jans

Alla inlägg under oktober 2018

Av Jan Sandström - 28 oktober 2018 11:09

Nu har jag varit ute och satt upp linbanan och kompostgaller runt bordet.

 

Men jag vet inte om det här hjälper.

 

Fåglarna gillar tygligen att sitta på gallren lite här och där men å andra sidan kan inte katten gömma sig under bordet och hoppa fram.


Det är då livat där ute och jag får gå ut och fylla på jordnötsburken.


Av Jan Sandström - 28 oktober 2018 07:38

ndag den 28/10


Du har väl ställt om klockorna till normaltid,

är din klocka annat än 07:39 nu så går den fel             


Men igår var en, vanlig dag.

Jag tuggade papper jag rensat ut från pärmarna, det blev en del pappersflis.

 

Två proppade påsar som nu ska användas till att blanda ut kompostmaterialet från köket i vinter.

Det blir mer efter nyår när förra årets papper ska tuggas och det blir väl en påsa till.

Förr hade vi ju sågspån efter Bosse (kaninen)

 


En gåta, Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren.

Jag tick en halvtimme på promenadbandet men kom inte en meter frammåt så det är nog jag som är svaret.

Men det är jobbigt att gå på bandet, inte som att gå utomhus utan mer som att gå i en ständig uppförsbacke.

Praktiskt ändå att kunna promenera och se på TV samtidigt.


Gjorde jag nått mer då, jo lite pyssel här och där och jobbade på egna händer. Nytt nagellack blev det.

Det var visst invigning av nått skotermuseum tvärs över vägen här bakom.

 fullt med bilar parkerade efter Industrivägen    



Såg lite på TV och Noah som sändes på Sjuan. Har sett delar av den tidigare så nu blev det andra delar, snart har jag väl sett hela filmen.

Ställde om klockorna innan jag gick isäng men ser att den som idag inte går rätt är den här inne i kontoret, den som ska styras med atomurets tid. Tydligen har den missat signalen om nya tiden.


Jag har sovit ganska gott inatt även om jag hade värk i händerna men den kom av allt pappersarbete jag hållit på med. Och naturligtvis min reumatism.


Inger åkte iväg till jobbet och senare steg jag upp.

Grannens katt-  tog en fågel här utanför fönstret, jag måste hitta på något, får nog sätta upp den där linbanan igen så att de får mat högre upp och ovanför fri gräsmatta.

Det kan få bli dagens jobb om inget annat dyker upp, och det gör det säkert.

Maria o Mona ska komma hem från stugan med Eriks bil och då kommer Erik hem med min.

Inger kommer hem på timmar och i morgon är det födelsedagskalas.

Man pratar ju inte om en dams åler men jag fyller år.

Just det och presenter gillar jag. Behöver du får du låna min släpvagn   

Det blir paltfest här hemma.


Idag är det fint väder där ute, solen skiner och småfåglarna svärmar runt automaterna men även de större som kaja, duva och nötskrikan letar på gräsmattan efter frön och nötter.

Just nu -3,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-28 08:15:10

Temperatur: -2,1 °C
Lufttryck: 1027,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
11:24
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
06:15
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:45
Lufttryck - Max:
1027,0 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:07
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:28
Dagsljus: 10:12 tim:min
Dag längd: 08:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:50
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Himlen ser ut så här

 

 

Nåja jag tog bilderna tidigare men så här såg altanen ut.

 

Två färskare bilder på tomten.

 

Där har jag spillt ut frön :-)

 

 

Gäststugan set ur så här idag.

 

Och nu blir det kaffe innan jag klär på mig mer och går ut till mina fåglar.

Det kanske räcker om jag sätter kompostgaller runt bordet på altanen. Ska se om det finns några lösa galler som kan stoppa eller hindra katterna.

 

Av Jan Sandström - 27 oktober 2018 16:17

...på denna dator.

Jag skyller på Windows inbyggda antivirus och jävulskap.

Dokument kan skrivskyddas utan anledning.


Nu kunde jag inte ladda ned fakturor från Banken så jag får skriva ut och sedan skanna in dem.

För det är otillåna filer eller va fan meddelandet var.


Snälla ge tillbaks Windows 7 eller tidigare till mig.


Av Jan Sandström - 27 oktober 2018 12:23

Bilar hela vägen bara för att få titta på gamla snöskotrar.
Och så snöar det också.

Jag gör en mugg kaffe istället.

Av Jan Sandström - 27 oktober 2018 09:49

Lördag den 27/10


Igår var en skapligt fin dag med sol så jag gick ut en sväng.

 

Men det blåste en kall nordan så jag valde att gå där det blev lite lä bakom hus och garage.


Väl hemma var det gott med kaffe och så plockade jag i papper och strulade med datorn.

Senare drog mörka moln in och det kom lite snö så

jag lade mig på soffan med ljudboken   och fick en kelsjuk Gunnar på magen.

Inger kom hem och senare åt vi middag medan vi såg om resor till Mars från SVT-play.

Senare blev det film på TV2, Pojkarna som handlade om tre tjejer och problem med mobbning, sexualitet och annat.

Sedan blev det sängen och mer ljudbok innan jag sov med gunnar vid mina fötter.

En ganska vanlig dag i mitt liv alltså.


Det kom mer snö under natten så i morse var det vitt där ute, kanske det kom 5 cm men lätt snö så den kommer nog att tina bort bara solen kikar fram.

Idag har jag faktidkt inte tänkt göra så mycket, som vanligt alltså.

 

Bilden säger allt.


Men ärligt så mår jag inte riktigt bra, har burit på känningar av nån förkylning som inte brutit ut, bara lite snuvig men i morse kände jag en sån där surlukt som jag fick tidigare när bihålorna drabbades och jag ska käka några naturpiller jag köpte på apoteket.

Börja i tid så går det kanske fort över men en liten promenad kanske jag klarar av idag. Fast jag har ont i kroppen.


Erik ville låna bilen hela helgen och då jag inte tänkt ur så får han göra det.

Just nu har jag -0,5° här utanför fönstret. Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-27 10:15:10

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:45
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
02:57
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:13
Sol upp: 08:04
Sol ned: 16:41
Skymning: 17:31
Dagsljus: 10:18 tim:min
Dag längd: 08:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:19
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


När jag vaknade såg det ut så här.

      Varför får jag svarta kanter från den här kameran? Det får bli dagens jobb att försöka åtgärda OM det går.


och så här eländigt ser det idag ut i trädgården men himlen ser lite lovande ut med lite blått.

Det sägs ju att ser man blå himmel så det räcker till ett par sjömansbyxor före 12 så kommer det att klarna upp under eftermiddan.

 


Det är en hård tid för småfåglarna men samtidigt svårare för grannens katter som smyger omkring här.

 

 


Även stugan "drabbades" av snön.

 

Jag får åka dit efter helgen och plocka in det som inte får frysa så kan jag slå av värmen där inne.

 

Av Jan Sandström - 27 oktober 2018 07:41

...kvar i sängen.

Inte ens stugan klarade sig.

Av Jan Sandström - 26 oktober 2018 09:15

Fredag den 26/10


Det blev strul nu på morgonen.

Nä jag menar inte filmen med Björn Skifs utan datorstru, som vanligt ska jag skriva in min vikt i en kalkyl men nu gick det inte.

Datorn säger att filen är låst och skrivskyddad och används av, mig själv.

Jag har sökt och letat men inte hittat lösningen, att starta om hjälper inte heller och något annan dator i huset är inte igång, jo det är det men ingen använder Excel. 

Men det löser sig sa han som sket i vattnet.


Men igår blev en dag hemma, grannen kom in och pratade en stund och Inger åkte iväg till jobbet.


Jag satt mest hela dagen med att rensa pärmar från papper och nu börjar det bli lite tommare på hyllan.

 


Samtidigt hade jag TVn på och jag körde gamla Morden i Midsomer och jag kom till slut isäng.

Jag skulle ju även laga i duschen men fick inte loss duschblandaren, måste ha andra verktyg. En smalare skiftmyckel och nån smalare polygrip så det fick bli plan c,d ,f och k.

Tätade med butylgummi så är det tätt så länge. Men jag vet inte om det var då jag stäckte mig för jag har haft ganska ont i vänster axel eller någonstans där uppe.


Erik kom förbi och lånade bil och släp, släpen kom han tillbaks med men bilen ville han låna till idag.

Jag har ändå sovit ganska bra inatt och Gunnar som låg hela gårdagen har varit ute och inne, nu ligger han och sover igen.


I Norge är det lugnt men soligt och fint.

 

Veslemannen genom kameran NRK har där.


Jo jag kollade runt lite och försökte hitta tidningen som ville ha min film där vi körde genom vattenfallet.

Den finns i ett tidigare inlägg eller på Youtube men jag lade även upp den här på bloggen.


 

Jag hittade även an annan bild på forsen och från vattnet ser den ut så här när det är normalt flöde.

 


Eljest blir dagen som andra dagar men inte ut och handla utan hemma med papper och kaffe.


Det är lite ljusare där ute idag, gårdagen var verkligen mörk och gråkall och det kom några snöflingor.

 


Men det är ändå ganska grått fast långt där borta över I20 är det blå himmel men den syns inte på mina bilder.

 

Just nu 0,0° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-26 10:00:10

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 1003,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
14:45
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
02:57
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
02:51
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
992,0 hPa
Klockan:
03:30


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:11
Sol upp: 08:01
Sol ned: 16:44
Skymning: 17:34
Dagsljus: 10:23 tim:min
Dag längd: 08:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:00
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

  

Av Jan Sandström - 25 oktober 2018 09:14

Torsdag den 25/10


Igår åkte vi iväg med en massa till återvinningscentralen på Klockarbäcken.

Sedan blev det inköp av mer på ICA och Blommor på Grubbe.

Hem och äta mat (ute på altanen) innan jag snabbt åkte till Biltema och köpte det jag missade förra gången.

Väl hemma blev det kaffe även det ute på altanen då det var soligt och fint.


Lite pyssel med ett och annat, middag och TV.


En vanlig dag alltså.


Anders värmde upp badtunnan men jag iddes inte åka över och bada utan satt här hemma med papper och rensa bland skräp.


Gick isäng men lyssnade bara en liten stund på boken innan jag somnade och har sovit. Fast jag fick värkbehandla tidigare.


Gunnar har varit så gosig men det är nog för att han ville ha godis och naturligtvis tappade jag burken upp och ned på golvet så allt spreds ut.


I Norge har de dragit ned på Farenivået for Veslemannen till gult och som de skriver "Bevegelsene siste døgn ligger nå på 2–5 cm i øvre del og rundt 1,5 cm i nedre del."

 

Vi får nog vänta till nästa år innan det händer nått mer men nog trodde jag att det skulle rasa ned här i höst.


Idag ska jag sitta här men jag ska även stänga vattnet och åtgärda ett litet problem jag upptäckt.

Måsta skruva fast duschblandaren för det har blivit lite glapp mot väggen men det bör inte bli så avancerat.

Bara lossa och skruva fast igen men lägga lite tätmedel mellan vägg och brickan när jag ändå har loss den.


Jag MÅSTE ut och fylla fröautomaterna men det tar emot för det ser så kallt ut därute men småfåglarna måste få sin mat fast än är det ju inte slut hos dem.

Ja och så är det ju dags att se över månadens räkningar, igen.


Just nu +0,7° och lite blått på himlen

 

Molnen driver fram bra fort där uppe men det syns ju inte på min stillbild.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-25 09:30:09

Temperatur: 0,9 °C
Lufttryck: 993,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 270,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
08:45
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
-3,5 °C
Klockan:
08:32
Lufttryck - Max:
993,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
12:24
Lufttryck - Min:
992,0 hPa
Klockan:
03:30
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:08
Sol upp: 07:58
Sol ned: 16:47
Skymning: 17:37
Dagsljus: 10:29 tim:min
Dag längd: 08:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:47
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 08:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser trädgården ut, inget som lockar att gå ut med kaffekoppen direkt.

 

Nä nu ska de små få frön och jordnötter.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards