jans

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2018 10:14

Torsdag den 30/8


Jag har för mig att det var något speciellt jag skulle skriva om idag.


Nåja, det kommer väl. Igår blev det en promenad ned till Lundåkern och brobygget som de har problem med.

   

 

 


Men husen på Kvarnvägen byggs i rasande fart.

  


Ett och annat flyg passerar ovanför medan jag går.

 


Än ligger båtarna i vattnet.

 


Mera Kvarnvägenhus.

 


Det var något speciellt med dagens datum?


 


De här står tomma, längst ned i der röda tegelhuset bodde min kollega och stuggranne Lennart Forsberg. Men nu gapar husens fönster tomma så de väntar väl bara på att rivas.

 


Liksom Ingers kusins hus som också ska bort.

 


Hon har fått lägenhet här på Ängesvägen.

 

Det blev några km och vädret var fint.

 


Nästan hemma, vid Västerslätts Centrum mötte jag Pär och Anders så vi stannade och pratade en stund men jag skulle ha varit snabbare för de kom jst ut från Ullas Kondis där de fikat.


Va 17 var det med idag?


Peter, Anna och Emil kom förbi då Inger var ledig igår så vi fikade lite nybakt bröd med smör och ost (för mig) och kaffe såklart.

Sedan kom Erik förbi och de ville höra hur vi haft det i Norge. Mer än det jag skrivit här under veckan.

Jag satt med mer siffror, bilder och GPS-ens spårlinjer som visar var vi kört.

Praktiskt att jämföra med när jag ska placera var vi tog foton och annat.


Hmmm, 30/8???


Samtidigt med datorpyssel såg jag en film, en triller I spindelns nät på TV 12 men den finns på Netflix också.

Det blev sent isäng och jag somnade ganska fort vilket är ovanligt. Tog nog bara en halvtimme och utan ljudboken.

Har drömt en massa inatt och ibland knasiga saker men ingen mardröm.


Upp ½8 och sedan frukost ute med tidningen, korsord och katter, när jag gick in hittade jag inte igen Mirabell, inte förrän senare.

 

Där på min MC verkade hon må gott i morgonsolen. Eljest brukar det vara grannens katt Lillan som ligger där varmt och skönt i cykelboden.


Idag kanske det blir en promenad, det borde bli det och det var länge sedan jag gick ut på Änge.

Jo jag kom ihåg att jag måste ju limma sulan på mina skor, limmade innan vi åkte på resan men nu har den börjat släppa på ett annat ställe.


I eftermiddag bjuder vi på surströmming och annat till vänner och släkt som Inger bjudit in.


Anders ringde från sin utvinda där han ska fixa runt skorstenen och så kom Erik och tog min bil för att åka till Skellefteå.


Angående dagens datum så är det faktiskt så att Inger fyller år idag, så

 

GRATTIS Inger på 61-årsdagen.



Solen skiner och jag har 19,9° utanför fönstret men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-30 11:15:09

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SSE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,5 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
16:43
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
05:39
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
11:13
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
11:13
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:22
Sol upp: 05:16
Sol ned: 20:01
Skymning: 20:55
Dagsljus: 16:33 tim:min
Dag längd: 14:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:13
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser himlen ut

 


och trädgården.


 


Men nu blir det mer kaffe ute på altanen, på någon det är lä och sol, kanske vid förrådet där borta.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards