jans

Direktlänk till inlägg 17 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 december 2018 08:31

Måndag den 17/12


Idag fyller Pebbe år så grattis från Morbror och Moster

om vi nu kan kalla oss det, vi är ju inte äkta sådana.


Dagens mätning gav fina värden,

 


i alla fall hyfsade med 5,6 mmol och vikten 77,6 kg

 

Men igår blev en slappardag så det blev inte så mycket gjort, bara lite småplock här hemma som att laga en lampa och lite annat.

Maria lånade bilen och handlade en hiskelig massa innan de kom hem och Inger åkte iväg på tjejträff i Tavelsjö.

 

Efter lite mat blev det film eller TV då det var inspelade program jag skummade igenom för att senare ta bort från datorn.

Inger kom hem och vi såg adventskalendern som blir mer och mer spännande.   

Sedan började miniserien på SVT 1, En engelsk skandal som var ganska hyfsad, ja inte skandalen då utan miniserien som jag såg alla tre avsnitten på, de ligger ute på Play så du kan se den direkt.

 

Det blev dags för sängen och jag har sovit gott inatt, kanske just därför jag har lite lägre blodsocker idag eller så var det förrgårdagens långpromenad.

 

 

Frukost avklarad och katterna har även de fått mat, har räddat Mirabell som varit här inne och nosat runt, hon hittade in i ett skåp från baksidan och buffade på dörren för att komma ut men där stod det grejor framför.

Sedan skulle hon upp på hyllorna och startade fotoskrivaren, tur jag dragit bort pappren så den gick inte igång helt.

Nu tror jag hon gått och lagt sig.

 

Idag ska jag köra upp tjejer och katter till stugan och samtidigt skotta hur det nu ska gå, det beror på hur mycket det tinade tidigare och sedan frusit på men först ska jag bulta till med bilen OM det inte är för mycket snö.

Brukar försöka få ett fast underlag så att det inte åker in en massa stenar och tallkottar i snöslungan. Då kan det bli tvärstopp i maskineriet.

Så dagens motion lär jag i alla fall få och frågan är om det kommer ännu mer snö, fast jag tror inte det för SMHI har gått ut med en varning och då brukar det inte bli så mycket.


Just nu har jag -3,1° här utanför fönstret och skönt att det är lite mildare men det har kommit lite snö inatt för kajorna får trampa i snön och leta frön under automaterna.

Men gryningsljuset är mysigt och det ljusnar ganska fort så nu ser man då ut på eländet jag straxt ska ut till, måste skotta av lite och lasta snöslungan på släpen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-17 09:00:10

Temperatur: -3,2 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-0,9 °C
Klockan:
19:52
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1033,2 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
07:31
Lufttryck - Min:
1025,9 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:57
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och några bilder härifrån och gäststugan.

       

 

Matinéfilm blir det i eftermiddag och det är idag
Ture Sventon - Privatdetektiv

 

SVT1, 14:15 - 15:55

Privatdetektiven Ture Sventon flyger till Paris på vännen Omars flygande matta. Med sig har han Hjalmar Hjortrons förträffliga kylskåp. Men väl på plats blir de indragna i en stöldhärva där spåren leder mot en viss herr Ville Vessla.


 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards