jans

Alla inlägg den 16 december 2018

Av Jan Sandström - 16 december 2018 09:27

Söndag den 16/12


Idag fyller kompisen Bosse år så GRATTIS på födelsedagen.

Boosse bor förresten i det fantastiska landet i väster, ja Norge menar jag då. Det som ligger längre bort på andra sidan vattnet är det bara skit med.

Angående Norge och det där berget jag följer är senaste noteringen 27. november kl. 06:00  Grønt nivå ved fjellpartiet Mannen

Ingen fara nu och så lär det vara till snösmältningen nästa år.



Men igår hade jag en trevlig dag, fast lite jobbig.

Inger åkte med Emil och föräldrar till marknaden på Forslunda (lantbruksskolan) medan jag tog en promenad ned på stan och marknaden efter Pilgatan och i gamla fängelset.

 

Där träffade eller hade jag stämt träff med väninnan Maria och hennes dotter Sanna och Kim så jag fick se deras nyfödda son.

Han såg ut som de flesta andra små som ligger och sover i sin vagn.


Jag och Maria gick och fikade på bildmuseet och sedan tillbaks in till stan, det var ju min väg hem men vi tittade in på ett par affärer innan vi skildes åt och jag traskade hemmåt.

Men jag satt tydligen konstigt under fikat för när jag ställde mig upp högg det till i min rygg, jag är inte helt återställd men det är inte diskbråcket utan på sidan det gör ont. Skönt att det inne i stan släppte.


Hemma var Emil som kom och gav mig en bit vaniljmunk och han var på toppenhumör. Sedan blev det kaffe och en hel munk innan jag intog soffan några minuter.


När alla åkt hem såg vi som vanligt kalendern (den är spännande värre) och åt maten "jag lagat", microvärmda köttskivor och vitkålsallad med nykokt broccoli och stekta kantareller.

Sedan såg vi en julfilm som heter Fred Claus från 2007 innan Inger gick och skrev julkort och jag såg slutet på Otäcka Odjur


Det blev kväll och sängen och inatt har jag fått sova förutom vid två och fyra då jag vaknade av värk.


Upp i morse och idag ska Maria (dottern) och Mona låna bilen för att handla till deras stugvistelse över julhelgerna.

Jag får se om de får sällskap men jag tror inte det. Det är skönare att bara vara hemma idag.

Måste ändå ut och ge fåglarna mat och sopa bort lite snö som kommit inatt.


Jag får se, det kan bli en liten promenad också.

Just nu -5,4° och den stiger sakta, eller ganska fort för tidigare var det nästan tio grader kallt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-16 10:00:10

Temperatur: -5,7 °C
Lufttryck: 1030,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,7 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
07:11
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-15,3 °C
Klockan:
19:38
Lufttryck - Max:
1033,2 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1034,6 hPa
Klockan:
18:24
Lufttryck - Min:
1030,1 hPa
Klockan:
06:35
Lufttryck - Min:
1032,8 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:24
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:52
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himlen ut

 


och altanen med trädgården

 


fast nu lockar det inte att går ut med kaffekoppen.

 


I stugan ser bygget ut som tidigare, halvfärdigt och luftvärmepumpen verkar ha lagt av helt och hållet nu.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards