jans

Direktlänk till inlägg 26 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 juli 2018 10:15

Torsdag den 26/7


Igår vaknade jag tidigt, efter morgonsysslor och lite slappa kopplade jag släpvagnen till nya bilen och det fungerade.

Men jag gillar inte de här nya som slltid kör med släckta bakljus och varselljus fram men som de sägerm bara att gilla läget.

Baxade upp takboxen och surrade fast, in med verktygslådan i bilen och iväg till Stöcksjö och Tomas för att montera takräcke och box på hans bil.

Skulle även se vad som felades med gräsklipparen som inte ville gå.


Erik ringde hemifrån oss på Västerslätt och undrade var jag var, man kan aldrig smita iväg   

När han hörde var jag var cyklade han hem och tog bilen till oss.

Jag grejade med takräcket och smorde upp låsen och skruvfästen, men två lås gick inte att vrida om nyckeln på men indränkta i olja kan de komma igång, de har ju inte någon direkt funktion att hålla täcket fast på bilen.


Jag gav mig på gräsklipparen och blev inte riktigt klok på vad som felade. Trodde ett tag att åskan smällt sönder någonting.

Åskan ja, nu har den kört igång nordost om Umeå vid Bygdeå, en bit bort men det kan gå fort för vi hade ganska grått här uppe ovan träden.

Nåja, till slut hittade jag felet och det var tidigare ägaren som skarvat nollan, den blå ledningen med en sockerbit.

Bildresultat för Sockerbit, skarv och kabeln hade gått av så att det inte syntes.

Tursamt nog hade vi inte anslutit någon hög belastare för då kunde det ha blivit gnistbildning.

Det tog inte lång tid att skala en bit och skarva ihop igen och då laddades gräsklipparen.

Det blixtrar ganska ordentligt där uppe, men den verkar dra sig norrut mot Lövånger, vi får säkert någiot vi också, regn skulle vi behöva.

 

Erik hade kommit och med hans hjälp fick vi på takräcket och takboxen så nu har de mer att packa i när de till helgen återvänder söderut.

Det är ju en hel del kläder och blöjor att dra på när man har tvillingar på ett halvår. Men vi får snart träffa dem igen. 

Den nittonde augusti är det ju dop nere i Jönköping och då har vi åkt ned, sedan fortsätter vi en resa genom Norge upp och hem igen.


Erik och jag åkte hem och hemma blev det kaffe, IGEN.

Fästplattan till min GPS lossnade direkt jag började köra igår, att det ska vara så svårt att få fast den på instrumentbrädan men den verkar insmord med något medel fast jag har ju tvättat av stället där jag ska klistra så ordentligt att den borde vara ren och fettfri.

Nu bjorde jag ännu ett försök och med tyngder på får jag se, går inte det här ska jag testa med butylgummi som fäster på ALLT.

Jag har ju försökt få tag på en ny platta med originaltejp men inte hittat här i stan. Jag får väl beställa men vad är garantin att den kommer att sitta fast.


Sedan blev det bokläsning uta på altanen och jag somnade förstås nästan direkt, sedan var kvällen dåsig i skallen.

Det blev ändå en hel del planering och letande i Norge, Inger tycker jag överdriver allt. Men det är ju halva nöjet att planera och kolla, leta och ta hem dokument, turlistor på färjor och annat.


Inger lade sig ute på altanen och jag inne men fick ingen sängkompis med svans.

Sista tiden har jag mått oförsämt bra med tanke på ledvärken, det är den sköna värmen som lindrar men igår kväll hade jag värk i fingrarna.

Lyssnade klart sista 10 minuterna på boken och sedan sov jag faktiskt bra inatt.


Väcktes ½8 men låg kvar då kroppen kändes tung, igår kväll slog det lock för öronen och jag kände mig halvförkyld.

Idag är det inte mycket bättre, tinnitus tjuter och det är lock för vänster öra och jag har ont i kroppen.


Så tanken är att idag ska jag ta det lugnt och förhoppningsvis kunna ta nån promenad beroende på vad vädret har att erbjuda.

Det är ju mer "normal" temperatur nu med 20,9° i skuggan.


Himlen ser ut så här

 


och väderstationen visar det här

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-26 09:30:10

Temperatur: 21,5 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 21,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,4 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 119,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
08:15
Temp - Max:
27,2 °C
Klockan:
13:57
Temp - Min:
17,1 °C
Klockan:
03:57
Temp - Min:
15,0 °C
Klockan:
03:29
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,0 hPa
Klockan:
17:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:49
Sol upp: 03:30
Sol ned: 21:59
Skymning: 23:43
Dagsljus: 21:54 tim:min
Dag längd: 18:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:24
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Trädgården ser ut så här

 


och jag säger det här

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards