jans

Direktlänk till inlägg 6 september 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 september 2018 10:00

Torsdag den 6/9


Igår var en fin dag, jag städade undan en del från Ingers fest     hon hade i tisdags, bar bord och bänk till framsidan m.m


Efter bloggandet och annat gick jag till Grubbebiblioteket där jag hämta en ljudbok jag stått på kö på sedan i våras.

 

Ska rippa den idag och kanske går jag tillbaks med den senare idag. Men jag ser fram emot att lyssna på den för nuvarande bok är bara en "transportsträcka". Alltså inte så intressant men ändå inte olyssbar.

 

Promenaden tog en timme med boklånet och det tog inte lång tid.

 

Men varför går jag alltid olika vägar dit och hem? Fast det är skönt att variera sig.


Hemma blev det lunch, fil med två skivor havreknäcke och två skedar Betavivo havrehjärtan.

Köper det från Apotea som har bästa priset. De har tagit 50:- mindre per paktet tidigare, har inte kollat idag.


Blev trött och somnade ute i solen på söderaltanen men gick senare in och fortsatte med semesterbilderna.

Hittade igen videon där det regnade vid Uppsala, trodde jag slarvat bort den men i min bärbara fanns en kopia som jag lade upp på Youtube.

Försökte senare bädda in video från Youtube i min egen webbsida och till slut fick jag till det.

Jag har ju inte diskutrymme på västerslätts/riksnets server för att ladda upp så stora filer.


Där funderar jag nu på att sätta upp en egen här hemma och ha allt på en egen dator. Jag har ju ändå alla filer här hemma.

Men kunskaperna brister i de kunskaperna och ekonomin. Jag tror inte jag har med besökare att det ska ställa till det med uppkopplingen.


Det var en matinéfilm på TVn, en väldigt pratig och skrikig film där de mest skrek i telefoner men jag tittade inte så koncentrerat på den. Har sett den tigiare.


Inger kom hem och vi åt middag och sedan fortsatte jag med foton och webbsidan.


Det blev kväll och sängen, Mirabell lade sig på täcket jag vikt åt sidan för att jag bekvämt skulle kunna göra min bengympa och stretching, så det blev lite kallt efter en stund då fönstret var öppet men jag kan ju inte flytta på henne där hon sov så gott.

Till slut flyttade hon över till Ingers sida och jag fick täcke på mer än fötterna, då kom Gunnar in och ville värma sig i mina knäveck och han behövde värme så kall som han kändes.


Jag har sovit skapligt gott, har haft värk inatt så det var lite kämpigt att stiga upp i morse.

Frukost med tidning och korsorden ute på altanen, sedan fylla fågelbadet och trädgårdsdammen då jag såg en flock småfäglar försöka dricka där.


Idag en dag som vanligt, dator och kaffe ute på altanen, kanske en promenad fast det tar emot med den då jag har småont i hela kroppen. Det kanske blir en kortare sväng runt kvarteret.


Ingen film på TV, i alla fall ingen matinéfilm. Nu visar de på TV 10 hur de tillverkar en Lamborghini Murcielago SV i fabriken i SantAgata Bolognese i Italien, intressant program så jag har knappt skrivit något här på bloggen under tiden.


Ute skiner solen ibland och ibland skymmer moln den.

Temperaturen utanför fönstret ligger på 15,4° vilket betyder kaffe ute på altanen, men jag åt ju frukost ute i morse så varför inte.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-06 11:00:10

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
10:55
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
14:20
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1025,4 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Min:
1023,8 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
01:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:45
Sol upp: 05:36
Sol ned: 19:37
Skymning: 20:27
Dagsljus: 15:42 tim:min
Dag längd: 14:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut ute, himlen, trädgård och Gunnar ligger och sover på soffan.

     


Firefox webbläsare har uppdaterats och naturligtvis strular en hel del då, datorn påstår att anslutningen inte är säker och vägrade mig ladda upp bilder.
Sedan har flikfältet flyttats högst upp IGEN, jag och många med mig vill ha det nedanför bokmärkena men programmerarna tycker tydligen annorlunda. Tillägget för att ändra har visst inaktiverats IGEN.
Kanske ska överväga att byta webbläsare till någon av de andra jag har installerade.


Sedan är det på tiden att de får igång kopplingen mot Facebook så att man slipper göra det manuellt efter varje inlägg. Men det och andra småfel är Bloggplatsens support som får ordna.
Eljest överväger jag att inte betala mer för bloggen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards