jans

Direktlänk till inlägg 5 september 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 september 2018 09:23

Onsdag den 5/9


Igår åkte jag och köpte elkabel och en presenning. Vi var lite fundersamma på om det skulle komma nederbörd inför kvällen för de sa det på radion.

Däremot stod det ingenting om det på Facebook och det som står där är ju sant, eller.


Väl hemma blev det till att fippla upp den med spännband och lite virke och det blev faktiskt skapligt bra.

       


Vid fyratiden började det droppa in folk och gatan blev full med bilar fast i år höll jag ordning på dem och såg till att ingen stod felparkerad, i fjol fick en P-bot för att hon stod med hjulen lite uppe på trottoaren, 1000:- sved i kassan för henne.


Det blev fullt med folk här och stämningen var hög

   


fast jag höll mig mest inne i mitt krypin. Kontoret med datorn där jag satt och sorterade foton som jag börjar bli klar med.


Strömmingen gick åt allihopa och Inger blev själv utan. Eller om det var påfyllning hon inte fick.

     


Gunnar försvann i ett tidigt skede då han säkert märkte att det var anstormning på gång och sedan såg jag inte till han på hela eftermiddan och kvällen, Mirabell var ut och hälsade på många sällskaplig som hon är.

Först framåt ett på natten kom han in genom fönstret, åt lite mat och försvann ut igen.


Vid 7-8 droppade gästerna av och jag började kvällspasset med att plocka in och undan, ned med presenningen och rensa.

Inger fastnade ute vid staketet och pratade med de sista som inte kom iväg förrän senare. Då kom hon in och tog hand om det sista att diska undan.


Film på sidan medan jag sorterade bilder innan jag gick isäng med ljudboken en stund.

Först fick jag gå runt och leta efter katterna som båda var försvunna, Gunnar var väl ute någonstans men jag var ändå lite orolig för han, värst var Mirabell men hon kom sakta strosande efter att ha varit ute en liten sväng.

Hon brukar gå ut en stund innan hon går isäng för natten.


Jag har sovit skapligt gott fast jag hade värk i händerna, för mycket jobb med presenning och annat.

Jo jag åt på fullkornsvete för mycket och då menar jag inte surströmmingen utan den smarriga äppelefterrätten Inger gjort.

Jag har en liten bit kvar i kylen som Inger lämnade åt mig, en hel form tog hon med till jobbet och ska bjuda "sina tanter" på, alltså de boende på Haga ÄC. När hon kunnat lämna hela till mig.   


Upp o (½8) och frukost ute, Ingen Gunnar sov på någon stol och jag såg inte till han men han ligger väl i grannen Maltes trädgård där han brukar hålla till. Mirabell var ut en stund men sover nu på min säng.


Jag ska plocka ihop lite mer här ute, bära tillbaks bord och soffa till framsidan

och få lite ordning och sedan bör jag ta en promenad i det fina vädret.

I eftermiddag blir det ju matinéfilm, då det är onsdag är det en utländsk och idag är det

Det ligger i blodet

på SVT1, 15:25 - 17:00

När en svartsjuk chefredaktörs fru, och toppreporter, träffar en hemkär försäkringsagent vill hon skiljas och sluta på tidningen. Men han vägrar ge upp och försöker sabotera allt för de nykära.

En Amerikansk komedi från 1940 med bl.a Cary Grant

 


Just nu 15,7° i skuggan här ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-05 09:45:10

Temperatur: 17,9 °C
Lufttryck: 1025,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 17,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
12:47
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
05:21
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,4 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1024,3 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
01:41
Lufttryck - Min:
1020,8 hPa
Klockan:
02:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:33
Sol ned: 19:40
Skymning: 20:31
Dagsljus: 15:49 tim:min
Dag längd: 14:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser himlen ut

 


och trädgården så här


 

Det blåser en nordlig vind så det blir förmiddaskaffe mot gatan och gula björklöv rasar från träden, det är höst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards