jans

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 oktober 2018 09:09

Måndag den 29/10


Grattis mig.


Jo idag fyller jag år.


Men igår var en dag hemma, strulade på med datorn och den har haft ett missljud så jag kollade och det var ännu en hårddisk som gått sönder, den vibrerade och var ganska varm men jag kom åt och kunde kopiera över all data till min sista extradisk jag har.

Samtidigt fick jag rensa bland en massa som låg kvar på den, en andra bakupp och inspelade filmer som jag tog bort.


Var även ute ett tag och grejade med fröautomaterna.

     


Hittade en som gav bort ett fönster uppe vid stugan och jag var först på det så idag ska jag upp och hämta det till stugan.

Tjejerna som var där har glömt en del saker som jag ska upp och kolla. De åkte ju hem igår efter en dryg vecka som de varit där.

Erik kom hem med bilen och vi hjälptes åt att byta däck på hans cykel.


Jag såg en del TV och gjorde ingenting.


Inger kom hem och då såg vi senaste avsnittet på Springfloden innan jag gjorde några uppdateringar på min HTPC (TV-datorn).

Gick isäng och stretchade innan jag släckte och jag har sovit riktigt gott.

Min förkylning som jag halvdels haft kanske släpper eller så är det nån allergi jag känner av.

Näsan är inte lika snuvig nu och förresten har det inte varit så mycket tidigare heller men jag har tagit några avsvällande piller.


Det var kallt igår kväll med runt -12° så inget öppet fönster numer.

Ny ljudbok i lurarna har jag också.

 

Men boken läses på Svenska.


Upp ½8 och idag fick jag 5,8 mmol och vikten 77,3 kg


Har duschat och ätit min macka, har dragit ned till en frukostmacka men kan ta en senare på förmiddan istället om jag känner mig hungrig.

Motorvärmaren är isatt, Inger bakar tårta och jag ska iväg till stugan fram och åter men måste mäta och se om fönstret går in i bilen eller om jag måste ta släpvagnen.


Senare i eftermiddag blir det paltfest här med familj, vänner och släkt.

Tomas ringde och grattade från Jönköping där han var ute med barnen.

Jag har även fått ett grattis från andra sidan jorden, från Alice Springs i Aurstalien där de var glada då det bara var +24° nu, de har haft +38° tidigare. Att jag inte följde med H-G och Ia, alltså Ingers bror med fru som är där på en längre resa.


Tack för alla grattis som kommit via mejl och andra sätt men än är inte dagen över.


I Norge har NRK antingen fel på kameran eller så har de stängt av den då faran nu verkar över för i vinter, det är snö på berget och vattnet har säkert frusit så nu händer nog inget förrän tidigast till vår eller sommar. Knakse först nästa höst.


Just nu har jag -5,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar och nu snöar det ganska ordentligt.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-29 09:30:10

Temperatur: -5,4 °C
Lufttryck: 1037,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från WSW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -8,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,4 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
11:58
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
-11,7 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1037,5 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1034,7 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1034,5 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:19
Sol upp: 07:10
Sol ned: 15:34
Skymning: 16:25
Dagsljus: 10:06 tim:min
Dag längd: 08:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:39
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 12:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg himlen ut

 


och trädgården.

 

Nu ska jag ut i ovädret.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards