jans

Alla inlägg under augusti 2018

Av Jan Sandström - 9 augusti 2018 08:47

Torsdag den 9/8


Igår åkte jag tidigt iväg och hämtade igen min bil som de monterat en extraljusramp på, en sådan där smal LED-sak.

 


Jag gick en promenad i det skapliga vädret, det blev 3 km via Rödäng, Grisbacka och Sandåkern.

Satte mig ute med kaffe och tänkte att jag skulle gå igenom telefonboken på mobilen, rensade personer jag inte längre kommer ihåg vilka de är och sådana som inte är aktuella, arbetare man anlitat vid vissa projekt t.ex


Rätt vad det var så började mobilen plocka bort tills ingenting fans kvar, inte en kotte i min telefonbok.

Försökte hitta någonstans där man kunde ångra men ångra vadå, jag hade ju inte tagit bort allt.

Skulle ta bort någon Lars Larsson som var en låst post utan telefonnummer utan bara E-adress och något mer.


Sedan fick jag mejl att bloggen var igång, supporten svarade att mitt IP hade kommit med i någon automatisk filtrering och spärr och att jag nu kunde prova att logga in, gjorde det och allt fungerade.


Erik kom förbi som en räddande ängel och fick tillbaks en vecka gammal telefonbok men jag hade inte gjort någon ändring på senaste året tror jag så det gick fint, men den där Lars Larsson eller vad han hette verkade inte finnas med.

Vi kikade på bilen och på min MC där jag såg att en skruv ramlat bort från framskärmen.


Ringde servicefirman som bytte däck och frågade om de haft bort skärmen men han visste inte, jag berömde servicejobbet då hojen gick jättefint och sa att om de hittade en vilsen skruv av besriven sort så var det nog min.

Men jag tror den ramlade bort vid vägarbetena mellan Lycksele och Örträsk som vi körde på häromdagen.

 

Den blå markeringen körde vi.

Kapade en rostfri bult och skruvade dit med en bricka bakom, kollade andra sidan och även den satt aningen lös så jag drog fast den också.


Hans ringde och meddelade att han skulle komma imorgon, idag alltså men han visste inte när men det finns ju mobiler idag.


Inger kom hem och sent åt vi en lätt middag och jag slutförde resebeskrivningen på resan vi gjorde till Jönköping 2015


Sedan blev det kommande Norgeresan för mig

Tog en sväng med bilen då det var mörkt för att prova ljusrampen. Men blev lite besviken.

   

Utan extraljus och med till höger, jag trodde det skulle vara en bredare ljusbild och inte så mycket på vägen just framför bilen. Nä nästa bil blir det inte LED-ramp på.

Då blir det två stora riktiga ljus med bred ljusbild.

Sådana jag haft på nästan alla mina bilar.

   


och sent isäng blev det.


En stund med ljudboken innan jag somnade och har sovit gott inatt, senaste veckan har jag sovit lite oroligt och haft värk vissa nätter. Eljest har jag mått riktigt bra i sommarvärmen.


Vaknade 7 och steg upp. Frukost ute och det är skapligt varmt, normal sommarvärme men det blåser lite mer idag.

Just nu har jag 22,5° i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-09 09:00:11

Temperatur: 22,2 °C
Lufttryck: 1008,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 22,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 67 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
24,9 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
18,3 °C
Klockan:
04:44
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
04:22
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Min:
1010,0 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:01
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:14
Skymning: 22:24
Dagsljus: 19:23 tim:min
Dag längd: 17:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:21
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här

   


och trädgården ser ut så här

   

Av Jan Sandström - 8 augusti 2018 22:38

Näe säger jag, på nästa bil blir det två stora rektangulära ljus som jag kan vinkla åt sidorna till en bred ljusbild.


Och inte rakt ned i gatan.


Först bara originalljuset.

 


och sedan LED-rampen.

 

Men inte behöver jag så mycket ljus rakt framför bilen, man blir ju bara bländad men det kanske går att åtgärda med en vinklad aluminioumplåt men det är inget jag gör idag eller imorgon. Kanske räcker det att vinkla upp den lite.


Nä tacka vet jag riktiga ljus som jag hade tidigare.
   

Av Jan Sandström - 8 augusti 2018 21:54

Idag har jag fått hem bilen med nya ljusrampen.

 


Bloggen fungerar igen.  


Jag lyckades ta bort alla kontakter och nummer från min mobil OCH Googlekontot, men Erik kom just förbi som en räddande ängel så jag fick tillbaks dem.  



Och till sist har jag uppdaterat min webbsida men ännu en semesterresa.

Den här gången då vi åkte till Jönköping i april 2015, den fins på länken nedan

http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/2015-04%20jkping.html

eller så går du via förstasidan http://sandstrom.vasterslatt.se

 

Däremot har de fortfarande fel på Facebookkopplingen så jag får göra ett eget inlägg på FB.




Tror jag ska ta och köra ut en sväng för att kolla billyset.


Av Jan Sandström - 8 augusti 2018 12:33

Och nu är jag verkligen det för supporten har löst mitt problem.

Mitt IP hade tydligen enligt dem fastnat i någon automatisk spärr.

Så nu kan ni tills vidare glömma den andra bloggen jag ändå inte gillade. Den var så strulig och inte som den här som jag verkogen gillar.


Nu kan jag ge er något normalt.

Godmorgon världen.

Onsdag den 8/8


Igår tog vi en liten MC-tur, först till Överrödå där vi köpte bröd, tunnbröd och mjukkaka m.m

Tvärs över vägen och upp till stugan där vi lämnade en del av brödet, kollade stugan som såg fin ut och Inger grävde upp en påse potatis.


Sedan upp till Vindeln där vi satte oss nere vid brofästet och fikade.

 

Nu är det verkligen lite vatten i älven.


 

Det kom en bil med ett ljud man inte tar misste på, en VW typ 2, alltså en folkabuss och det här hade tyska regskyltar.

En familj med två vuxna och två barn och jag pekade på bordet med en frågande blick om de ville sitta där vi tog upp hela bordet men mamman skakade på huvudet.

De kom ut och gick runt för att titta och senare pratade jag med dem om älven och lite vatten, tipsade att de skulle åka upp till kvarn istället och visade vägen på infotavlan, så de körde iväg, kanske åkte de dit eller så inte.


Vidare upp till Lycksele där jag tankade och vi handlade lite mat på ICA.

Skulle köra och körde väg 353 mot Bjurholm via Örträsk men när vi skulle svänga varnade man för vägarbete och ville att man helst skulle välja en alternativ väg, var då, via Vilhelmina eller.


Så jag körde i lösgrus, sprängsten och det var som en smörklick i het stekpanna på vissa ställen men det gick det med.


Stannade på ett litet ställe nere vid Örån och åt vår sallad vi plockat ihop.

   

Det var alltså inte Öreälven som Inger först påstod att det var, men jag tyckte den var liten för det.

Men det var ett fint ställe om man inte har så stora krav.

   


Sedan ned till Örträsk där vi missade ICA med en minut så de hade stängt, men ett inbjudande bord där vi kokade kaffe och satte oss att fika. Men inga änder nere i dammen.

 

Först kom en skapligt trevlig men onykter karl som undrade om vi visste om det gick någon buss.

Det visste vi inte så han gick vidare, stannade en bit bort och pratade med en kvinna på rullskidor.

Hon kom sedan och pratade med oss, det visade sig att det var Gun Renman, känd från radiokanalen Pop och Rock här i Umeå men omnäjd, 103,0 MHz.


Därefter en karl med en fin voffsing och båda två kom från Norge.


Sedan åkte vi direkt hem efter först en liten smal grusväg och sedan större väg.


Hemma blev det inte så mycket mer gjort. Inget mejl från Bloggplatsens support och min blogg fungerar inte annat än via mobiluppkoppling så därför inlägget här.


Men bloggen är ny och okänd, tycker den är strulig och opraktisk så jag får se hur jag gör i framtiden.


Idag har jag varit upp och hämtat bilen som de monterat extraljusrampen på. Jag får se hur det blev när väl mörkret kommer.

   

Ska ringa Anders och höra om han behöver hjälp med något, bygga lite på altanen kanske.

Eljest blir jag kvar här hemma idag, kanske en promenad ut någonstans.

Ringde Anders men han var inte hemma och snickrade så jag stannar här hemma.


Fick mejl från supporten som löste mitt problem men jag har mer eller mindre varit frånvarande 1½ vecka.

Men nu är jag alltså igång igen och hoppas det håller i sig. Fast nu verkar det som att Facebookkopplingen inte fungerar igen.


Jag har sovit oroligt inatt, känns som nån förkylning för igår hade jag lock för höger öra.

Jo jag tappade ett örhänge igår, ett av favoriten som jag fick i julklapp av Maria J.


Det är varmt idag men jag ska nog ta en promenad, just nu 24,9° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-08-08 12:45:11

Temperatur: 24,3 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 24,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 145,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,7 °C
Klockan:
12:21
Temp - Max:
26,5 °C
Klockan:
15:11
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
04:22
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
04:35
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
23:07
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:57
Sol upp: 04:10
Sol ned: 21:17
Skymning: 22:29
Dagsljus: 19:32 tim:min
Dag längd: 17:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:25
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och med det säger jag

 

Jo jag fick ju lämna igen långebilen jag hade, en

 


Liten pigg bil med automatlåda men min är större och skönare.

 

Av Jan Sandström - 8 augusti 2018 08:52

Jag kan inte tolka det annorlunda då det verkar som att mitt fasta IP här hemma inte kommer åt någonting på bloggplatsen.se
Jag har skickar flera mejl till supporten men inte hört ett ord från dem. Svagt då jag betalat för min blogg.


De får den här veckan på sig att svara på varför och vad.
Jag har redan en annan blogg jag ska väcka upp och den ligger på Google, Blogger heter den och där heter jag Jan Sandström.
Har inte kunnat ändra till jans då det verkar vara upptaget.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2018 17:31

Det är fint här också.

Sedan en dementi, det var inte öreälven i förra inlägget utan Örån och den missen skyller jag på skyltläserskan som sitter där bak.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2018 15:59

Fint men otroligt lite vatten i älven.

Det är öre älv vi sitter vid och då blir det där Örebro ????, den va dålig men snart dra vi vidare, det var 15 km vägarbete med lösgrus efter Lycksele.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2018 12:58

I våras var det mycket vatten i Vindelälven.

Det kan man inte påstå att det är idag.

Men kaffe på stugvatten och nybakad mjukkaka från Överrödå är gott.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards