jans

Alla inlägg den 4 september 2018

Av Jan Sandström - 4 september 2018 14:48

Jag hade fel i morse, det är visst 28 gäster som kommer och ska äta här i eftermiddag/kväll.

Så jag fick utöka altantaket med tre meter.

       


Nackdelen är att det blev jäkligt mörkt här inne hos mig

 

Av Jan Sandström - 4 september 2018 09:52

Tisdag den 4/9


Igår hämtade jag Peter, Erik och två killar till på flyget, men jag körde min bil och inte Peters även om den hade varit lockande med eldrift.

Sedan körde jag och Inger till Grubbebiblioteket och lade våra röster till valet så nu är det gjort, jodå jag röstade på rätt parti.

Vidare upp till stugan men på väg dit kom jag på att jag glömt köpa elsladd som jag skulle ha.

Det blåste i stugan men det var ändå skönt att sitta ute på altanen med kaffe då jag inte gick runt och pysslade på.

Men taklampa och fläkten blev inte monterade då jag saknade sladd, drog ändå in två trådar, en i varje så nu är det lättare att till helgen dra in rätta sladdarna och sedan kan jag montera takgrejorna och börja riva arbetsgolvet.


Vi  åt ingen mat där utan åkte hem igen, Inger började eller fortsatte planera och jobba för den fest hon ska ha idag.

Jag satte mig med mina bilder från resan.

Idag bjuder jag på lite gott från campingen i Drammen.

Lite större saker än den jag köpte i våras, men hur 17 drar man en sådan där på de vägar vi åkte på?   

 

 

Då hade vi det lättare i kurvorna och det var kul att tälta, för några år sedan skulle jag inte kunnat ta mig in och ut ur tältet.

 


På min lilla TV rullade filmer av olika slag och jag avslutade med Ender's Game

Den har jag sett ett par gånger tidigare så då gör det inget att jag missar ett och annat för att gå och hämta kaffe, eller göra annat på skärmarna.


Gick isäng sent och det blev ingen ljudbok igår, däremot har jag sovit gott och Gunnar kom in i och med att vi lade oss.

Upp som vanligt och frukost ute, flaggan hissad för att Inger ska ha fest, men jag funderar på att fly fältet.

27 tjejer och tanter eller det kan bli fler kan bli lite surrigt speciellt när de är från hennes jobb.

Det är alltså den vanliga festen hon ordnar här hemma.

Nä jag kommer nog att vara här och passa upp så gott det går men håller mig liksom i bakgrunden.


Men först ska jag iväg och köpa elsladd, några rullar FK på Biltema eller Jula, ska se om jag får tag på beslagen för att bygga taket till husvagnen, såg att Biltema har sålt slut på sina. Det är nog många som ska bygga provisoriska tak på hösten men jag trodde jag var tidigt ute nu.


Kanske hinner jag med en promenad, det har blivit dåligt med sådana på sista tiden. Jag har börjat bli lite lat av mig.

Regn lär det kanske komma idag men jag hoppas det inte kommer i kväll, kanske ska köpa en liten presenning också att spänna upp som extraförlängning av altantaket. Om inte annat kan det kännas varmare där ute.


Just nu 17,6° och solsken, ganska vindstilla om jag ser på flaggan och träden som börjat bli gula.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-04 10:15:10

Temperatur: 18,8 °C
Lufttryck: 1021,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 18,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
09:51
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
12:32
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
23:33
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,8 hPa
Klockan:
02:02
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:39
Sol upp: 05:30
Sol ned: 19:44
Skymning: 20:35
Dagsljus: 15:56 tim:min
Dag längd: 14:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:03
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himlen ser ut så här

 


liksom trädgården i lugnet före stormen.

 

 

Idag är det matinéfilm igen.

Gatan på SVT1, 15:20 - 16:45

Britt Malm blir påkörd av en bil på en Stockholmsgata och förs till sjukhus. Hon är illa skadad och måste opereras. Medan narkosen börjar verka, ser hon hallucinatoriska bilder. Dessa övergår i en återblick på det som hänt Britt före olyckan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards