jans

Direktlänk till inlägg 16 november 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 november 2018 08:53

Fredag den 16/11


Igår åkte jag till stugan direkt efter morgoninlägget och nu gick det bättre att montera en ny NEXA-styrning till lyktstolpen.

Men jag fick spåra ledningarna mot centralen och se att det här med färger inte var montörens starka sida.

Jo jag har bytt ut brytaren där tidigare men vem kommer ihåg detaljer efter 30 år.


Satte upp ljusslingor och plockade undan saker inför vintern.

 

Körde hem men bilen blev så skitig att jag passade på att spola av den när jag kommit hem, sedan blev det lunch och datorpyssel.


Såg på Facebook att en person önskade löpa en datrorlåda och tänk att jag hade en sådan stående efter min uppgradering så snabbt iväg med ett mejl och han ville köpa den.

Jag frågade om han även var intresserad av ett moderkort och visst var han det, men jag fick snabbt fråga Erik vad det kunde vara värt. Fast egentligen kunde jag ha slängt med det gratis bara det kom till användning.


Hur som helst gav jag ett pris men han protesterade, det var för billigt så priset blev högre än jag begärt.

Sådana kunder skulle man alltid ha.

Hustrun (hans fru)  kom senare förbi och hämtade sakerna, swishade pengarna och dessutom bodde de där vi haft goda vänner en gång i tiden uppe i Tavelsjöområdet.


Inger försökte än en gång skicka över en bild på barnbarnen men antingen är det hennes mobil som inte vill eller SBS.

Så jag försökte instruera henne med att skicka en bild av mig.

(SBS = Skit Bakom Spakarna alltså detsamma som när jag håller på med min HTPC = TV-dator)


Nåja här hemma satt jag med min HTPC och nu avinstallerade jag ordentligt än en gång och nu försvann det mesta för när jag installerade om MediaPortal och Kodi så var alla gamla inställningar borta, men inte   fick jag TV att fungera för det. Och inte så mycket annat heller.

Men webbläsaren fungerade så jag kunde se Netflix och satte på en film.

Det blev Tau (2018)


Ännu en film om framtiden eller det kunde ha varit idag men om en knäppskalle som trodde han kunde vinna.
Men inte så många skådespelare förutom första minuterna på filmen.


Efter filmen försökte jag lite till på  min HTPC utan resultat så jag gick isäng till Gunnar som redan låg på min säng.


Har sovit riktigt gott efter att ha tagit vita piller och smort mig med Voltaren.


Upp i morse och grinväder igen men det lättade ganska fort.

Just nu +4,5° och uppehåll, fint väder för en promenad.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-16 09:30:10

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 1023,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
13:10
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
08:19
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
06:42
Lufttryck - Max:
1023,9 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1022,3 hPa
Klockan:
06:49
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
04:36


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:08
Sol upp: 08:08
Sol ned: 14:39
Skymning: 15:39
Dagsljus: 08:31 tim:min
Dag längd: 06:31 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:22
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 22:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Det var varmare för en stund sedan så temperaturen sjunker ganska fort.

 

Så här ser eller såg det ut för en stund sedan.

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards