jans

Alla inlägg under augusti 2018

Av Jan Sandström - 16 augusti 2018 09:42

Torsdag den 16/8


Peter o Anna kom förbi med kylväskan och sa att de skulle komma förbi idag torsdag då Inger är hemma.

Jag gick ned på stan och köpte batterier hos Kjelle, behövde laddbara 03-or till de bärbara telefonerna, en i alla fall hade kört slut på sina.

Det blev även fler av storleken 06 eller AA som de också kallas. Gick även in på djuraffären och köpte två akvariehåvar till badtunnan och fick höra att det är väldigt många som köpte dem till badtunnorna. Jag som trodde jag var unik. Nu är jag bara antik.

 

På väg hem tänkte jag köpa en glass på Bubblan men såg att de hade kaffe och bulle för 30:- så det fick bli det istället.

 

Satte mig ute i det fina vädret och njöt en stund innan jag travade hemmåt igen.


Här hemma satte jag mig ute och limmade mina skosulor som håller på att släppa för 20:e gången men på ett nytt ställe, tidigare limning håller.

Fortsatte med att kolla på Norge och gjorde i ordning en vädersida, fick se att det blir oväder där borta.

   


Meteogrammet: Lysebotn Turisthytte


Så här skriver YR.NO

Torsdag morgen og formiddag er det ventet lokalt mye nedbør. 40-50 mm/6 timer.

Tidslinje

  1. torsdag 16. august 2018 kl 5
    Faren øker
  2. torsdag 16. august 2018 kl 14
    Faren er over

Fare for overvann i tett bebygde område. Se www.varsom.no for mer informasjon. Vurder behov for forebyggende tiltak.


Inger kom hem och vi kollade igenom hela huset och vindan efter våra sovsäckar men de fanns bara inte.

Till slut fick vi kontakt med barnen och Erik hade nog en av säckarna.

Vi åkte till han och fikade, skulle lämna igen låneböcker på väg hem men det glömde vi bort.


Väl hemma kollade vi vidare och av en ingivelse kollade jag de små resväskorna vi tagit ned, och i den blå låg den andra sovsäcken.


Gick isäng och har sovit gott inatt, Gunnar kom in till mig på morgonsidan.

Frukost ute och idag ska vi packa klart för resan och beräknar åka iväg tidigt i morgon bitti. Därefter är huset Maria och Monas och deras katter. Vad nu Mirabell och Gunnar säger om det men vi får väl ordna med någon skiljevägg så att det går att dela på dem men de har ju bott ihop tidigare då Maria var i Kanada.


Peter, Anna och Emil kommer väl snart hit och då blir det kaffe.


Vädret här är fint, jag har +20,0° i skuggan och solen skiner.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-16 10:00:10

Temperatur: 20,5 °C
Lufttryck: 1014,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 20,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 152,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
04:24
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
01:52
Lufttryck - Max:
1015,0 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
09:32
Lufttryck - Min:
1012,6 hPa
Klockan:
04:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:31
Sol upp: 04:35
Sol ned: 20:50
Skymning: 21:52
Dagsljus: 18:21 tim:min
Dag längd: 16:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:02
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser himlen ut

   


Men tvätten torkar nog fint idag.

 


Nu kaffe även om Emil inte kommit.

 

Av Jan Sandström - 15 augusti 2018 14:32

Jag hoppas verkligen vi kan säga det då vi kommit hem igen men nu verkar det inte vara något vidare semesterväder i antågande.


Men nu har jag gjort i ordning min semesetevädersida på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Direktlänk till sidan http://sandstrom.vasterslatt.se/semestervaer.html


Men det är för mig själv jag gjort i ordning sidan, bara för att jag kan.

   

Det här kanske blir som när jag åkte MC där nere 2011, då var många vägar avstängda för att de fanns inte längre, bortspolade.

Men vattenfallen och forsarna var fina och brusade.

http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/mcsydno2011.htm


Ska se om det funkar med en tabell i bloggen kopierad från webbsidan min.

                                    


                

                                         
   Låtefoss.

                    

                

            
(början av) Juli 2011

                


                    Vem reste: Jan

                    Ressätt: På MC, Suzuki Burgman AN650 2008

                    Resväg: Dalarna, Sydnorge, Åre m.m

                    Bilder: 33 bilder totalt med klickbara GPS-koordinater.

                    

                    Länkar till många ställen efter resan.

                    

                    Avbröt resan och åkte hem då vädret försämrades m.m

                

            
Av Jan Sandström - 15 augusti 2018 12:33

Kaffe och bulle på Bubblan.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2018 09:56

Onsdag den 15/8


Ja då har halva augusti gått och jag fortsätter planera resan, fast nu börjar det bli klappat och klart.

GPS-erna är i stort sett uppdaterade.


Igår gick jag ut och putsade fönster på bilen, spolade av den och hojen men mitt i allt blev jag blöt då en O-ring gick sönder i handtaget.

Bara att öppna och ta fram en ny tätning.


När jag var klar kom Anders förbi och vi byggde om hans bil till en husbil.

Det gick ganska fort, fällde fram baksätet och lade in en madrass där bak så nu kan han sova gott då han ska ut en kortare sväng.

Sedan gjorde vi om stagen till hans extraljus så att det blev stadigare.

Kaffe hann vi även dricka.


Jag kände mig slutkörd och gick in, satte mig i rummet med matinéfilmen där jag lackade naglarna.


Erik kom förbi och hjälpte Inger med datorproblem och jag gjorde klart rutterna i min GPS. Nu ska jag föra över till min gamla GPS.

Den har inte senaste kartan men fungerar som bakupp.

Allt ska även över till bärbara datorn och så ska en del över till Ingers platta.


Hos grannen håller de på att sätta upp ställningar runt huset då de ska byta tak.

 

igår och idag

 


Idag borde jag ta en promenad och det ska jag göra när det här inlägget är klart.

Eljest plocka med packningen och dricka kaffe.

Jo jag måste skaffa fyra små laddbara AAA eller 03-or till telefonerna, en har lagt av nu så den andra slutar väl fungera snart den också. Kanske en promenad ned på stan och Kjelle.


Men det kommer säkert något annat ivägen.


Vädret verkar då inte vara något hinder för solen skiner och jag har 17,8° här i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-15 10:15:10

Temperatur: 19,1 °C
Lufttryck: 1013,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 19,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 152,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
10:28
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
04:59
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
01:59
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
07:00
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1012,6 hPa
Klockan:
04:24
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:27
Sol upp: 04:31
Sol ned: 20:53
Skymning: 21:57
Dagsljus: 18:30 tim:min
Dag längd: 16:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser himlen ut.

   


Nu har Gunnar gått ut och lagt sig men

 


inatt och i morse låg han inne hos mig.

 


Trädgården ser ut så här.

 

och nu blir det kaffe innan jag tror det blir en sväng ned på stan, fast Inger utfärdat inköpsförbud för mig efter bilköpet.


Det är matinéfilm i eftermiddag,Sydstataren på SVT1 idag 15:40 - 17:15

 

Av Jan Sandström - 15 augusti 2018 07:28

Vardag igen.

Av Jan Sandström - 14 augusti 2018 09:39

Tisdag den 14/8


Igår körde jag över till Anders och tog med några verktyg då jag tänkte kika på hans kärvande altandörr.

Väl där började jag med att göra en kopp kaffe   innan jag började slipa på dörr och karm, men jag gav upp ganska fort.

Anders höll på med att såga och bygga X på altanräcket.


Jag kikade på annan lösning som jag funderat på tidigare och det var att rikta upp karmen men för att göra det fick jag riva halva huset.

Eller åtminstone ta bort foderbrädan vid dörren, jag fick såga av ett par spikar och sedan lyftade jag hela karmen på låssidan och slog in kilar under så att jag höjde karmen några m.m

Sedan var det bara att dra in tre skruvar igen för tyvärr hade jag karmskruv och tillhörande borr i stugan.


Kompisen Per kom förbi med fikabröd, dock bara till två personer men vi delade på tre. Det blev mer kaffe alltså innan jag satte fast foderbrädan och plockade undan det jag dragit fram och åkte hem till mitt.


Det blev en promenad igår och jag började lugnt med att glömma starta Runkeeper.

 

Därför blev det en genväg i starten men jag gick egentligen efter vägen.

4270 meter blev det på nästan en timme, uppmätt.


Kom hem och det blev kaffe, sedan somnade jag här på kontorsstolen medan jag surfade runt i Norge på Google Maps.

Jag blir liksom aldrig klar med den planeringen för det dyker upp nya saker hela tiden, sånt jag ramlar över på nätet och vill kolla upp och matar in POI i mitt GPS-program. Men idag har jag tänkt bli klar och föra över till GPS:n eller båda två, jag har en gammal som får följa med.


Inger kom hem just före jag skulle iväg och hämta Peter som kom från Berlin där han jobbat med att filma idrott, eller han har suttit med att göra i ordning repriser, sa Inger. Jag har inte sett något av detta.

Planet kom punktligt och många bilar som väntade på ankommande.

 

Skjutsade hem Peter och åkte hem för lite mer datorsurf innan sängen.


Jag har sovit gott inatt och steg upp före åtta.

Frukost och tidningen ute på altanen, Egelbys kom med ställning till grannen så nu kör de nog igång med takbytet.

 


Idag funderar jag, på vad jag ska göra.

Borde ta en promenad.

Borde göra klart allt till min GPS.

Borde städa bilen, putsa framrutan måste göras för det har blivit en grå hinna på insidan.

Borde åka ut på en MC-sväng någonstans.

Borde ditt och borde datt.

Jag vet i alla fall att det blir kaffe.

Peter och Emil kanske kikar förbi men det kan bli efter 5 när Inger är hemma för vi ska få låna deras kylväska, den är lite mindre än den vi har.


Matinéfilmen idag: En dag skall gry,

SVT1, 15:50 - 17:20

Om programmet

Drama, Sverige, 95min, 1944

Hela släkten von Brewitz är församlad till krismöte. Det gäller att avgöra unge baron Rutger von Brewitz öde. Han har avslöjats som förfalskare och förskingrare. Med lugnt yttre går han för att ta emot släktens dom.



Det är då skapligt fint väder idag, kanske inte så varmt men det känns skönt då det inte blåser en massa.

Varmfuktigt känns det.


Just nu 16,1° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-14 10:15:10

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 1011,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 17,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 152,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
01:59
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
05:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:23
Sol upp: 04:28
Sol ned: 20:57
Skymning: 22:01
Dagsljus: 18:38 tim:min
Dag längd: 16:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:58
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser himlen ut.

   


och trädgården.

 


Nä jag tar och gör kaffe, plockar fram fönsterputs och går lös på bilen.

 


Av Jan Sandström - 13 augusti 2018 22:41

Det är Peter som kommer hem efter en veckas jobb i Berlin.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2018 09:47

Måndag den 13/8


Igår var vi i stugan och det blev lite gjort där.

Jag pysslade lite på gäststugan och så plockade vi undan en hel del skräp som låg runt omkring så nu ser det bättre ut.


Vi klöv den ved som legat sedan länge så nu är vedboden full igen och ett litet lager nere vid badtunnan. Tänk att i år blev den inte helt tät, ovanför nedre halvan läcker den ganska mycket men å andra sidan har vi inte fyllt så ofta som vi brukar då det varit torrt, och torkan har säkert påverkat virket.


Det seglade en stor fågel ovanför ängarna och den lät som en katt.

Jag tror att det är ormvråken för den har vi haft förut hos oss så jag förmanade katterna att hålla sig undan.

 

Svårt att fota med automatkameran som inte riktigt vill få skarpa bilder, skulle ha haft med systemkameran och manuell focus.

Men så här ser den ut då jag beskurit bilderna.

             


Erik messade och frågade om vi kunde åka förbi Gubböle och hämta min släpvagn så slapp de åka enkom in till stan med den och det gick bra.

Så när vi lastat katterna och allt åkte vi via Selet och Vännäsby förbi och hämtade upp släpvagnen på vägen hem.


Sent hemma så det blev två smörgåsar på kvällen som middag.


Satt lite med datorn innan det blev sängen efter en lång dag och jag gjorde ordentlig sänggympa med stretching av rygg och ben innan jag släckte ljudboken.

Har faktiskt sovit gott förutom mardrömmen jag hade på morgonsidan då jag vaknade.


Steg upp och måndag är testdag, nu fick jag 6,2 mmol och vikten 77,6 kg. Ligger lite högt på blodsockret tycker jag. Men har inte promenerat eller gjort något nyttigt, jo jag klöv ved men det är ingen motion med hydraulklyven, däremot är den för låg så ryggen tar stryk för mig men det ska bli bättre då vi bygger nytt förråd och klyvplats intill och då ka klyven stå 10-15 cm ovanför ståplatsen och allt på trallgolv under tak.


Idag har jag tänkt ta en promenad men måste även försöka få hem kattmat åt Mirabell, upptäckte att hon har slut på torrfoder.

Men jag tror att det finns hos husse Anders.

Kanske ska åka över dit en sväng och kolla samtidigt som jag slipar av altandörren han har och som kärvar.


Fredan var regning men varm, lördan var blåsig och kall, söndan var sisådär men skapligt fin ändå.

Idag verkar det vara en normal augustidag.


Just nu 17,6,° och småmulet, ingen direkt sol.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-13 10:15:09

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 152,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
14:56
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
05:05
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
23:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:19
Sol upp: 04:25
Sol ned: 21:00
Skymning: 22:06
Dagsljus: 18:47 tim:min
Dag längd: 16:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser himlen ut.

   


Trädgprden så här.

 

och nu blir det kaffe ute på altanen med planeringsprat om semesterresan.

Jag undrar hur Mirabell ska kunna klara av en vecka utan mig, med bara andra personer och katter här hemma. Kattvakten får för enkelheten bo här, Maria alltså.

Gunnar håller sig väl mest ute som vanligt.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards