jans

Direktlänk till inlägg 22 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 december 2018 09:26

Lördag den 22/12


Nu är det kört, helkört så att säga, på tok för sent att bli snäll.


Igår plockade vi här hemma innan Inger cyklade till jobbet.

Jag hade letat och kollat på sladdar mellan väninnan Marias DVD och TV så det blev en kasse olika alternativ.


Jag fick meddelanden om att mina två Telldusenheter fanns att hämta ut så jag tog bilen och jämtade dem på Preem, sedan körde jag till Ersboda med en påse klappar till Emil, det fanns nog något till föräldrarna också men det var Inger som ornat det.

Ganska mycket trafik sådär på fredag eftermiddat dagarna före jul men jag hade ingen brådska.


Hade tänkt ta ryggsäcken och promenera till Maria då hon skulle vara hemma frammåt kvällen så det fanns tid till att uppdatera min Telldus fjärrkontroll av styrning av det mesta.

Ganska enkla instruktioner, montera den nya, installera, kopiera över och ta bort den gamla.

Så   heller att det fungerade, när jag tog bort den gamla enheten försvann även alla enheter och inställningar fast den indikerat att verföringen var lyckad. Alla försök att återskapa allt fungerade inte.

Det gjorde mig inte på särskilt bra humör så när jag fick mess om att Maria var hemma tog jag bilen dit.

Där gick jag även bet på allt, nästan. Jag hade som jag då trodde fotat av typskyltarna på apparaterna och kollat information om dem på nätet.

Men även det var fel, inte hade TVn de där kontakterna som nätet visade. Jag får kolla på en annan lösning.

Jag hade i alla fall med mig en film till henne som jag kopierade över till ett USG-minne, Polarexpressen.

Men jag fick träffa Anty, dottern och hon skulle ut på fest lättklädd och finklädd, Maria var barnvakt till yngsta barnbarnet.

Hon har då väldigt fin skosmak, tycker jag då.

 


Tidigare berättade hon förresten att hennes far Sigvard hade dött. Tråkigt men sådant är livet och blir man riktigt gammal är det vägen vi alla ska gå eller hur och vart man då kommer.


Lörde hem och gav mig ikast med att återskapa Nexa, Telldus och Biltemas enheter, har säkert andra mörken också men till min lilla glädje fanns vissa saker kopierade som händelserna.

Typ öppnar jag en dörr tänds den lampan och sådant.

Det positiva med eländet är ju att jag fick strukturera om en del och få bättre ordning men jag har säkert glömt enheter.

Nu ska jag bara få in taklampor och det är svårare då dessa mottagare sitter inmonterade i armaturer eller bakom strömbrytare.


Inger kom hem och vi såg kalendern innan det blev sängen.

Som vanligt vaknade jag vid 2-tiden av värk.


Idag funderar jag på att åka upp till stugan med några saker, tjejerna ska få snörakan och så kanske de behöver något mer men de ska få vakna först innan jag ringer dit.

Sedan kanske jag gör ett nytt försök med Marias TV-DVD


I kväll blir det film, då sänds

En underbar jävla jul

SVT1 idag 22:00 - 23:45

 

27-åriga Simon och Oscar har varit ett par i tre år. Tillsammans med sin nära vän Cissi har de köpt ett karaktärsfullt hus i Bromma. Cissi är i nionde månaden. Vem är pappan? Det kan vara Oscar ELLER Simon. Tillsammans ska trion bilda familj.


Det är lite kallare idag, just nu -6,9° här utanför fönstret och väderstationen visar

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-22 09:45:10

Temperatur: -6,9 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
00:49
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
08:05
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:15
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 08:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och gryningsljuset är lite magiskt så här vid juletid.

       


Nu ska jag fortsätta lete grejor till DVD-problemet. Kanske får åka och köpa någon adapter om jag inte har i någon låda.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards