jans

Alla inlägg under juli 2018

Av Jan Sandström - 9 juli 2018 09:45

Måndag den 9/7


Igår var det söndag och en varm dag där luften mestadels stod still hos oss i stugan.

Jag började dagen med att rensa avlopp  men det gick fint och nu kan man gå på toa igen.

Nu måste jag snart krypa in under stugan och mäta hur de gamla gjutjärnsrören går och byta ut till plaströr samt isolera ordentligt.

Men det var inte där det var stopp.


Sedan gjorde jag inte så mycket, lite här och lite där.

Lyckades såga till en kilformad kloss som ska vara mellan taklampan och innertaket i gäststugan och senare målade Inger den vit och fin.

Hjälpte Inger flytta stegen då hon målade utsidan uppe på utsikten så nu är de stolparna också vita och fina.


Men det blev fort kallare när solen gick ned i stugan.

Sent lastade vi katter och allt för att åka hem till stan och efter nio var vi hemma.

Katterna var tvungna att kolla av omgivning och hus och vi tog kaffe och te samt varsin liten glass ute på altanen.


Efter lite plock här inne gick vi isäng och natten blev som den brukar, upp vid 2-snåret och vanka med värk i händer och knän samt några fler ställen. Somnade ändå om och fick sova till ½8


Måndag och mätdag, nu fick jag 6,4 mmol och vikten 77,3 kg.

Högt blodsocker men jag skyller osäkerheten i mätningarna med min lilla mätare, förresten är inte 6,4 så farligt högt heller och jag har inte rört på mig så mycket senaste tiden.


Det ska jag åtgärda idag då jag funderar att ta en promenad ned på stan och köpa en USB-laddare till bilen som Classe annonserar om i ett mejl jag fick. Eller laddningshubb kallar de den.

Laddningshubb 12 V USB, Belkin Road RockstarDen skulle kunna fungera fint i bilen för att driva GPS och Dashcam m.m Nu har jag en röra av sladdar och fördelare vid växelspaken.

Kanske skulle ha en på min MC också.


Så en promenad idag och eljest blir det trädgårdsjobb och börja göra i ordning inför onsdagens kalasfest då Peter fyller 30 år.

Idag får jag även hämta ut takfläkten jag köpte från Conrad om jag får tro på Postnords app men dit tar jag bilen om jag inte får skjuts av någon. Tänker då på Tomas som kanske skulle komma förbi idag.

Det är ju en fin dag för trädgården men för mig blir det nog mest i skuggan. Det kanske blir för varmt att gå ned på stan idag.


För just nu har vi +23,2° och stigande temp här utanför fönstret och i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-09 09:45:09

Temperatur: 25,1 °C
Lufttryck: 1018,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 25,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,7 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
25,7 °C
Klockan:
12:20
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
03:08
Temp - Min:
14,7 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
04:27
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
02:08
Lufttryck - Min:
1016,6 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:41
Sol ned: 22:46
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:05 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 37s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:08
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himlen ser ut så här

   


Men nog längtar man tillbaks till stugan.


 


Så här har vi det här hemma och det är bra det med.


 


Idag blir det en trädgårdsbild.


 


Någon matinéfilm ser jag inte idag men spelar in Robinson i Roslagen: En sommarfantasi

SVT1 idag 16:25 - 17:45

Alfred är båtbyggare på en ö i Roslagen och gift med Katrina, som äger det lilla samhällets handelsbod. Efter att han blir utkörd av Katrina får han rådet av grosshandlare Tegel att strunta i Katrina och slå sig ner på en obebodd ö och leva i fred.

 




Av Jan Sandström - 8 juli 2018 10:00

Söndag den 8/7


Igår fick vi besök av Tomas, Sara och barnbarnen Alex och Harry. Kul att få träffa dem och i lugn o ro.

Så lugnt det nu kan bli här i stugan med oss här.

Vi åt gott allihopa och sedan kaffe och jag fick hålla i de små som doftade så gott.


Det passade väldigt bra då jag hade en sämredag med värk och jag saknade värkligen   de små gula pillren som gav sådant lugn i lederna.

Men jag behövde inte jobba och stå i igår. Däremot fick jag igång rippningen av ljudböcker så nu har jag två Homandeckare i min MP3-spelare. Men först ska jag läsa klart textboken jag håller på med.

Efter att ha gjort klart böckerna blev det bad i tunnan och det var/är skönt för armar och ben när det är 40-41 grader i vattnet.

Däremot börjar jag fort må dåligt så jag lindrar med vattenslangen och kallvatten mot bröstet.

Mådde ändå dåligt då jag klev upp och gick in, blir yr och mår illa men tursamt nog släpper det bara jag får kallna en aning.


Vi hade en varm skön dag även om inte solen sken hela tiden, Inger började måla vitt uppe på utsikten.

 

Före och efter badet såg jag lite på Snowroler, Sällskapsresan 2 som sändes på TV4. förutom avbrotter för nån fotboll Inger ville se.


Gick isäng sent och läste några sidor i boken och sedan blev det som vanligt fast lite värre.

Var nog up tre gånger under natten för min värk. Det börjar bli jobbigt.


Vaknade som vanligt ½8 och upp 8.

Solen sken och skiner, ganska skönt ute, eller riktigt skönt ute så frukost på stubben, den står nedanför rumsfönstren och där är det sol. Frukostplatsen har hamnat i skugga nu då träden i skogen vuxit.


Temperaturen här ligger på

 


Ingen värme på inne utan solen värmer både här och hemma i stan.


 


Garagedelen lir ganska varm ibland med sitt patta papptak.


Solen skiner från en blå himmel men i eftermiddag ska det mulna på enligt yr.no.

 


Inte blåser det så mycket men lite fläktar det ibland och då skönt.

 


Idag ska Inger fortsätta måla så länge det inte är för varmt och soligt och jag ska plocka med lite av varje.

Har fortfarande ganska ont i händerna men inte som igår, men ska ta det lite lugnare, snickra en kilformad kloss att sätta i taket för takfläkten så den sitter rakt. Fläkten har kommit till Umeå och imorgon får jag troligen hämta ut den.

För övrigt ska vi åka in till stan i kväll för veckan blir lite extra. Jag skulle ju fått byta däck på hojen imorgon men det blev inte så då de inte fått hem bakdäcket, så nu har jag en öppen tid och får lämna in när de får däcket. Det blir väl nån stackare som får offra en halv semesterdag kanske.


Nej men på onsdag blir det stora saker, då ska Peter ha sitt 30-årskalas hemma hos oss med grillade hamburgare och "marängswisch". Inte blandat såvida man nu inte vill ha det, vi har en stavmixer.


Så det blir till att städa och plocka i ordning så det blir fint här ute.

 


Erik har fortfarande problem med bilen så nu blir det startmotorbyte och det blir väl senare i veckan då han ska köpa en ny sådan.

Kanske var det min isärplockning, som gick bra, ihopsättandet kanske blev fel eller så är den helt enkelt utsliten.


Ingen åska i sikte för tillfället men det har varit lite dåligt med sådant i sommar.

 


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-08 09:45:09

Temperatur: 22,1 °C
Lufttryck: 1018,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 22,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
09:18
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
12:55
Temp - Min:
15,0 °C
Klockan:
04:18
Temp - Min:
15,7 °C
Klockan:
05:22
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
04:27
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
23:37
Lufttryck - Min:
1017,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:38
Sol ned: 22:48
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:10 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:56
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men var är regnet, vi behöver regn och fukt så att det växer på åkrar och ängar,

det här liknar ingenting nu.

OK semesterfirare kanske vill ha sol och värme så även jag men det kan väl få komma nån skur nattetid.


Inger kastade just in pläden när jag tog fotot av hur det ser ut här och nu ska jag ge mig med inlägget.

 

Dags att börja göra lite nytta idag.

 

Av Jan Sandström - 7 juli 2018 22:55

Här har man badat hett, 41 rader och så gick jag in för att se Sälskapsresan 2, den när de är i fjällen när Inger kom in och ville se fotboll.


Tur jag kan skriva här då och kopiera över foton från systemkameran med bilder på barnbarnen som varit här idag.

Själv har jag haft en dag med värk mest hela dagen så det var skönt med ett varmt bad även om jag fick huvudvärk och började må illa efteråt.

Nu är nog fotbollen slut så jag fåt återgå till filmen.


Av Jan Sandström - 7 juli 2018 10:15

Lördag den 7/7


Idag fyller Elisabeth år så grattis på födelsedagen.

Vem hon är? Jo en gammal vän. Alltså inte gammal på så sätt utan jag har känt henne länge.


Igår satte jag upp lite taklist men jag måste nog gå över med latexsprutan i hörn och skarvar.

     


Det blr lite knepigt på vissa ställen som här med glidskarven som håller ihop väggarna men ska ändå kunna röra sig upp och ned beroende på timmrets rörelser.

 

Det blev ju en smalare list än jag först tänkt för den skulle jag kunnat kapa ur lite så hade den täkt hela springan.


 


Men det blir bra när det blir klart och små fel och brister är det få som tänker på senare.

"Det snickarn felar får målarn hela" sa min far.

Han var ju en av Umeås kända målarmästare under många år.


Jag borrade hål i hängmattestativet och skruvade ihop det med rostfri skruv och mutter så nu ramlar det inte isär när man tar i det.

Det hände då inte hängmattan sitter där och håller ihop stativet.


MC-firman som ska byta mina däck ringde och beklagade sig att de fortfarande inte fått mitt bakdäck, det borde ha kommit men har nog rullat bort på egen hand någonstans så det blir inget byte på måndag heller, fick ju ställa in i tisdags då det inte kommit men då skulle det vara på väg enligt leverantören.

Så nu har vi lämnat öppet när jag kan lämna in hojen, det är ju bara på Västerslätt och nära hem.


Sedan gav jag mig på trappräcket men det får jag göra om för det blev inte bra så jag stängde av sågarna och blev rörmokare istället.

Borrade och satte in en utomhuskran men kopplade inte in den, det blir senare jobb, utan jag åt en sen middag vid 21 innan jag badade en stund.

Sedan blev det film på TV, "En lektion i kärlek" av Ingemar Bergman samtidigt som jag försökte rippa ljudboken.


Det står att man ska klicka på [RIPPA] i Media Player men det finns ingenstans med det att klicka där. Hittar ingenstans att det är något mer som ska installeras och jag har senaste uppdateringen.


Jag får nog vackert vänta tills jag kommer hem till stationära datorn


Gick isäng med boken en stund och sedan blev natten som vanligt, sitta på toan med händerna i hett vatten.


Vaknade ½8 och frukost ute men jag vet inte hur jag ska kunna göra någonting idag för jag har djävulskt ont i höger hand och främst pekfingret. Det är svullet och värker.

Men jobba måste jag oavsett ont eller ONT. Det ska göras så det är väl bara att stoppa i mig några piller.

Det är nu jag saknar de starkare Tradolan jag tog.


Jo vi fick ju inget besök av barnbarnen igår, de fick förhinder och det förstår vi och det gör ingenting, vi får träffa dem senare.


Solen skiner med en nordlig vind så vi har ganska skönt här, men igår kväll var det kav lugnt och alldeles tyst.


Nu 18,6 grader här ute i skuggan och väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-07 10:00:09

Temperatur: 22,6 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 22,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
25,2 °C
Klockan:
11:45
Temp - Min:
15,7 °C
Klockan:
05:22
Temp - Min:
14,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,0 hPa
Klockan:
00:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:50
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:14 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inget regn där heller och här i stugan körde vi vattenspridaren för ovanlighets skull.


Himmel och jord ser ut så här idag

       


Och ingen åska så långt ögat och Internet når, jo den har gått i Götaland tidigare och ute i världen men inte här.

 

Och nu ett par stadiga Alvedon och smörja med Voltaren så kanske kaffelusten återkommer.


 

Av Jan Sandström - 7 juli 2018 07:55

...ta och stiga upp.

Magen kurrar och vill ha frukost, ute någonstans i trädgården här i stugan.

Av Jan Sandström - 6 juli 2018 10:00

Fredag den 6/7


Igår åkte vi först ut till Anders i Stöcksjö, efter frukost och sådant för att hämta några av mina maskiner som behövs här i stugan.

Sedan tvärs över stan igen upp till K-Rauta där vi köpte en massa meter med taklist. BYGGmax hade helt slut på dem.

Via ICA hem igen och en snabb hårdbrödmacka lastade vi det sista i bilen som mat och katter för att åka hit.


Mer mat i magen och så monterade jag ett eluttag och en utelampa på motorvärmarstolpen, menjag satte inte in någon lampa då jag inte har klart med någon strömbrytare till den.

Sådant kommer att monteras senare när överig el dras in i gäststugan. Vi stötte förresten på "våran" elektriker uppe på K-Rauta och fick en pratstund.

Vid ICA stötte vi ihop med en gammal arbetskamrat från då jag jobbade på grundskolor och fick en praatstund till ute på parkeringen.

Hon stackarn skulle begrava sin andra man idag så jag tänker på henne.


Efter jobbet med motorvärmarstolpen tog vi itu med att börja sätta upp taklister och jag vet inte om jag gjort fel som köpte en annan list än den jag först tänkt köpa för nu blev det större springor och stiften syns mer men den är 7 gånger lättare att montera efter taket.


Eld i tunnan och igår var det inte för varmt, just under 34 grader då jag klev ned men lite ved i kaminen så steg det sakta.


In och kolla på datorn och ett program om söderhavets djr och överfiske, skrämmande program och vilka makter som det kämpas emot.


Sent isäng och natten blev som andra nätter, vid 4-tiden vaknade jag av värk i händerna så det blev en stund uppe på toan med fingrarna i hett vatten, det är effektivt.


Halv åtta startade radion men vi låg kvar till åtta.

Idag ska vi få stor, förlåt, småfrämmande då Alex och Harry kommer hit i sällskap med sina föräldrar.

Eljest blir det väl mer jobb i stugan och lite överallt med lite av varje.


Det lär ska regna idag och tidigare drev mörka gråa moln förbi på andra sidan Vindelälven men här sken och skiner solen igenom då och då. Som just nu.

   


Gunnar har nog varit ute hela natten så nu tar han igen sig fast det

 

gör även Mirabell här utmed mig.

 


Inger ska börja förbereda mat och sedan tar vi itu med taklisterna men det kan jag börja med redan nu för hon behövs inte förrän det blir långa bitar.

Det finns några småbitar som ska upp och det är ganska enkelt bara jag klurat ut hur det blir snyggast, Gera eller inte gera, det är frågan.


Det är skapligt varmt nu men alldeles tyst, lugnet före stormen säger man ju.

men någon åska finns inte registrerat på datorn eller mobilen.


Nä först lite mer kaffe.

 


Av Jan Sandström - 5 juli 2018 09:30

Torsdag den 5/7


Igår åkte vi till Anders där vi fick träffa Alex och Harry, jag fick hålla i lilltjejen och hon var så mysig.

 

Inger tog hand om killen som var lite livligare av sig. Fast vi turades om också.

Det blev mat och fika innan vi åkte hemmåt då föräldrarna tog ifrån oss barnen och åkte in till stan. Sicka fasoner mot farföräldrarna   


Väl hemma satt jag med papper hela kvällen och fick lite ordning efter haveriet då jag slarvade bort all ekonomi på datorn.

Problemet när jag återställde blev att det blev dubbelt av mycket och massor icke namnändrat i filnamnet.

Jag borde nollställa bakuppen och där ta bort allt gammalt. Men sådant tar också tid och kanske kan jag behöva något senare.


Gick isäng och natten blev som vanligt, var upp en gång med värk i händerna, får det av allt pappersvändande.


Upp vid åtta och frukost ute.


Vi ska snart iväg ut, först till Stöcksjö där jag kom på att jag måste ta hem vissa verktyg som ska användas i stugan.

Sedan koppla släpen igen och köra via K-Rauta där vi ska köpa taklist och sedan stugan.


Solen skiner och det är varmt ute, 19,1° i skuggan

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-05 09:30:10

Temperatur: 22,4 °C
Lufttryck: 1010,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 22,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
14,1 °C
Klockan:
04:21
Temp - Min:
13,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
22:32
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
11:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:54
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:23 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 52s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:33
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det kom några droppar regn här hos oss men ute i Stöcksjö regnade det ganska ordentligt i några skurar.


Himlen och jord ser ut så här

       


Nu inget kaffe utan ut och ränna.

 

Av Jan Sandström - 4 juli 2018 15:57

Fick lilla Alex i mitt knä.

Men vad jag ser gammal ut. ???

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards