jans

Direktlänk till inlägg 6 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 december 2018 08:08

Torsdag den 6/12


Idag fyller min barndomskompis år och han är lite yngre än jag och numer pensionerad brandman.

Så Grattis på födelsedagen Krister.


Igår satt/låg jag inte vid min HTPC på hela dagen.


Däremot skrev jag ut 30 julkort efter att ha letat fram en bild och skrivit text på den, efter fotoutskriften blev det baksidan med adressrader i den andra skrivaren.

Den står bakom mig och lite högt så jag satte mig, tryckte på utskrift, ställde mig upp och plockade upp kortet då det kom ut baktill (för att det inte skulle bli så böjt och ramla ned på golvet bakom skåpet) och satte in ett nytt i matarfacket.

Satte mig och tryckte på utskrift o.s.v alla 30 korten.


Gick även 30 minuter på bandet så att jag blev andfådd men pulsen blir liksom aldrig högre än runt 100 för mig vad jag än gör.

Dålig fart på pumpen men kanske effektiv, inte vet jag.

Traktorn kom än en gång och skrapade gatan så jag fick ut och skotta hos mig och 3 grannar, de det är frivilligt att jag gör. Tycker om att vara snäll och köra slungan.


Fåglarna fick mat och Inger kom hem tidigt, kaffe innan vi åkte och lämnade böckerna på Grubbebiblioteket, Inger sprang in med dem och hon sa att Jan var där för att prata om sin nya bok, Jan Guillou alltså.

Men vi åkte vidare till ICA Kvantum på Kronoparken där vi handlade en massa mat.

Men tror du inte att "mitt" kaffe var slut, hyllan var tom och jag som bara har en påse kvar här hemma.  


Senare på kvällen åt vi en lätt middag, två kokta korvar med typ pizzasallad till.

Det åt vi medan vi såg ett avsnitt på konstiga inredningar och efter det de 5 avsnitten som sänts på kalendern "Storm på Lugna gatan".

Den är riktigt kul i år.


Efter det såg jag vidare på TV och Netflix men vad 17 var det jag såg, kommer inte ihåg just nu.

Inger satte sig vid symaskinen där det ska bli fruktpåsar i nått nättyg.

Tycker hon skulle sy en bikini eller baddräkt av det istället.       


Gick isäng och Gunnar lade sig mellan oss vilket han börjat göra, skönare för mig att slippa ha han mellan mina ben men lika effektivt preventivmedel.

Tog Alvedon och smorde ordentligt med Voltaren innan jag lade mig med ljudboken och fick faktiskt sova gott inatt.


Så 7 eller straxt efter var jag uppe igen, raka och klä på mig, jodå jag har kläder på mig så inte intressant att kapa min webkamera   

Det pekar ändå ut genom fönstret på mina pippifåglar som svärmar här ute i gryningsljuset.

Men vad tusan var det för film jag såg igår kväll, vet att min HTPC hade svårt att starta då det var 7 miljoner uppdateringar som skulle göras.


Idag funderar jag på att åka iväg och handla några småsaker, Inger är hos tandläkaren och senare ska hon baka. var visst de där goda havrekexen och så aniskransar eller Dounouts eller hur de stavar det där borta. Fast Ingers kransar är mycket godare och vi lär ha barnaskaran här hemma i eftermiddag.


Full rulle alltså så det gäller att njuta av lugnet före stormen men det är roligt när de kommer hem.


Där ute ljusnar det och nu har jag -4,8°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-06 08:30:10

Temperatur: -3,6 °C
Lufttryck: 1006,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från SSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 332,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
01:12
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:42
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
08:23
Temp - Min:
-4,3 °C
Klockan:
22:17
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
08:17
Lufttryck - Max:
1003,4 hPa
Klockan:
16:00
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:54
Sol upp: 09:05
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:06
Dagsljus: 07:12 tim:min
Dag längd: 04:49 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 57s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:17
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 14:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


P4 Plus har härlig musik, just nu en härlig låt. Kan det vara Umberto, nä det är nog någon annan.

Det var ju Nat King Cole, tyckte jag kände igen han.


Så här ser det ut här ute och gäststugans kamera har fått ren lins igen, helt av sig själv.

       


Så då kom Inger hem igen så då blir det kaffe.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards