jans

Direktlänk till inlägg 24 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 december 2018 09:16

Julafton den 24/12 och även måndag.


   

Igår en dag då jag inte gjorde så mycket, vad jag kommer ihåg.

Skjutsade Peter med familj till flyget då de skulle till Stockholm över julen men Peter kommer hem om ett par dagar då han jobbar.


Pysslade lite här hemma som vanligt och såg på TV.

Inger jobbade först på Haga hos gamlingarna och sedan här hemma med köksbestyr men vi såg även film.


Fåglarna där ute fick även sitt i form av solrosfrön, viltfågelblandning och jordnötter samt talgbollar.

Kallt fick vi det också men ned emot -20°


Sist vid midnatt var julskinkan klar och jag åt snuten och en skiva till bara sådär rätt upp och ned vid spisen och den var så varm, go och senig.


Gick isäng och har sovig halvtaskigt med värk i fingrarna och höger knä.

Fingrarna må väl vara men mitt knä ställer till det då det inte är så lätt att ta promenaderna eller cykla för den delen.


Det avspeglade sig i dagens blodprov som gav 6,7 mmol men vikten

 

har sakta krypit nedåt igen och var 77,9 kg i morse.


Idag fullt upp, ordna det Inger ordnat åt mig, fårr julkort av barnbarnen jag ska se om jag hinner ordna här på bloggen senare idag.

Ska se till Peters katter innan jag och Erik åker till Anders, klockan ett slutar Inger och ska ha hämtning.


Klockan tre stänger jag mobilen för då är det KALLE.  


Sedan mat och kaffe hela dagen så i morgon tror jag att jag hoppar över vågen.

Men det är ju bara jul en gång om året, tyvärr.


Kallt har vi haft inatt men nu är det bara -10,1° utanför fönstret (i stugan har de nu bara -16,4° ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-24 09:30:10

Temperatur: -9,9 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,8 °C
Klockan:
08:05
Temp - Max:
-6,2 °C
Klockan:
02:18
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
00:17
Temp - Min:
-19,8 °C
Klockan:
21:10
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:05
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:29
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut och det verkar bli en fin vinterdag.

   


Straxt ska jag ut och ge fåglarna mat och skrapa bort lite snö så det ser fint ut.


 


I stugan är det jullikt och tjejerna har det säkert mysigt där med sina katter.


 

Ingen matinéfilm idag och tur är väl det för eljest hade de säket skippat Kalle. Men det finns ju så mycket annat att se utom mellan 15 och 16.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards