jans

Direktlänk till inlägg 25 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 25 juli 2018 09:15

Onsdag den 25/7


Igår, Tomas och barnen kom förbi och samtidigt, nästan kom Peter, Anna och Emil för att lämna stugnyckeln där de varit och provlegat i husvagnen. Det var spännande för Emil men tydligen hade de frusit på natten och inte slagit igång någon värme.

Jag måste skriva instruktionerna hur man gör sådant och annat praktiskt.


Här hemma var det trevligt och Inger gjorde en ordentlig lunch åt oss alla innan hon senare cyklade till jobbet och de andra åkte hem till sitt.

Jag passade på att åka till Carstedts där jag fick igen mina solglasögon, motorvärmarsladden och en gummigrej till takräcket Tomas ska få av Anders. Vi plockade bort från ett skrotat räcke de hade liggande.

Servisen hos Carstedts är enastående och man får alltid den hjälp man behöver och mer därtill. Men det är kanske för att jag nu är inne på min fjärde bil från dem.


Den här bilen ser fin ut.

 

Det var egentligen en bra bil som gick fint.


Emil hade glömt sina springarskor hos oss och jag skulle ju lämna dem efter att jag hämtat ut kamerafästet jag beställt på Cyberphoto, men jag åkte direkt ut till Skeppsvik, Maria var hemma och kom just upp från ett bad i havet, ensam var hon nu så vi fick en trevlig pratstund ute i trädgården efter att hon gjort kaffe och tittat på min bil.


I förrgår fick vi varning om däcktryck och att service behövdes, igår fick jag det två gånger på väg till Skeppsvik så jag ringde Stefan som sålt bilen och de ska titta på den, hoppas bara det inte är något jävulskap som jävlas och inte går att få till.

Men på väg hem larmade den inte, hemma kollade jag däcktryck och de hade kört i lite för mycket i framdäcken men ingen punktering i alla fall så det är nog en givare som trilskas.

Jag tror även de ska få sätta in LED-rampen för jag brukar vilja ha mer ljus på bilen.

 


Sedan skulle hon bade igen och med 27° i vattnet kunde jag inte hålla mig så det blev ett dopp i bara trosorna.

Sedan sitta och torka i solen och en liten glass innan jag åkte iväg hemåt igen via Peter och lämna skorna, sedan köpa ut kamerafästet innan jag åkte hem.


Mer kaffe och sedan började jag dra sladdar till GPS och DashCam snyggt och dolt bakom paneler och lister så nu sitter allt dolt.

Ja inte GPS:n somsittet tydligt men egentligen allt för långt fram i bilen, den är lite svårnådd men jag når om jag stäcker mig men å andra sidan ser jag bättre med glasögonen, närmare skulle jag behöva terminalglasen fast jag ser hur som helst.


Sladdarna blev fina och jag lekte lite med stora skärmen, fick in barnbarn som bakgrundsbild men jag vet inte om jag ska ha den, i så fall bör det vara en mörkare bild så att texten blir lättläst.

Inger kom hem och vi satt ute på altanen innan hon ville ha sängen (soffan).


Jag gick isäng med ljudboken en stund och sov ganska gott inatt med Mirabell utmed mig, där låg hon även i morse så hon kanske låg där hela natten.


Upp före 7 och vågen stannade på 77,7 kg,

En skön dusch innan frukost ute och då hade Inger redan cyklat iväg.


Själv har jag tänkt mig ut till Stöcksjö med takboxen på släpvagnen och se om vi får på takräcke och takboxen på Tomas bil.

Och få igång Anders gräsklippare.


Åskan gick ordentligt uppe i inlandet igår kväll.

 

Nu går den mellan Lycksele och Storuman men här hemma är det sol och 25,1° i skuggan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-25 09:00:10

Temperatur: 25,3 °C
Lufttryck: 1016,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 25,3 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 66 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 119,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,9 °C
Klockan:
08:45
Temp - Max:
26,5 °C
Klockan:
10:21
Temp - Min:
15,0 °C
Klockan:
03:29
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1016,3 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:41
Sol upp: 03:26
Sol ned: 22:02
Skymning: 23:51
Dagsljus: 22:10 tim:min
Dag längd: 18:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser himlen ut här hemma.

 


och trädgården.


Nu plocka ihop grejor och koppla släpvagnen för första gången på den här bilen, hoppas han kopplat sladdarna rätt. Kaffe kan jag ta ute i Stöcksjö.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards