jans

Alla inlägg den 5 december 2018

Av Jan Sandström - 5 december 2018 08:16

Onsdag den 5/12


Igår blev ännu en dag där jag satt med min HTPC och tänk att jag tror jag fick igång mina TV-kanaler och inspelning.
Men jag fick ta bort MediaPortal 2 och gå tillbaks till den gamla 1.20

Sedan bryta kopplingen mot min NAS och sätta in en USB-hårddisk som den spelar in på.


Men nu är det justering av ljud och vilket format som ska användas för bästa ljud och kopplingen till Eriks FTP.

Det är något han får göra tids nog när han är här. Själv klarade jag inte av det när jag provade förra gången.


Det hade snöat så jag var ut och tog snöslungan för att få bort 5-10 cm BLÖTsnö så jag hjälpte även grannen över gatan.

Sedan blev det fågerfröautomaternas tur och när jag höll på med dem kom traktorn och skrapade ihop en tjock vall med ännu mer BLÖTSLASK så det blev bara att starta slungan igen och nu tog jag bort hos två grannar till, skottade alltså på 4 gårdar.


Sedan blev det soffan och finjustering av min HTPC, mycket som ska göras i ordning i den.


Inger ringde från stan och ville ha skjuts till stan?   

Jo hon var på väg hem från jobbet och skulle bara hem och göra sig i ordning för att gå ut och äta med jobbarkompisar eller vilka det nu var.

Jag lastade hennes cykel och vi åkte iväg men på vägen kom hon ihåg att hon glömt cykelnyckeln så antingen skulle hon gå hem eller så kunde jag hämta henne.


Jag åt resterande palten som var förstekt och enkelt att värma, åt medan jag satte på en film från Netflix.

Den var ganska trist så jag spolade mest hela och det blev en ny film med jultema och som var trevligare.


Inger kom hem och var BLÖT för det regnade ute, men jag hade erbjudit att hämta henne men inte då, hon skulle vada hem i vatten och slask.


Gick isäng och har som vanligt sovit dåligt, tror jag. Jag har då varit upp ett par tre gånger av värken så det har gått åt lite Voltaren och ett par alvedon men sådana här gånger skulle jag vilja ha något starkare.


Upp vid 7 och testade blodsockret igen, fortfarande lite över 6 mmol men vikten har då inte ökat.


Idag blir det en trevlig matinéfilm och den sänds lite tidigare.

The Lunchbox

SVT1 idag 12:20 - 14:05

 

I Mumbais intensiva storstadsmyller sammanför en fellevererad lunchlåda två mycket olika öden. Den himmelska måltiden blir början på en humoristisk och rörande brevväxling i en matlåda fylld av passion, längtan och hopp inför framtiden.

 

Jag såg den för nått år sedan eller om det var längre tillbaks men den var småtrevlig så se den gärna.

 

Inger kommer hem tidigt idag då hon är på kurs och då ska hon handla på ICA, kanske följer jag med henne och så lämna böcker på biblioteket.

Men jag får se om jag åker och köper några smådelar på Biltema innan dess, eller så får det vara till någon annan dag.

Jag har ju fårr order om att skriva ut årets julkort, ska hitta en bild och göra i ordning text på den samt skriva ut 30 st med texten på baksidan. Det tar hela dagen gissar jag.

 

Det är blött ute idag också och ska komma mer nederbörd och det blir väl i form av regn då, men det har kommit lite snö inatt, just så att det är lite vitt på marken.


Just nu +,08° utanför fönstret och småfåglarna är det full rulle på. Hängde upp en kärve i granen igår kväll men har två till så jag tror att Anders ska få en.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-05 08:45:10

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 999,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 332,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
19:17
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:57
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
01:26
Lufttryck - Max:
999,6 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
07:47


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:52
Sol upp: 09:03
Sol ned: 13:56
Skymning: 15:07
Dagsljus: 07:15 tim:min
Dag längd: 04:53 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:48
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 13:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Nu har då vindmätaren tinat upp och är igång.


Så här ser det ut här ute och i stugan som har fått snö på linsen.

     


Men det är mer snö där än här, snart dags att åka dit och platta till på infarten så att det blir snö att köra slungan på.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards