jans

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2018

Godmorgon världen. Hemma igen.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2018 10:55

Tisdag den 28/8


Igår kväll kom vi hem igen efter vår resa via Stockholm, Jönköping, Västkusten med Fjällbacka, i Norge Drammen, Lysebotn, Bergen, Hardangervidda, Trollstigen, Trondheim in i Sverige igen och Östersund.

En nätt liten tripp på 409,4 mil som täcker ett imråde på 80461 kvadratkilometer.

Det är väl siffror man kan tro på.

 

Men maxhastigheten på 417 km/h kommer inte ens min C-Max upp i, tror inte kag körde mer än 400   


Två saker under resan, eller flera som när jag körde mot rött ljus i Bergen men det vill jag helst glömma.


 

Eller när regnet vräkte ned på E4 norr om Uppsala och vi nästintill fick stanna.


 

Nä det jag tänkte på var när vi fick mer eller mindre köra igenom vattenfallet innan Bergen.

 

Det kommer en film på det men jag lyckades hitta av när det kom lite mindre med vatten.


Och när vi från Flåm körde upp efter banan OCH fick rött ljus för att tåget kom.

   


Inte bara en gång utan även längre upp när tågen mötts på stationen.

 

Jo en tredje sak var ungdomarna vi tältade utmed i Drammen, Artur och Amanda från Kungsbacka som var ute på sin första tältsemester i Norge.

 

Jo jag får lägga upp bilden på dem här och på nätet.


Men jag har många bilder så det blir jobbigt att välja ut de bästa till webbsidan jag ska sätta ihop.


Resan har gått fint och enda missödet jag blev orolig över var när jag fick felmeddelande om att frontkameran var ut funktion och fler och fler saker inte fungerade, sa bilen i alla fall.

Men det började komma igång igen och jag tror att felet var en insekt eller något på rutan framför kameran. Har läst om att det kan ställa till problem för det gick till sig efter en regnskur.


Bränsleförbrukningen blev runt 0,5 L/mil och det är jag nöjd med. Den blå linjen körde vi och där det är lila hade jag planerat så vi gjorde några ändringar under vägen.

 

Jo vi hade lite tur också, innan Bergen ändrade vi och kortade av vägen och det var tur för efter den planerade vägen skedde ett dammras så att vägen stängdes efter översvämningen och en bil spolades iväg.

Tursamt att de var förberedda på händelsen så fastigheter var evakuerade innan men det skedde ungefär då vi skulle ha kördt där.

Om inte annat hade vi blivit stående vid avspärrningarna.

Vidare nästa dag hade jag ändå tänkt köra en annan väg och den vi körde efter att jag till slut hittade ut ur Bergen på småvägar som jag valt.


Här hemma plockade vi ur bilen, men en laddkabel till min lilla Lumix hittar jag inte igen, den försvann halvvägs under resan, någonstans. Panasonic har ju en mindre special-USB men tursamt nog hade jag med en extra adapter.

Katterna har tydligen ingen kelat med för de har legat på och varit glada att vi är hemma igen.


Gick isäng trött och har sovit gott förutom kramp i benen men var trött i morse, mobilen stod fortfarande på väckning ½7 och senare 7, klockradion ½8 och då kom jag upp, duschade och Gunnar gick ut efter att han legat hos mig.

Frukost ute med båda katterna Gunnar och Mirabell.

Sedan fastnade jag här med bilder.


Jag ska ta en promenad eller inte, det regnar tydligen ser jag genom fönstret men det ska bli fint idag. Eljest får det bli på promenadbandet här inne. Kan ju sortera bilder på min bärbara under tiden jag går.

I eftermiddag lbir det matinéfilm.

Nattens ljus SVT1, 15:15 - 16:45

Sextonåriga Maria kommer från landet till Stockholm. Hon ska bo hos sin moster, men redan på Centralen inträffar händelser som hindrar henne att komma dit.


Nu ska jg göra mig lite mat, ska se om det finns något ätbart i kylen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards