jans

Alla inlägg den 19 december 2018

Av Jan Sandström - 19 december 2018 14:10

Tydligen några skidåkare som inte åkte tillräckligt fort och drog ut på tiden.


Så 

En fröjdefull jul på SVT1 idag 14:00 - 14:10

UTGICK  

En pappa ringer sina strängt upptagna barn och berättar att han och deras mamma ska skilja sig efter 55 års äktenskap. Skräckslagna över denna hemska nyhet bestämmer sig de vuxna barnen att flyga hem över jul för att försöka rädda föräldrarnas äktenskap.

 

Men det handlar om pappan som ringer barnen enligt ovan.

När de kommer hem ska de givetvis inte skilja sig utan nu fick de ju fira jul tillsammans vilket varit omöjligt tidigare år.

 

 

Jag har lekt brevbärare och delat ut julkort på Rödäng och Grubbe, passade på att titta in på Blomsterlandet för att se om de hade en kort ljusslinga, det hade de men den gick på batteri.

Så jag gick över och lämnade en lånebok på Grubbebiblioteket och sedan hem.

 

 

Hela tiden med ljudboken i lurarna, nä inte medan jag pratar med folk förståss och nu är det den här jag lyssnar på.

 

Av Jan Sandström - 19 december 2018 08:47

Onsdag den 19/12


Igår fick jag snabbt stiga upp och flytta på bilen då en lastbil villt parkera på min tomt.

Eller nästan i alla fall fast det var väl för att inte skada bilen jag skulle flytta den.

Grannen håller på att renovera lite och skulle ha in en stor limträbalk på vindan och tätt som det är mellan husenkan det vara svårt att få in en 12 meter lång balk.

Men killarna skötte det suveränt och lätt, med min hjälp då   

 

      Jag fick även skotta en hel del igår.


Först nattens snö och senare på eftermiddan kom traktorn och skrapade vägen ren, men med så slät plog som han hade blev vägen blank och hal som skridskois så jag kunde köra slungan och bara åka på skorna bakom.


Inger kom hem, vi åt en lätt middag då vi såg kalendern och sedan åkte hon iväg och handlade mat.


Jag såg film men vi hann även ta ned julgranen och jag letade en sljusslinga men hittade bara långa ena, till slut blev det sängen med ljudboken.

Piller och salva mot värk och jag har faktiskt sovit riktigt gott inatt.


Vaknade 7:20, lite före väckningen och nu sitter jag här igen.


Idag ska jag också ut och handla lite inför julen, det är några grejor som behövs.

Fick just mejl från Telldus som skickat iväg två nya enheter till mig och jag har skrivit ut retursedlarna till de jag har.

Ska byta ut enheterna jag har till nya TellStick ZNet Lite v2 och för en liten avgift.

Misstänker att den gamla ska fasas ut och försvinna som det mesta inom allt jag har.


Eljest blir det väl en vanlig dag, får jag hoppas att det blir. Gillar inte överraskningar för de är oftast dåliga.

Men jag fick högre pension från afa, 26:- i månaden är inte dumt. Det kunde ju ha blivit mindre också.

Så nu får jag ut 10 184:-/månad nästa år. Ja vad skulle jag göra utan Inger, förmodligen frysa och svälta.


Men idag är det kallt ute, jag har -1,5° utanför fönstret och småfåglarna är det full rulle på.

Mirabell har suttit och tittat på dem men blev trött så nu sover hon gott här på fönsterbänken.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-19 09:15:09

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 1027,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,3 °C
Klockan:
00:09
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
11:13
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
08:38
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
23:09
Lufttryck - Max:
1027,4 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
22:37
Lufttryck - Min:
1026,4 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1021,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:12
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 03:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jag tänkte förresten registrera den på SMHI och en ny sida där privata stationen lägger upp data men det var så struligt förfarande att jag lade av efter halva registreringen. När de gjort om till svenska och begripligt språk kanske jag gör om försöket.


Du får hålla tillgodo med det jag lägger ut själv och uppdateringarna varje kvart.

Men kameran kommer du inte åt fast jag har funderat på om även den skulle kunna vara öppen på vädersidan.

Jag har då inte kommit på hur jag skulle kunna ordna det,


Nu får du se himlen här

 


Och trädgården här, men de bilderna väljer jag själv även i framtiden.

   


Nä lite kaffe innan jag åker och handlar julklappar.


Nä just ja, Onsdag = matinéfilm.

 

Men först den här du borde se den är bara 10 minuter men kul och lärorik.

En fröjdefull jul på SVT1 idag 14:00 - 14:10

En pappa ringer sina strängt upptagna barn och berättar att han och deras mamma ska skilja sig efter 55 års äktenskap. Skräckslagna över denna hemska nyhet bestämmer sig de vuxna barnen att flyga hem över jul för att försöka rädda föräldrarnas äktenskap.

 

Och den "riktiga" filmen, Drama på 80 minuter från 1953.

Bitter kärlek

SVT1 idag 14:55 - 16:15

Det gifta paret Harry och Eve bor i San Francisco och har ansökt om att få adoptera ett barn. Men när adoptionshandläggaren börjar undersöka parets liv blir han misstänksam inför Harrys många resor till Los Angeles. Snart kryper sanningen fram - det visar sig att Harry lever ett dubbelliv och har två fruar.

 

 








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards