jans

Direktlänk till inlägg 14 november 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 november 2018 08:52

Onsdag den 14/11


Igår var en fin dag men vi slapp inte regn ändå.


Just som jag klätt på mig och skulle gå ut en sväng ringde Erik, han ville att jag skulle gå ut på gatan och ta emot och stoppa han.

Han sa att bilen inte hade några bromsar.   

Jag hann inte ut innan bilen stod på uppfarten och vi kollade bromsoljan, nästan tomt i behållaren så jag tog fram en flaska och fyllde på. Men det sjönk lika fort när han bromsade och vid en titt under bilen läckte det vid vänster bakhjul, någonstans för det var där fläcken på marken var.


Erik fick låna min bil och åka vidare i sitt ärende.

Jag gick ut en sväng men det började dugga så det blev in till MM där jag kikade på och köpte en ljusslinga som ska ersätta den på förrådet.

Gick hem igen och det blev ändå 2 km.

 


Hemma igen blev det soppa till lunch och sedan satt jag och strulade på med datorerna.

Men gick även ut och backade upp Eriks bil på bockarna jag har så jag kunde kika in under och det är nära hjulet det läcker olja.

Förhoppningsvis är det bromsslangen som gått sönder och den bör inte vara så svår att byta ut om det inte är luftnippeln som lossnat, fast det låter otroligt.

Jag ska ut och hissa upp den så jag kan ta bort bakhjulet och se bättre innan Erik kommer förbi idag.


Det blev matinéfilm och till middag fick i en matlåda, rester m.a.o


Senare på kvällen blev det film från Netflix, en rolig SF som heter 

Absolutely Anything (2015)

Sedan fastnade jag i min HTPC, avinstallerade TV-kortet och installerade om drivrutiner och program men fick det inte att fungera helt, fick inte kontakt med programmet KODI som jag har för att se på.

 

Gick isäng efter värkbehandling och har fått sova hela natten, förutom då jag var upp en gång.

 

Idag ska jag snabbt kika på Eriks bil, hissa upp och ta bort bakhjulet innan han kommer och lämnar igen min bil, den ska Maria ha för att åka till IKEA och handla, då tror jag att jag följer med för vi får komma till Anders i Stöcksjö för att fika sa han igår då han bjöd ut mig på middag, men jag saknade ju bil och det är långt att gå dit.


Men vädret är fint idag med helblå himmel och klart men kallt igen med nu -1,6°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-14 09:15:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 1015,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 309,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
06:40
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
21:38
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1005,6 hPa
Klockan:
06:42


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:03
Sol upp: 08:01
Sol ned: 14:45
Skymning: 15:43
Dagsljus: 08:40 tim:min
Dag längd: 06:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 4s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:59
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Antingen vindstilla eller så har mätaren frusit fast, fast då har även vimpeln frusit och det kan den ha gjort så blött som vi haft.

 

Jag ska rensa fröautomaterna idag då flera säkert är frusna efter allt regnande även om jag städat dem ibland, jordnötterna får jag byta ut varje dag då de suger upp fukt men det torkar jag här inne och fyller på igen.


Så här set det ut där uppe.

   


och här nere.

 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards