jans

Direktlänk till inlägg 24 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 juli 2018 09:30

Tisdag den 24/7


Igår hade jag en småhektisk dag som kanske märktes på mitt bloggande.

Först skulle vi iväg och hämta Tomas som lämnade in bilen på service, sedan skulle det handlas på IKEA men där var det stängt så det blev lite barnmat och annat innan det bar av ut till Stöcksjö.


Jag fick igång routern med min nätdel jag lånat ut så nu behövdes bara en ny sådan.

Fixade ett eluttag till gräsklipparen, men där sket det sig och jag vet inte vad för nu fungerar inte Mirabell 2.

Hon påstår att det inte finns kontakt med någon slinga och nu har hon laddat ut helt och hållet så jag får åka dit igen när jag är ute och ränner som det blir idag med.


Jag och Tomas åkte in till IKEA eller Aveon som området sägs heta men jag vet inte vem som säger det, tomas köpte sina barnstolar och jag köpte en nätdel på Kjell & Co där jag fick fin hjälp att hitta en adapter som kanske skulle passa, behövde inte ens betala för den.


Jodå den passade så jag fick igång Internet och bytte ut skarvdosan som ockå var bränd på ett stift men det kanske hänt tidigare, det såg inte nygjort ut.

Gräsklipparen fick jag bara inte igång men ström finns i uttaget. Kan åskan ha tagit någon del men den kloppte ju tidigare på morgonen och dog i och med att jag satte dit uttaget. Men sladden och nätdelen kan ha blivit skadad så att det blev något när jag tog ned den från väggen. Jag ska ta med bättre mätinstrument idag.


Jag fick mejl från Carstedts att bilen var klar att hämta och Tomas skulle även få hämta sin bil.

Jag mejlade om att efter hans, Stefans lunch kunde jag komma, vid 13-tiden men det drog ut på tiden för mig.


Jag körde Tomas till Mekonomen och så E4 mot Ersboda men vid värmeverket på Ålidhem kom jag på att de kanske ville ha Ingers bilnyckel också så det blev en sväng hem och hämta den,

 

ge en utslagen Gunnar lite mat och vatten.

Upp till Carstedts och titta på nya bilen.

 


Visst är den fin.


 


Men det är inte den fast jag kunde ha köpt den istället, sprillans ny för bara nån tusenlapp till. Men det är en helt annan bil än min nya C-Max som räknas en klass bättre eller mer.

Så här ser min nya bil ut.

 

Efter en massa underskrifter fick jag nycklarna och han fick mina gamla.


Men jag är sugen på att montera dit det här.

 

Infällda i grillen skulle det knappt synas jämfört med om jag djälv sätter dit 2 eller 3 stora ljus om jag ska komma upp i samma ljusbild som ledrampen.

Då är jag säkert uppe i 5 tusen och måste göra arbetet själv, det tar mekanikern ungefär 3 timmar att montera och är jävligt omständligt.


Jag får tänka på saken, men de ville även ha mitt gula papper från trafikverket, och det låg ju hemma förståss.

Men jag skulle kunna ringa in nummret innan 5 för eljest skulle jag fortfarande stå som ägare på gamla bilen.

Jag åkte hem för att kolla och mejlade han men kom på att det är några km att köra och jag har en ny fin bil så jag åkte upp med det och lämnade samtidigt den gamla cupévärmaren jag plockat bort, den gav ändå sådan pissvärme att den var värdelös i bilen.


Äntligen var jag ute i Stöcksjö igen och fick inte igång gräsklipparen, till slut skulle vi åka hem igen vilket vi gjorde.


Jag tog bort takräcket och kollade igenom bilen, ingen motorvärmarsladd och jag som skickade med min med bilen, en sådan hör ju till när det sitter monterat motorvärmare. Lade in sådant man behöver som bogserlina och smågrejor.

Försökte få dit fästet för min GPS men det lossnade bara så ännu mer supermonteringstejp och så två tyngder, en järnklump och en slägga på instrumentbrädan, min DaschCam fick även sådan tejp på rutan och så en magnet på utsidan som drar fast fästet.


Senare på kvällen åkte vi ut en sväng och Inger körde, hon får godkänt så nu har hon körkort på bilen   

Hemma igen efter en sväng satt vi och gick igenom radio m.m men varför visar kalendern en dag fraför idag och det gick bara inte att ställa in någonstans.

Vi hade även problem att synca Ingers mobil men till slut fungerade det också.

Det tar tid innan man beärskar och lärt sig allt men vi får ju träna när det bär av på semester senare i augusti.


Jo Tomas ska ju få ett takräcke av Anders, och takboxen av mig men på räcket fattas en liten gummibit, det är ju ett fordräcke så jag ska upp till Carstedts för att hämta mina grejor och ska då kolla om det går att köpa till den eller en sats.

 

Skulle ju vara förjäkligt om man måste kassera en sådan grej som jag skulle räkna som förbrukningsdetalj, den sitter ju och ska klämma mot takrälsen på bilen.

Mitt räcke är ju special till just min bilmodell så det kan han inte ha.


Solen skiner och det är varmt, Tomas har kommit och jag har fått hålla i Alex men gick in för att skriva det här och snart åka iväg.

Just nu 09:37 har jag 24,6° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-24 09:30:10

Temperatur: 25,7 °C
Lufttryck: 1015,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 25,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 21,0 mm
Året: 118,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
26,1 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
27,9 °C
Klockan:
13:45
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
03:53
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
03:12
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
22:49
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:32
Sol upp: 03:23
Sol ned: 22:05
Skymning: 00:00
Dagsljus: 22:28 tim:min
Dag längd: 18:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här.

 


och trädgården så här.


 


Nä dags att åka iväg och göra nytta.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards