jans

Direktlänk till inlägg 20 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 december 2018 08:44

Torsdag den 20/12


Igår åkte jag ut och handlade lite, några julklappar.


Kom hem och åt lite lunch innan jag tog på mig uniformen och lekte brevbärare. Tog alltså på mig ytterkläder och gick iväg en promenad upp till Grubbe.

 

På vägen stoppade jag ned några julkort till släkt och vänner så nu sparade vi några kronor.

Gick in till blomsterhandlaren men köpte inget, biblioteket fick igen ljudboken vi lånat och så knatade jag hem igen.


Var ganska slutkörd då jag kom hem så det blev kaffe och macka innan jag lade mig på soffan och senare blev det matinéfilmen.


Lagade toasitsen jag lagat tidigare, då stoppade jag en stång i röret men nu bytte jag ut till ett annat rör jag hittat, det håller så länge det håller, sedan får vi nog byta ut sitsen om jag inte hittar något stadigare men det här är ganska tjockt jämfört med originalet så det kan nog hålla 10-20 år till.


Inger kom hem, mat då vi såg kalendern och så blev det film och julgranen.

 

Gunnar intog den direkt innan vi var klara och lade sig på mattan under den men varken han eller Mirabell bryr sig om kulor och pynt. Vi har fina kissekatter.


Senare blev det sängen och som vanligt, vaknat några gånger av värk i händerna och sista gången var klockan 7 så jag steg upp.

Inger hade börjat skura i duschen så jag borstade av en gång till och sköljde av innan jag duschade själv.


Idag ska vi ut och handla, jag måste köpa lampor till julgransbelysningen medan det finns kvar sådana. Förstår inte för slingan är ju bara 41 år i år. Vi köpte den 1977 till vår första jul i egna lägenheten på Ängesvägen.


Måste nog skotta lite snö också, igår köpte jag en snösläde som ska till stugan så Maria kan skotta där.

Hittade den på Biltema till bra pris.


Just nu -1,3° och ganska mörkt ännu men det ljusnar fort.

Väderstationen visar 

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-20 09:00:10

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 1027,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
16:17
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
03:13
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
21:52
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
03:14
Lufttryck - Min:
1026,0 hPa
Klockan:
14:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:24
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards