jans

Alla inlägg den 18 december 2018

Av Jan Sandström - 18 december 2018 09:31

Tisdag den 18/12 och lite morgondramatik.


Men först gårdagen, då lånade först Maria bilen och handlade lite mer och jag skottade snö här hemma innan vi tillsammans åkte till stugan där Maria, Mona och katterna ska vara i några veckor.

Jag körde bort snö med slungan och så monterade jag två kameror jag flyttat här hemifrån. Bara så att jag senare kan ha bättre koll på om det blir akut skottbehov, alltså om snöplogen varit där och lagt upp en stor snövall och sådant.


Kaffe och en bulle som Maria bjöd på blev det också innan jag körde hem igen.

Han bara parkera och gå in så kom Inger hem.


Det blev en lätt middag till kalendern och så gick Inger till köket och bakade, jag stannade i soffan och såg film och där blev jag kvar hela kvällen.


Gick isäng med ljudboken och Voltaren samt Alvedon i magen. Det sov jag gott på.

Inger väckte mig efter 7 med att jag skulle flytta på bilen, dem ville det sa hon.


Bara att parvla sig upp och dra på kläder för att gå ut i snöyran.

Där stod en stor lastbil men efter att ha sopat av och kört bort bilen kunde han köra fram mot postlådan min.    


Det är grannen som skulle ha in en stor limträbalk på vindan.


Men jävla linsskydd som inte öppnar sig helt på kameran, jag måste se om det går att laga för jag glömmer peta undan det varje gång jag ska ta kort.

   


Ett högt lyft och lyktstolpen var aningen i vägen men duktiga killar fixade lyftet fint, med min hjälp.

   


Det blev bättre bilder utan blixt då det snöade.

   


Tillfälligt fick de lägga ned balken på mitt garagetak för att flytta på lyftbandet.

     


Jag gick in och duschade innan frukost och nu ska bara det här inlägget bli klart så går jag ut och skottar hos mig och grannarna. Passar väl som vanligt på att dra av men först bör de få komma och ploga vägen. 

Fast då står ju min bil fortfarande kvar på vägen.


Så idag blir det snöskottning, mata fåglarna och som vanligt kaffe, kanske ge mig på kameran och se om den går att fixa och så kanske någon film.

Det är ju matinéfilm idag med och drama från 1958 med 

Kvinna i leopard

SVT1 idag 14:55 - 16:15

Marianne lever med sin man Arvid och hans släkt i en luxuös Stockholms-villa. Hennes man är sjuklig och hon roar sig med andra män på annat håll. En dag ber Arvid få se över hennes checkräkning eftersom han vill ordna med sitt testamente.

Men den här verkar inte så lockande, vill ha mer komedier.


Just nu +0,1° och vackra björkar med snö på, 

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-18 10:00:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 1024,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
02:29
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
21:48
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
00:50
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
1024,4 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1021,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
13:13


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:03
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 02:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser de vanliga bilderna ut, himlen är grå

 


och jag måste skotta en hel del där ute.

      






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards