jans

Alla inlägg under augusti 2018

Av Jan Sandström - 26 augusti 2018 13:39

Det blev bara kaffe och sällskap här på Scandic.

Vilken foajé.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2018 12:49

...på Dr. Livingstone.
Eller Anders som är 20-25 minuter bort.

Men vi gick ut en sväng i Trondheim och tittade på den gamla järnvägsbron.

Systemkameran hade legat på efter frukost så det blev bara en bild med den. Den lilla och mobilerna fungerade, däremot började det regna igen och vi kom tillbaka till bilen innan en riktig skur kom.

Nu väntar vi på Anders så ska vi äta något.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2018 09:11

Jag har tappat räkningen på alla Tesla vi mött och sett, även Inger har blivit en hejare på att känna igen dem när vi möts.
Här bor 976 innebygger och här finns 16 laddplatser.
Umeå har 100000+ invånare och då behövs... ????

Av Jan Sandström - 26 augusti 2018 08:45

Mätt i magen med ostmackor, bacon, äggröra, gravlaxmacka, makrill på burk och en STOR mugg kaffe. Men jag ska nog ha en mugg till.

Men vi måste ringa Anders och höra hur det blir idag om vi ska ses någonstans, kanske äta eller fika i Trondheim.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2018 08:02

Nu går vi strax ned till frukost här på Berkåk Veikro.
Vi tog in på Motell norr om Oppdal och ungefär 10 mil syd Trondheim.
Skönt att sova bekvämt och varmt för det var bara +2,5 grad ute. Nu är det kanske 4-5 grader men fint väder.

Av Jan Sandström - 25 augusti 2018 23:49

Nu är det kväll och jag för över saker till datorn.

I morse vaknade vi i den lilla stugan och det var småkyligt ute men skönt ändå, dimman låg några meter upp så man såg ingenting av omgivningarna men den lättade fort.

Då såg jag att Sognefjäll och andra berg hade fått vita mössor.

       

Hade vi väntat till idag med att åka över fjället på 1400 meter skulle det kanske ha variit vinterväg där.


Det blev inte så och tidigt åkte vi iväg direkt till E6 för att köra till Trondheim, det blev kafferast på ett hyfsat ställe och där fick vi fnatt och ångrade oss, det skulle bli Trollstigen för Inger ville se och jag ville se den nya byggnaden de byggt där uppe.

Ville också se berget Mannen som hållit på att rasa under några år nu. Men jag såg inte så mycket när jag körde. Inte heller då jag stannade och tog några foton.


Vi stannade vid Trollväggen och jag köpte kläder.

Sedan blev det vägen upp, Trollstigen men vilken besvikelse vägen är, rak och fin och inga problem att möta en turistbuss.

Inte som de andra vägar jag kört under resan där man kan kolla om baklysena på bilen fungerar.

I bredd ryms inte ens bil och trampcykel. Det är Norska vägar det.

Trollstigen är blahablaha och Inger sa att hon kunde tänkas ha kört den.


Där uppe bev jag överraskad att byggnaden och allt de byggt blev så bra som det blev.


Men vädret växlar fort, dimmolnen drev upp nedifrån och täckte tidvis allt för att några sekunder senare bara försvinna och solen kom fram, därefter regnade det.

 



När vi kom upp regnade det så vi gick in och köpte smörgåsar och te/kaffe innan

   


gick ut och kollade utsikten som tidvis inte blev så svindlande, bara en massa moln ivägen.

         


Det blev ändå en liten promenad.

 


Utför igen och sedan tanka i Åndalsnäs där vi även fyllde på med lite mat.


Rund över Sunndalsøra tillbaks till E6 i Ooppal, vidare norrut och sedan lev det nattställe vid Beråk dr vi tog in på Motell.

 



Vi har ett fint rum åt andra sidan men mer om det imorgon då vi kanske ska träffa Anderss innan vi kör vidare till Östersund.  


Men nu bliir det sängen för håller på att somna, ska bra dricka upp andra kaffemuggen.


Gonatt.

Av Jan Sandström - 25 augusti 2018 14:10

Det blev Trollstigen men vi åkte bara upp och äter lite

Sedan ner igen men vägen är vad man säger "a peace of cake" (säkert felstavat) ?

Av Jan Sandström - 25 augusti 2018 10:45

Och flera andra fjäll.

Och Maria, du slutar skratta och jubla.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards