jans

Alla inlägg den 4 december 2018

Av Jan Sandström - 4 december 2018 07:41

Tisdag den 4/12


Idag fyller min väninna Marias dotter år, hon blir ett år äldre idag och jag hoppas hon får tårta och presenter av sin fru och deras barn.

Så ett stort GRATTIS från jag och Inger.


Igår satt jag mest hela dagen och pulade på med min HTPC men jag får den bara inte att fungera. Nu är det ett tillägg som ska installeras eller saknas men hur f-n får man in det, det är större fråga än att lösa mysteriet med svarta hål.


Det blev ett jäkla väder igår med snö så nu är det vitt ute, fast det ser man först när det blivit ljusare.


Anders kom förbi en sväng och pratade lite om att låna en större svagdricksflaska till nått han skulle göra till jul.

Men jag vet inte om han glömde den eller struntade i den då han stack iväg igen.

Jag blev då bjuden på ett glas riktigt god julmust från Älvsbyn.


Jag tog i alla fall paus och stekte upp palt till middag men tog bara halva matlådan som bestod av 1½ palt.

Under tiden blev det film från Netflix och en SF-rulle jag inte kommer ihåg namnet på.

Satt samtidigt och sökte info om det där tillägget jag ska installera.

Varför skriver de bara instruktoner på utrikiska och tidigare fick jag jämt frågan om att översätta sidor men inte nu när jag behöver det.


Det blev även en dryg halvtimmes promenad på bandet så att jag blev andfådd och fick upp pulsen, fast den stiger då jag håller på med den där   datorn.


Inger kom hem och sedan blev det sängen och natt.

Den vanliga bengympan och stretching för mig allt medan ljudboken fanns i lurarna.


Somnade men var upp ett par gånger av värk i händer och knän.

Halv sju steg jag upp då jag än en gång vaknat av värken så en varm skön dusch kändes bra och så en macka till mindre mugg kaffe.

Jag ska försöka dra ned på det mesta men igår kväll blev jag bara så sugen på popcorn men vi hade inte det, däremot en påse chips som jag öppnade och tog en liten skål av. Så var det med den smalkosten och dra ned på onyttigt.


Kollade blodsockret i morse och då hade jag 6,5 mmol,

 

för högt tycket jag.



Idag måste jag ut och skotta snö så då mlir det dagens motion, jag får se om det blir slungan eller handskotta men då tar jag inte hos grannarna.

Fåglarna ska ha sitt och nu har de vaknat i det tidiga gryningsljuset, full huggning runt jordnötsbyttan.


+0,2° har det blivit så jag ska ut så fort jag kan innan det blir för blöt snö.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-04 08:30:11

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 991,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 331,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
05:58
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
01:26
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
23:09
Lufttryck - Max:
993,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
07:47
Lufttryck - Min:
993,1 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:50
Sol upp: 09:00
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:08
Dagsljus: 07:18 tim:min
Dag längd: 04:58 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:18
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men jag vet inte om vindmätaren frusit fast igen som den brukar göra. Mest troligt då vimpeln rör på sig.

Dessutom har de nu gått ut med en varning för snöfall här i norr, som om de måste varna för sånt, vi bor ju för fasiken där det brukar snöa på vintern.


Så här ser det då ut där ute.

     


Matinéfilm blir det idag med och det är idag 

Gula kliniken

SVT1 idag 14:25 - 16:15

På kvinnoklinikens mottagning jobbar överläkare Jörn och syster Doris. Hit söker sig kvinnor från alla samhällsklasser - hembiträdet, skådespelerskan, lyxhustrun och många andra gifta och ogifta kvinnor.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards