jans

Direktlänk till inlägg 30 november 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 november 2018 08:49

Fredag den 30/11 och sista dagen på november.


Igår blev en dag här hemma och jag gjorde inte så mycket för världen. Matade utefåglarna, körde bort grannens katt och där fick jag hjälp av Gunnar som jagade henne så han ramlade omkull på gräsmattan när han rundade husknuten. Då gick det undan och jag var bara rädd när de eller grannfröken sprang över vägen för att komma hem.

Det hände ju en olycka på det sättet tidigare då Alice omkom under en bil. Gunnar stannade i alla fall på vår sida staketet så viss känsla för tomtgränserna har han tydligen.

Nu ligger han och sover gott i rumsfönstret.


Jag satt även och knåpade på husvagnssidan som jag kanske får upp idag, men den har liksom vid tidigare sidor jag gjort tendensen att svälla ut mer och mer allt eftersom.

Snart får jag väl be om mer utrymme på servern, jag har ju bara 200 MB på den. Vet inte vad nästa steg är och jag har funderat på att lägga allt här hemma och då kanske även bloggen men det är mycket jobb med det och sådant jag inte begriper helt så än får det vara som det är.


Gick en halvtimme i rask takt (min takt) på bandet men mitt högra knä är inte bra. Det molar och värker men det är kanske blåsten som min reumatism inte tål.

Blåser gör det och igår fick finlandsfärjan problem. Det kan du läsa om här i tidningen.


Jag gjorde nog mer igår men inget jag direkt kommer på nu.


Inger kom hem och vi åt en lätt middag, Varma koppen och en ostmacka medan vi såg på TV.

Som vanligt blev det oväntade interiörer och så naturprogram om Afrika allt från Netflix och BBC som gör fantastiska program.

Inger gick till köket och bakade kakor och jag satte på en SF-film av klassisk modell, 

Passengers från 2016

Men lite få medverkande och inga utomjordingar var med.

 

Lite mer datorstrul på min HTPC som inte fungerar fullt ut. Jag blir nog tvungen att installera om hela den men det är ju så jobbigt att återställa allt. Fast hur mycket tid har jag inte lagt ned på den hittills.   

 

Gick isäng med ljudboken och sedan fick jag släppa ut Gunnar två gånger inatt. Däremellan har jag sovit skapligt gott.

Vi hade +3° när vi gick isäng men kunde inte ha fönstret öppet ändå för det blåste rakt in.

 

Det blåser även idag och mitt knä värker, ska smörja med Voltaren och stoppa i mig ett par Alvedon av starkare slaget så blir det lite lindring, Fingrarna får även lite av det.


Eljest blir det nog en lugn dag, hoppas jag på.


Grannkatten har varit här och svansat runt.

Just nu +3,8° och väderstationen visar om den inte blåst ned. Det var tydligen 30 m/s ute på kvarken igår. Jag undrar hur mycket det blåste uppe på Sylarna. Tänker på det fast Anders inte jobbar kvar där.

Men väderstationen, Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-30 09:00:11

Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1002,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 8,4 m/s från SSW,
i byarna 11,9 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 10,8 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 321,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
23:20
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1005,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1001,5 hPa
Klockan:
07:33
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
23:16


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:42
Sol upp: 08:50
Sol ned: 14:05
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:31 tim:min
Dag längd: 05:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 52s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:44
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och bilder tog jag i tidigt gryningsljus, gäststugan blev fin

 


De här blev i IR, infrarött ljus som ser i mörker.

   


Den vanliga trädgårdsbilden ser ut så här.

 


Nu ska jag hänga upp ett par julstjärnor i några fönster men inget mer kaffe på ett tag, min mage är inte som den brukar vara.

Kanske tar lite av Inger te.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards