jans

Direktlänk till inlägg 29 december 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 december 2018 09:42

Lördag den 29/12


Du har väl börjat bli snäll nu så att tomten kommer nästa år.

En bra start är

   


att skippa allt var egna fyrverkerier är och överlåt det till proffsen.


 


Här får K-Rauta skärpa sig.

     

Sedan kan vi börja fundera på fyrverkerier och miljöförstöring då de släpper ut massor av tungmetaller helt i onödan.

Men värst är i alla fall odjud och allt som stör tama och vilda djur.
Att det blir förbud för raketer med pinne är bara ett första steg och verkningslöst enlig mig, hur mycket smäller det inte om det som skjuts upp från marken i "mindre kanonrör".


Igår gick jag och Inger en promenad ned till Lundåkern och brobygget som blir mer och mer försenat och dyrare.

 


Ny siluett och byggnaderna har växt sedan sist.


 


Jag undrar om det finns någon fisk som vandrar upp i Tvärån?

 


Där uppe skulle man... nä där vill jag inte bo med en lyftkran som slamrar och lever om ovanför taket.

 


Brobygget går sakta frammåt men de lär stöta på fler problem.

     


Jag funderade på vad de kommer att riva nästa gång de ska bygga höghus, resterande byggnader på kvarteret uppe emot Storgatan tror jag ligger i riskzonen.

     


Pålmaskinsföraren har nog tittat lite för djupt i glögglaset.

 

Det blev en nästan vanlig runda för det blev en liten avstickare då vi hälsade på en av Ingers kusiner och så gick vi in på ICA Västerslätt och handlade lite smått till middan.

 


Väl hemma lite pyssel och sedan kom Harry o Margareta förbi och det blev Jansons Frestelse till middag. Näe, jag åt inte för mycket, skulle ha ätit lite till då det är så gott. Fast kroppen behövde inte mer "gomat".


Tjejerna satt kvar i köket och vi satt i rummet och jag satte på en inspelad film/program om katter i Istambul.

Men datorn började lagga och haka upp sig och så åkte gästerna hem så vi såg inte klart.

Jag funderar nu på om det är Windows 10 som ställer till det, det var ju åttan då jag köpte den där HTPCn så nu ska jag försöka få tillbaks den.


Jag gick isäng men Inger såg nått program om barnbyte i Japan men senare kom även hon isäng, fast då sov jag.

Har vaknat ett antal gånger av värk i händer och knä så jag har inte sovit riktigt skönt.

Jag kände av mitt högra knä under promenaden så det blev lite lugnare takt.


Upp åtta och nu sitter jag här, har pratat med Tomas och Peter kommer förbi vid 11 då han ska ha skjuts någonstans för att åka till Stockholm igen.


Sedan funderar vi på att åka till tjejerna i stugan för att fika.

Först ska jag iväg och hämta några bläckpatroner som en person gav bort på Facebook, samma som jag har till min fotoskrivare men jag får testa och se om de fungerar, de kostar ju inget.


Det ser ut att bli en lika fin dag som igår, just nu -3,8° utanför fönstret och blå himmel med uppgående sol.

Nu går det lite fortare mot ljuset, "There will be 1min 3s more daylight tomorrow" säger väderstationen som visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-29 10:15:10

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
07:49
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
01:52
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
19:50
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
17:54
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
07:02
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:09
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:25 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 52s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Last Quarter
 Moon
Måne ned: 11:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där ute.

     


Lite mer kaffe innan Peter kommer och så bör jag klä på mig lite mer   tur att webbkameran är riktad ut genom fönstret.  



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards