jans

Alla inlägg den 28 juli 2018

Av Jan Sandström - 28 juli 2018 20:01

Efter en mysig heldag med barnbarnen Harry och Alex, ja även Tomas och Sara har vi sagt hej då och åkt hem.


Jag spolade bara av deras bil och försökte fixa låsen till takräcket men tror att fjädrarna inne i låsen rostat sönder.

Men dem har ändå ingen funktion för säkerheten så jag fixerade med eltejö så att de inte kan ramla loss vilket jag ändå finner osanorlikt.


Bytte även ett eluttag ute på altanen åt Anders och nu kollade jag vädret.

Det åskar på kontinenten och även här i Sverige.

 

Det flammar i ett där nere.


Men jag ska planera mer om Norge och samtidigt går Ghostbusters på TV 3.  Klockan 21 börjar andra filmen Ghostbusters II


Jag får se hur länge jag håller mig vaken.

Av Jan Sandström - 28 juli 2018 12:15

Lördag den 28/7


Igår blev det räkningar att betala och det gick ihop även den här månaden.

Gick ut och vattnade lite, fyllde fontändammen och tömde badpoolen så gräsmattan fick lite skitvatten.


Åkte jag upp till stugan och tittade till den men fick även prova bilen, nu har inte (peppar peppar...) däckvarningen larmat och inte heller på den turen eller idag.


Det var varmt igår så jag satt mest och läste och sov ute på altanen tills jag började frysa i skuggan.

Inger kom hem och på kvällen satt jg mest med Norgeresan och den blir för lång.

Vet inte hur jag ska få ihop det på den tid vi har, kanske får skippa Trollstigen.

Men det får vi se då vi är där. Väder, vind och hälsa spelar även en viss roll även om vi åker bil.


Gick isäng efter midnatt någon gång, då var Mirabell på mig och ville isäng, läste lite i boken innan jag släckte rut ett.

Vaknade två med värk så det blev Voltaren och jag somnade oom till halv åtta då vi skulle upp.

Inger sov ute som vanligt.


Efter frukost åkte vi över hit till Stöcksjö och Tomas med familj. De åker ju hemåt snart så det här är sista gången vi träffar dem innan dopet och vår resa.

Jag skulle fixa ett eluttag som inte såg bra ut

 

Men jag hade inget och hittade inget här i förråden, hade även glömt min mobil hemma, trodde jag, så jag åkte iväg för att köpa ett uttag, då såg jag mobilen i väskan men hade inte plånboken med, den låg nog hemma så hem och hämta och då var det lika enkelt att åka till Biltema som Söderslätt. Biltema har fina uttag.


Kom tillbaks och tog mer kaffe medan jag bytte uttaget så nu är det fint igen, det var ganska bränt inuti, men tror inte att det var Tor som orsakat det, fast helt säker är jag inte.

Anders hade en skarvsladd vi bytte kontakt på tidigare men såg inte uttaget då.


Nu är det bra och barnbarnen ligger här inne andäktiga när Tomas spelar gitarr för dem. Han är väl den enda i familjen som spelar något instrument.

Jag försökte och spelade elorgel en gång i tiden men blev aldrig särskilt bra, tycker jag då.


Jag ska ta och tvätta både Tomas och vår bil när vi är här och har grusgången, då får man göra det.

Eljest blir det mest bra vara nu, tyvärr tog jag inte med boken min.


Varmt ute även idag och tyvärr TORRT. Borde köra ned bilarna på gräsmattan för att tvätta dem. Kanske ska göra det.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-28 12:00:15

Temperatur: 27,6 °C
Lufttryck: 1027,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från ENE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 27,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 119,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
28,2 °C
Klockan:
11:38
Temp - Max:
28,0 °C
Klockan:
16:13
Temp - Min:
17,4 °C
Klockan:
04:34
Temp - Min:
14,7 °C
Klockan:
03:45
Lufttryck - Max:
1029,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,1 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Min:
1027,6 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:03
Sol upp: 03:36
Sol ned: 21:53
Skymning: 23:29
Dagsljus: 21:26 tim:min
Dag längd: 18:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:13
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här i Stöcksjö.

 


Himlen på Västerslätt ser ut så här och det gör den även här.

 


Nu är det någon som står och steker i köket, det fräser och doftar mat så det suger i min mage.

Hoppas det är något gott och ätbart.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards