mm är inte mycket, grässtrpåna blir fuktiga men bättre än ingenting.

Nu går åskan norr om Sävar och över Botsmark och den drar norrut.


Så här ser himlen ut här

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-22 09:45:07

Temperatur: 21,3 °C
Lufttryck: 1004,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 21,3 °C
Inne hos oss. Temp: 24,8 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 98,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
31,7 °C
Klockan:
13:15
Temp - Min:
19,6 °C
Klockan:
04:34
Temp - Min:
16,1 °C
Klockan:
04:15
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,6 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
06:01
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
22:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:17
Sol ned: 22:11
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:54 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:10
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu har åskan tagit ny fart uppe över Botsmark och Ratan, blixtrar ganska ordentligt och jag ska plocka ihop lite grejor och åka ut till Stöcksjö.

Inger jobbar kväll och börjar i eftermiddag så nu får hon sköta om huset.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards