jans

Alla inlägg den 28 september 2018

Av Jan Sandström - 28 september 2018 17:44

Jag har varit upp till stugan och plockar ut husvagnen och vevat upp stödbenen.

 

När jag kom hem körde jag till Granngården och köpte solrosfrö och jordnötter så nu får småfåglarna mat.

De var så enträgna att när jag öppnade altandörren flög de in i köket men for ut lika fort igen.


Av Jan Sandström - 28 september 2018 09:30

Fredag den 28/9


Då var det snart helg igen. Men igår hände det saker.

Först mejlade jag VK, tidningen vi har och sade upp abonnemanget, ja såvida att jag ändrade till digital tidning.

Så nu blir det mindra papper till återvinningen och ha som underlag när jag målar och grejar för att inte tala om när brasan ska tändas i stugan.

Så från månadsskifter nu blir det till att läsa nyheterna här i datorn.

Sedan såg vi en annons i nämnda tidning om vinterförvaring av husvagn och husbilar och ett telefonnummer.

När jag kollade nummret vart det gick fick jag upp Sören Alfredsson från min telefonbok. Jag hade han sedan tidigare då det sprang lösa djur uppe vid stugan och så äger han mark runt omkring stugan.

Ett SMS och påföljande telefonsamtal så var det klart med ide till husvagnen och inte långt ifrån stugan där den nu står uppställd.

 

Solen skiner i stugan ser jag och på måndag ska den iväg till vinteridet.

Men redan idag ska jag upp och plocka ur och göra i ordning den har jag tänkt.


Det blev en promenad igår vid lunchtid men en kortare runt kvarteret.

 


Jag gjordeä även i ordning min MC för vintern så nu står den fulltankad och inbackad i cykelboden, snöslungan fick ett oljebyte och står utmed MC:n.

Syndade även och (högtrycks)spolade av snöslungan och bilen.


Och så kom Maria förbi och skrev upp kattmat hon behövde så då passade jag på att beställa lite till Gunnar.

 

Jag köper ju lite av varje till han nu och blandar ihop i en låda så då blir han inte beroende av en viss sorts mat.

Mirabell kom ju Anders och hämtade hem.


Inger var ledig och jobbade ute på tomten men även inne i köket där hon gjorde äppelmos.

Sedan åt vi middag inne i rummet medan vi såg ett program på SVT-Play om väderkatastrofåret 2017

Då var bränderna här i Sverige inte mer än majbrasor.


Räkningarna blev betalade och till sist gick jag isäng med ljudboken och voltaren, mina händer värkte.

Men har ändå sovit ganska gott.


Upp i morse och idag ska jag ut och köpa fågelmat till småvännerna där ute, hag hade en påse med skalade solrosfrön så de har fått en skål.

Sedan blir det nog upp till stugan lite senare idag när det blivit varmare.


Det har varit kallt inatt och även i stugan

 

Så då var det praktiskt att kunna starta filterpumpen och frysskyddet men det fungerade inte automatiskt som tänkt så jag får se över vad jag gjort för fel där.


Just nu skiner solen och jag har +5,1° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-28 10:00:11

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 68,4 mm
Året: 242,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
09:46
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
16:22
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
01:57
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
23:29
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
13:21
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
988,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 18:19
Skymning: 19:06
Dagsljus: 13:15 tim:min
Dag längd: 11:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:40
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och berget i Norge har inte rasat ännu vad jag förstått men det lyser vitt där uppe när inte molnen skymmer sikten från kamerorna.

      Några gamla bilder därifrån.

 

Färska bilder härifrån ser ut så här

   

Och nu en kopp kaffe innan jag åker och köper fågelmat. Jo i morse vägde jag bara 76,9 kg  

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards