jans

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 oktober 2018 07:38

ndag den 28/10


Du har väl ställt om klockorna till normaltid,

är din klocka annat än 07:39 nu så går den fel             


Men igår var en, vanlig dag.

Jag tuggade papper jag rensat ut från pärmarna, det blev en del pappersflis.

 

Två proppade påsar som nu ska användas till att blanda ut kompostmaterialet från köket i vinter.

Det blir mer efter nyår när förra årets papper ska tuggas och det blir väl en påsa till.

Förr hade vi ju sågspån efter Bosse (kaninen)

 


En gåta, Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren.

Jag tick en halvtimme på promenadbandet men kom inte en meter frammåt så det är nog jag som är svaret.

Men det är jobbigt att gå på bandet, inte som att gå utomhus utan mer som att gå i en ständig uppförsbacke.

Praktiskt ändå att kunna promenera och se på TV samtidigt.


Gjorde jag nått mer då, jo lite pyssel här och där och jobbade på egna händer. Nytt nagellack blev det.

Det var visst invigning av nått skotermuseum tvärs över vägen här bakom.

 fullt med bilar parkerade efter Industrivägen    



Såg lite på TV och Noah som sändes på Sjuan. Har sett delar av den tidigare så nu blev det andra delar, snart har jag väl sett hela filmen.

Ställde om klockorna innan jag gick isäng men ser att den som idag inte går rätt är den här inne i kontoret, den som ska styras med atomurets tid. Tydligen har den missat signalen om nya tiden.


Jag har sovit ganska gott inatt även om jag hade värk i händerna men den kom av allt pappersarbete jag hållit på med. Och naturligtvis min reumatism.


Inger åkte iväg till jobbet och senare steg jag upp.

Grannens katt-  tog en fågel här utanför fönstret, jag måste hitta på något, får nog sätta upp den där linbanan igen så att de får mat högre upp och ovanför fri gräsmatta.

Det kan få bli dagens jobb om inget annat dyker upp, och det gör det säkert.

Maria o Mona ska komma hem från stugan med Eriks bil och då kommer Erik hem med min.

Inger kommer hem på timmar och i morgon är det födelsedagskalas.

Man pratar ju inte om en dams åler men jag fyller år.

Just det och presenter gillar jag. Behöver du får du låna min släpvagn   

Det blir paltfest här hemma.


Idag är det fint väder där ute, solen skiner och småfåglarna svärmar runt automaterna men även de större som kaja, duva och nötskrikan letar på gräsmattan efter frön och nötter.

Just nu -3,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-28 08:15:10

Temperatur: -2,1 °C
Lufttryck: 1027,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
11:24
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
06:15
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:45
Lufttryck - Max:
1027,0 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:07
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:28
Dagsljus: 10:12 tim:min
Dag längd: 08:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:50
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Himlen ser ut så här

 

 

Nåja jag tog bilderna tidigare men så här såg altanen ut.

 

Två färskare bilder på tomten.

 

Där har jag spillt ut frön :-)

 

 

Gäststugan set ur så här idag.

 

Och nu blir det kaffe innan jag klär på mig mer och går ut till mina fåglar.

Det kanske räcker om jag sätter kompostgaller runt bordet på altanen. Ska se om det finns några lösa galler som kan stoppa eller hindra katterna.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards