jans

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2018 09:33

Onsdag den 29/8


Igår var första dagen efter vår resa, skönt att vara hemma men det var roligt att resa. Men samtidigt jobbigt.

Jag har några videosnuttar klara men Bloggplatsen strular så jag kan inte ladda upp dem.

Men det är många bilder att se över så det tar nog sin tid innan jag får klar sidan med reseberättelsen.


Jag fastnade med det ekonomiska igår så jag fick inte tid för någon promenad och så kom "ohyran" 

Nä det var Emil som kom med sina föräldrar och det var kul det också, han är mysig lillkillen och så visade han farfar var glassen fanns.

Tänk det visste jag inte att vi har en frysbox med glass i garaget.   Bra att någon håller ordning på mig.


Matinéfilmen blev inte mycket sett av och den har jag sett tidigare och är inte den bästa så ingen förlust att jag inte såg.

Nu börjar det mer och mer bli repriser på repriser av matinéfilmerna.

Idag sänds dock Sherlock Holmes och det hemliga vapnet på SVT1, 15:50 - 17:00

Sherlock Holmes får som uppdrag att rädda en vetenskapsman i Schweiz innan Gestapo kommer åt dennes uppfinning, ett avancerat raketsikte. Väl tillbaka i London är det snart uppenbart att faran inte är över.


Jag satt en hel del ute också, tidningsläsning, korsord och såklart kaffe i min nya mugg jag köpte i Bergen.

   


Hittade tre video i mobilen och appen kunde ladda upp dem.

Vad de nu föreställer.


Det var bra fart på den bilfärjan som vi åkte längs med Lysefjorden mellan Lysebotn och mot Stavanger.


  Det är en färja som tog max 12 bilar och av katamarantyp.


 

Sedan ett vattenfall där jag blötte upp mig in till trosorna.


Men som jag sa var det bara vanligt vatten fast i Norge är det inte som vanligt utan tyngre läste jag i Rjukan   

Fast det är samma som överallt, bara grönare. 



Inger kom hem och det blev en lätt middag på rester, hälften av burksoppan som blev över från hemresan och som vi åt i Borgsjö.

Satt med foton och filmer och bankkonton och månadsräkningar.

Bara i Norge lade vi ut drygt 11 tusen omräknat till svenska kronor men då ingår bensin (1978,62 SEK) och Ingers lusekofta (2195 NOK =2445,98 SEK) och min cardigan på 600 SEK.

Bilfärjor kostade över 1000 SEK och campingar (2102,38 SEK) men då ingick två frukostar på sista Motellet i Berkåk.

Hotellen stod Umeå kommun för då Inger varit trogen dem i 25 år och så tillkommer bensinen här i Sverige samt en del annat smått.


Men vi fick ju vara med på dopet av våra senaste barnbarn Alex och Harry.

Att jag inte lägger ut en massa bilder på dem är av respekt till föräldrarnas vilja att inte sprida en massa bilder fritt på nätet, ifall du undrar. Däremot har de ett forum som vi delar bilder mellan oss släktingar och deras vänner.


Anders ringde och undrade om min husvagn klarar vinterboende i Tärna-Hemavan.

Han hade visst nått jobb på G däruppe i vinter och funderade på boendet.

Men jag vet faktiskt inte hur den skulle klara -20--20° och snöstorm. Omöjligt är det inte då den har fin värmepanna och golvvärme.

Men han måste då ha fri tillgång till ordentlig el. Jag slipper då bygga ett tälttak över den i vinter.


Det blev kväll och jag gick isäng en stund med ljudboken, det blev ingenting lyssnat och inte öppnade jag boken jag hade med.

Fanns inte tid och ork till det men Inger läste nog nästan ut sin bok som kom fram så fort hon satt en minut.

Jag tog däremot fram datorn och flyttade bilder (säkerhetskopierade från kameror till dator och disken) eller redigerade och registrerade restutten.


Men jag somnade nog ganska fort fast jag hade värk i händerna.

Varken fanns med mer eller mindre hela resan fast inget som satte hinder ivägen, jag trodde det skulle bli en jobbig resa för redan på vägen ned hade jag ischiaskänningar och det gjorde ont. Men det gav med sig.

Igår kväll hade jag kramper i benen, kanske för att jag suttit still för mycket,


Har ändå sovit tungt hela natten och det var lite kämpigt att stiga upp ½8, frukost ute med Gunnar och Mirabell kom även ut och lade sig.

Idag måste jag bara komma ut på en promenad för vädret ska bli skapligt hörde jag på radion i morse.


Just nu 17,4° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-29 10:15:09

Temperatur: 16,9 °C
Lufttryck: 1023,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,5 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
05:39
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
05:45
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Max:
1021,4 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:19
Sol upp: 05:13
Sol ned: 20:05
Skymning: 20:59
Dagsljus: 16:40 tim:min
Dag längd: 14:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:06
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut såhär

   


och trädgården såhär.

 

Nu tror jag det är dags att fylla min Norska mugg med kaffe och gå ut, Inger är nog tesugen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards