jans

Alla inlägg den 7 september 2018

Av Jan Sandström - 7 september 2018 09:43

Fredag den 7/9


Igår, jo då blev det en promenad och den blev längre än jag först tänt mig, men vädret var fint och skönt ute så varför inte fortsätta gå.

   

Men det här med soptunnor och trottoarer.

Ställer man bilen på kanten kostar det dig 1000:- (det fick hon som stod här under förra surströmmingsfesten) men soptunnorna står och blockerar trottoarerna hela dagen och ibland flera dagar.

Det stod någonstans att man ska ställa ut sin soptunna vid tomtgränsen och mig veterligen är det inte ute vid gatan. Och sopbilsföraren ställer inte ned den längre in utan ute vid kantstenen.

Kan inte sopbilsföraren få böter för det då?


Jag fortsätter gå ute på gatan för där är det lugnast, skulle trottoaren vara tom på tunnor så cyklar folk där och av någon anledning verkar de kräva att jag som gående ska gå åt sidan när de kommer farande, då handlar de inte om barn utan om vuxna människor.

Nu gnäller jag igen men med rätta tycker jag.

Dessutom är jag inte på speciellt bra humör idag av vissa anledningar jag kanske återkommer till.


Jag satt en hel del ute med korsord igår innan jag gick in, då fick jag besök av svågern som ville ha hjälp med att lägga in en ljudbok på en MP3-spelare och efter lite trilskande gick det bra men jag fick rensa bort en del filer från spelaren.

Men då vi inte visste om det skulle vara kvar har jag sparat filerna på min dator.


Inger kom hem och sent blev det middag, jag fortsatte kvällen med mina bilder och iordningställandet av webbsidan.

Hemsidan skriver jag på det gamla sättet i kod i ett program jag har.

 

Fördelen är att sidorna tar mycket mindre utrymme än om jag använder andra program.


Anders kom förbi och sa att baklämmen på min andra släpvagn var borta, han hade haft den på Rödäng och sedan var lämmen borta.

Förmodligen är den stulen för den fanns inte efter den korta väg han körde från det att den fanns och senare upptäcktes att den var borta. Och den ramlar inte bort av sig själv.

 

Har någon sett en sådan ligga någonstans kan det vara min,

eller Anders som har släpvagnen.

Jag tror det är dags att gravera in regnummer på lösa delar till släpvagnen.


På TV gick Braveheart som är en ganska våldsam film men ändå sevärd.

Jag gick ändå isäng innan den var slut.

Skulle kolla på sängdatorn men nu fick den inte kontakt med Internet, jag vet faktiskt inte vad som felar på den eller om det är i nätverket men det får jag reda på när jag testar ledningen med en annan dator.

Det och lite annat gjorde mig på halvuselt humör så jag låg länge vaken utan att somna men har sovit några timmar ändå.

 

I morse blev det frukost ute men Gunnar såg jag inte till förrän han kom släntrande efter trottoaren och när han såg mig hoppade han upp i mitt knä där jag satt med tidningens korsord. Som jag fick lägga åt sidan en stund för att klia katt.

 

Idag vet jag inte om det blir någon promenad men jag borde ta mig ut och köpa några småsaker som ska till stugan.

 

Men det blir i alla fall en del kaffe ute på altanen idag, kaffe ja, det börjar jag ha slut på så jag kanske skulle ta en promenad till ICA Kvantum och köpa några påsar, det är inte säkert att Inger kommer ihåg eller får tid till det idag när hon är på jobbet.


Solen skiner av och till som igår. Temperaturen ligger på 15,7° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-07 10:30:10

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 1023,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 15,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 174,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
08:35
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
13:08
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
06:54
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
23:20
Lufttryck - Max:
1023,9 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1023,1 hPa
Klockan:
02:43
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
15:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:48
Sol upp: 05:39
Sol ned: 19:33
Skymning: 20:23
Dagsljus: 15:35 tim:min
Dag längd: 13:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:41
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, på mark och uppe i det blå.

 

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards