jans

Alla inlägg under oktober 2018

Av Jan Sandström - 9 oktober 2018 09:14

Tisdag den 9/10


Igår var en blöt dag och vi åkte in till stan för att hämta lite grejor och handla på IKEA.

Maria fick nys om vår resa så hon och Mona hängde på.

Det regnade skapligt men vi gick runt inne och plockade ihop lite smått och gott (chips) innan vi åt en lite sen lunch vid 1-2-tiden.

Sedan blev det olockavdelningen där vi plockade ihop delar till köksskåpen vi skulle ha till gäststugan.

Lasta i bilen och på släpen som fått hänga med och så hem med tjejerna och deras inköp.

Hem till Västerslätt och hämta lite mer som skulle till stugan men med ett stopp på BYGGmax för en dörrsockel och byggbeslag.

Nu hade regnet upphört men vägarna var blöta och stugvägen lerig så bilen som blivit skapligt ren under dagen blev än skitigare.


Här lastade jag in allt i gäststugan och skruvade ihop ett underskåp, sedan kom Inger och vi monterade det lilla med utdragbara lådor/hyllor eller vad man ska kalla de små skålarna. Skåpet är ju bara 20 cm brett.


Men jag gav mig och had ordentligt ont i händer och kroppen så det blev skönt med ett bad i tunnan även om det var på tok för varmt vatten.

Men sitter jag med axlarna ovanför blir jag inte lika dålig i huvudet av varmvattnet och det funkade då det var vindstilla och stjärnklart. Men inget norrsken igår.


Gick in och såg mer TV innan det blev sängen. Stängt fönster så jag fick släppa ut Gunnar och då öppnade jag fönstret.

Men han ville ändå in genom dörren så jag blev väckt än en gång. Tycker ändå att jag sovit gott på värktabletter och Voltaren.


Upp efter åtta och det var tungt att stiga upp, kroppen vill inte riktigt hänga med och händerna känns som klumpar.

Som jag sa till Inger att jag skulle nog inte klara av att knyppla.

Vågen visade också mycket, 79 kg så jag har nog en hel del extra vätska som jag får då jag har värk. Särav den tjocka känslan i händerna.


MEN, det får inte hindra mer jobb i stugan, får slänga i mig ett par extra Alvedon och börja skruva.

Jag ska prova hur skåpen ska monteras, såga hå för vatten och avlopp, kanske hinna få upp innerväggskivan på toan efter den extraförstärkning jag ska sätta upp inne i väggen för köksskåp och toalettskåp m.m

Jag undrar bara vad jag kommer att glömma bort.


Jag har inte heller fått tag på gruset vi skulle ha, nu har ännu ett företag avsagt sig att köra hit ett lass.

Vill ingen sälja grus till mig eller vad sitter det i?

Jag får ta och ringa Bilfrakt eller nått av de andra stora företagen för de lokala har tydligen inte tid eller lust att köra upp hit.


Nu ska vi ju snart åka hem igen men då lämnar vi över stugan till Maria och Mona och så ska Peter, Anna och Emil vara här.

Kan jag hoppas på att de bygger färdigt gäststugan. Nä det blir nog inte och de vill bara ha semester och förresten vet de ju inte hur jag vill ha allt så då skulle jag få göra om allt.


Vädret är fint med sol men kommer molnbanken dör borta att dra hitåt eller stanna över Varmvattnet.

 

Just nu har vi +1,5 grader här ute i skuggan.


Inne i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-09 09:45:10

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1000,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 253,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
01:10
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
09:59
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
05:25
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
00:26
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
15:28


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:23
Sol upp: 07:10
Sol ned: 17:41
Skymning: 18:28
Dagsljus: 12:05 tim:min
Dag längd: 10:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:01
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 18:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Antingen har vindmätaren frusit fast eller så är det helt vindstilla.

så hr ser det ut inne i stan, på himmel och tomten

     

 

Det blir matinéfilm idag, jag glömde skriva om gårdagens film.

Stöten på SVT1 idag 15:15 - 16:45

Fyra unga brottslingar planerar en kupp mot Täby galoppbana. De gör ett rån i en spelhåla för att skaffa sig ett startkapital och firar den lyckade kuppen med att ställa till en fest.

 


 


Av Jan Sandström - 8 oktober 2018 08:43

Måndag   den 8/10


Igår var det söndag och vi åkte till Mickelsträsk där vi träffade Anders, Peter och Emil och åt palt.

Jag var inte så hungrig så det blev bara 4 paltar med smör, eller Bregott och lingonsylt. Jag saknar riktigt smör till palten.

Det där plagiatet är för löst och blir så vattnigt. Men gott och så en bakelse till kaffet.


Därefter gick vi en promenad för att Emil skulle få se djuren på Mickelgård och några lamor så vi och åsnor hörde vi.

 

Bilden som jag lade upp igår blev ju helt fel då jag missade att stänga av Runkeeper innan vi körde tillbaks till stugan.

Det blev ändå 1,25 km i Emils takt så det gick inte så fort och det blåste kallt i mina öron.

Anders hade tagit upp släpvagnen men inte lagt på vinterdäck så nu får jag göra det här istället men igår syndade jag och drog den på skogsbilvägarna.


Väl här igen gick jag ut och snickrade, igår fick jag upp skivorna som ska bli köks och toaväggen

 

Men jag har fått så   ont i häger hand att det inte är sant, Det är höger tumbas, första tumleden som sitter nere vid handleden som jag har fått ont i och det var där jag började ha problem då jag jobbade på bokbinderiet.

Jag har jobbat lite för mycket här så det var ändå skönt att vi tog det lite lugnare igår. Men allt går ju sakta här.


Inger städade på tomten och klippte ned buskar och så värmde vi badtunnan.

TV på kvällen och ingen middag, bad i tunnan och vi hade sånt där norrsken ovanför huvudena men inget speciellt utan det var bara vita slöjor som drog fram. Men enligt VK skulle det ha varit något extra inatt.

Efter badet såg vi fjärde avsnittet på Springfloden men då vi badade så såg vi på SVT Play. Det gick det med.


Vi letade köksskåp på IKEAs sida igår och tror vi fått ihop något. Det blev sängen och jag hade värk.

Sov ändå skapligt inatt, släppte ut Gunnar och så ville han in nån eller några timmar senare och då var han kelsjuk och kall.

Vi sov alltså inte med öppet fönster då det var minus 6-7 grader ute.


Upp vid åtta och måndag är mätdag, det blev 5,8 mmol och vikten 78,2 kg.

Skapligt efter all palten jag åt, fast det var småa, sådana man köper ungefär. Inte mammas halvkilosklumpar hon gjorde eller Ingers goa som det lär ska bli den 29:de.


Idag ska vi åka och handla och det blir nog IKEA och skåp till köket. Jag behöver så att jag vet var jag ska förstärka väggen och så borra hål för vatten, avlopp och var eluttag m.m ska sitta. Det är ju inte så lågt bort innan det ska monteras fast först ska vi få dit golvet.

Det är en hel del arbete kvar.


Idag varnar de för snö hörde jag på radion i morse och att det var 6 grader kallt i Umeå, här hade vi 3 grader över nollstrecket, fast det är kallt det också tycker jag och det blåser.

Termometern visar nu på +5,1°


Inne i stan visar väderstationen på Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-08 09:30:10

Temperatur: 8,2 °C
Lufttryck: 1003,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från S,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 250,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
13:46
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
23:30
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
21:02
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:20
Sol upp: 07:07
Sol ned: 17:45
Skymning: 18:32
Dagsljus: 12:12 tim:min
Dag längd: 10:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:25
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 18:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här set himlen ut där

 

 

Här ser det ut så här.

 

Och i Norge verkar det inte ha hänt något med bergsraset, fortfarande moderat fara alltså Gul varning.

https://www.nrk.no/mr/rasfarlege-_mannen_-1.12001189

 

Av Jan Sandström - 7 oktober 2018 16:59

framåt.

Av Jan Sandström - 7 oktober 2018 09:26

Söndag den 7/10


Idag är det ett kallt paradis men det är i alla fall vitt där ute. Nä inte snö men väl frost.

Liksom igår var det motigt att stiga upp när fönstret är öppet och det är -6,5° ute och fönstret är täckt av rimfrost.


Igår var en skön dag fast det blåste på förmiddan. Jag höll till inomhus i bygget och snickrade vidare men upptäckte att jag inte ska hålla på med sånt där då jag inte mår bra och har ont.

Hade gjort ett mätfel men nu får det vara som det är, få kommer att upptäcka felet men det syns.


Jag fick då upp golvet ovanpå toan och balkongen och lite annat småpyssel innan det blev badtunnan, ett kort bad då det var 41,5° i vattnet men det gjorde gott för kroppen.


Middag och TV och så ett lite längre bad men inte så länge, bara så att jag blev varm och kunde stretcha lite.

Inger iddes inte bada fast det var stjärnklart.


Gick isäng runt midnatt och jag fick en rethosta som höll i sig nån halvtimme men sedan har jag sovit, och det har Gunnar också gjort utmed mig så jag nästan åkte i golvet.


Upp vid åtta, hämtade in ved och stoppade in motorvärmaren för vi ska iväg och träffa barnen och äta palt i Mickelsträsk.

Sedan blir det väl mer jobb i eftermiddag och bad i tunnan.


Just nu har vi -2° där ute, sol från en blå himmel.

   


Ska jag få det där färdigt någon gång? Just nu känns det lite motigt och tungt.

   


Sol väen inne i stan och där visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-07 09:45:11

Temperatur: 3,4 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 250,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
14:48
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
06:58
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
22:40
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,2 hPa
Klockan:
07:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:17
Sol upp: 07:04
Sol ned: 17:48
Skymning: 18:35
Dagsljus: 12:18 tim:min
Dag längd: 10:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:48
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 18:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut där/här.

       

Av Jan Sandström - 6 oktober 2018 09:19

Lördag den 6/10


Igår vr en dag jag hade värk, men lyckades ändå åstadkomma en hel del.

Jag snickrade och fick upp stommen som ska bli toaletten inne i gäststugan, den blir liten men ryms man i en husvagn så ska väl det här också fungera.

 

Det blir ju bara en husvagnstoa, Porta Poti som vi har och så ett litet tvättställ.

Att det sticker ut sså längt hitåt är att det ska bli ett golv där stegen/trappen upp till loftet och så ska väggarna fortsätta upp till taket så det blir ett litet förråd ovanpå toan.

Ritningen har jag i huvudet eller så kommer det allt eftersom jag bygger.

Jag fick nog efter ett tag så då hoppade jag i badtunnan, inte galen tunna.

Men så kallt det var att stiga upp. Sedan mer småpyssel.


Jag upptäckte och kom på att jag gjort ett fatalt misstag med vattendragningen.

Jag har ingen speciell avstängning till kranen nere vid bilplatsen, där husvagnen stod.

Så jag kan inte ha vattnet på till gäststugan utan att ha det vattnet på som alltså kommer att frysa, en kran har redan spruckit och det är utan vattentryck på.

Så nu funderar jag krast på att vi får gräva upp lite vid stolpen och antingen sätta en stoppkran och avtappning där eller plugga igen lednngen innan vi fyller på med mer grus.


Senare blev det TV innan vi badade skönt under en gnistrande stjärnhimmel.

Med TV innan det blev sängen och jag var trött så det blev inte så länge med ljudboken innan jag somnade.


Jag har sovit skönt men det var kymigt att stiga upp då vi haft öppet fönster och det varit kallt inatt.

 

Det är ingen snödriva där ute utan frost på fönsterrutan, Gunnar låg mellan oss i sängen.


Vi kom oss upp och fått frukost, en brasa i kaminen och ute blåser det ganska mycket och en väst eller nordvästvind.

Men nu ska jag fortsätta jobba inne så det är lugnt, fast jag måste ju ut för att såga virket.


Bad lär det också bli idag eller senare i kväll.


Nu skiner då solen och temperaturen ligger på 6,9 grader, bara det inte blåste så skulle det vara skönt ute.

I stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-06 09:45:11

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 996,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från W,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 250,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
12,3 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
06:54
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,2 hPa
Klockan:
07:58
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
06:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:14
Sol upp: 07:01
Sol ned: 17:52
Skymning: 18:39
Dagsljus: 12:25 tim:min
Dag längd: 10:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:20
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 17:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser himmel och tomt ut där hemma

   

Småfåglarna har då fortfarande frön i automaten.

 

 

och så här ser det ut här

 


Gunnar ser då ut att må gott.

   

Av Jan Sandström - 5 oktober 2018 15:25

Har lyckats snickra en del

men har ganska ont i kroppen.
Lite sådär överallt och nu är det 39 grader i tunnan.
Det lockar med ett varmt bad.
Eljest blåser det skapligt där ute.

Av Jan Sandström - 5 oktober 2018 09:12

Fredag den 5/10


Igår började dagen bra, och den slutade skapligt bra.

Men däremellan blev den ett mindre fullkornsvete.


Jag skulle bra snabbt byta till vinterdäck innan jag kopplade släpen och körde över den där stegen till Anders.

Men hjulbytet gick inte bra, mutterdjävlarna trislkades så nu förstår jag varför han bytte bort bilen.

Den som bytte däck senst hade dragit sönder de flesta muttrarna så att jag inte fick på hylsan.

 

Jag vet inte hur de burit sig åt men troligen felaktig hylsa eller att de inte ffått på hylsan helt.

Det blev så att jag tog en lite större hylsa som jag helt enkelt slog fast med hammaren och då greppade den så att jag kunde lossa muttern med mitt långa järnrör.

Sedan var det problemet med att få ut muttern från hylsan, till slut kom jag på en metod och det var med skruvstycket och en rörtång samt hammare och våld.

Summan av allt blev att jag gjorde in händerna så jag fick/har värk i dem och mina knän.

Jag kom inte ned så att jag kunde se var domkraften skulle sättas så jag gav helt enkelt upp men jag fick loss alla muttrar.


Anders kom över och slutförde däckbytet och så packade vi ihop och lastade Gunnar för att åka hit till stugan.

Mörkt, sent och kallt när vi kom hit och jag gjorde upp eld i tunnan och himlen var full med gnistrande stjärnor.

Det blev TV och klia Gunnar här i soffan innan Inger gick isäng.

Jag gick ut och badade mitt i matten men då hade det mulnat på och det var 3-4 grader kallt.


Gick isäng vid ettiden efter det sköna badet som gjorde gott för den onda kroppen och sovrumsfönstret öppnade jag på glänt till Gunnar..

Värkbehandling, Voltaren och jag har faktiskt sovit ganska gott.


Upp vid åtta, det regnade men varmgrader och Gunnar låg mellan oss i den breda (120 cm) sängen.

Gjorde upp eld i kaminen, kaffe och sedan gick jag ut en sväng, lade på lite ved i tunnan som fortfarande hade glöd i kaminen och +31 grader på vattnet.

 


Molnen drar bort och solen tittar fram.

   


Men nog är det höst alltid.

 

Just nu har vi +5,2 grader i skuggan och solen skiner.

Inne i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-05 09:30:10

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 996,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från W,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 5,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 4,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 250,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
12:45
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
07:07
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,2 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
06:59
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:58
Sol ned: 17:55
Skymning: 18:42
Dagsljus: 12:31 tim:min
Dag längd: 10:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:44
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 17:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Himlen ser ut såhär

 

 

Idag blir det väl jobb jobb jobb antingen jag har ont i händerna eller knäna, sånt får man bara tåla.

Kanske blir det palt i Mickelsträsk men det får jag se om det blir tid till, det ska ju jobas.

 

Av Jan Sandström - 4 oktober 2018 12:47

Har fått loss några bultar men stött på problem, får varken dit eller bort och hylsan sitter fast.

Nu blir det Alvedon och Voltaren så sätter jag mig i solen på altanen istället med ljudboken i lurarna.


Så nu vet jag varför han bytte bort bilen.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards