jans

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2018 09:47

Måndag den 13/8


Igår var vi i stugan och det blev lite gjort där.

Jag pysslade lite på gäststugan och så plockade vi undan en hel del skräp som låg runt omkring så nu ser det bättre ut.


Vi klöv den ved som legat sedan länge så nu är vedboden full igen och ett litet lager nere vid badtunnan. Tänk att i år blev den inte helt tät, ovanför nedre halvan läcker den ganska mycket men å andra sidan har vi inte fyllt så ofta som vi brukar då det varit torrt, och torkan har säkert påverkat virket.


Det seglade en stor fågel ovanför ängarna och den lät som en katt.

Jag tror att det är ormvråken för den har vi haft förut hos oss så jag förmanade katterna att hålla sig undan.

 

Svårt att fota med automatkameran som inte riktigt vill få skarpa bilder, skulle ha haft med systemkameran och manuell focus.

Men så här ser den ut då jag beskurit bilderna.

             


Erik messade och frågade om vi kunde åka förbi Gubböle och hämta min släpvagn så slapp de åka enkom in till stan med den och det gick bra.

Så när vi lastat katterna och allt åkte vi via Selet och Vännäsby förbi och hämtade upp släpvagnen på vägen hem.


Sent hemma så det blev två smörgåsar på kvällen som middag.


Satt lite med datorn innan det blev sängen efter en lång dag och jag gjorde ordentlig sänggympa med stretching av rygg och ben innan jag släckte ljudboken.

Har faktiskt sovit gott förutom mardrömmen jag hade på morgonsidan då jag vaknade.


Steg upp och måndag är testdag, nu fick jag 6,2 mmol och vikten 77,6 kg. Ligger lite högt på blodsockret tycker jag. Men har inte promenerat eller gjort något nyttigt, jo jag klöv ved men det är ingen motion med hydraulklyven, däremot är den för låg så ryggen tar stryk för mig men det ska bli bättre då vi bygger nytt förråd och klyvplats intill och då ka klyven stå 10-15 cm ovanför ståplatsen och allt på trallgolv under tak.


Idag har jag tänkt ta en promenad men måste även försöka få hem kattmat åt Mirabell, upptäckte att hon har slut på torrfoder.

Men jag tror att det finns hos husse Anders.

Kanske ska åka över dit en sväng och kolla samtidigt som jag slipar av altandörren han har och som kärvar.


Fredan var regning men varm, lördan var blåsig och kall, söndan var sisådär men skapligt fin ändå.

Idag verkar det vara en normal augustidag.


Just nu 17,6,° och småmulet, ingen direkt sol.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-13 10:15:09

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 152,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
14:56
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
05:05
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
23:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:19
Sol upp: 04:25
Sol ned: 21:00
Skymning: 22:06
Dagsljus: 18:47 tim:min
Dag längd: 16:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser himlen ut.

   


Trädgprden så här.

 

och nu blir det kaffe ute på altanen med planeringsprat om semesterresan.

Jag undrar hur Mirabell ska kunna klara av en vecka utan mig, med bara andra personer och katter här hemma. Kattvakten får för enkelheten bo här, Maria alltså.

Gunnar håller sig väl mest ute som vanligt.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards