jans

Alla inlägg under december 2018

Av Jan Sandström - 27 december 2018 10:59

 

Det är ju snart nyår.

 

 


OCH det här föståss.


       


     

Av Jan Sandström - 27 december 2018 09:49

Torsdag den 27/12 och dan före dan före,,, fingersprängaredan.


Igår hade jag en vanlig dag här hemma med allehanda pyssel inne och ute.

Åkte och tittade till Norton o Bella, katterna på Ersboda som Emil har.


Erik kom förbi och pratade en stund innan jag åkte och hämtade Inger på jobbet och vi åkte till Varmvattnet där det blev middag och annat gott.

Lutfisk och julmat, efterrätt och kaffe.

Sedan fick vi se bilder från deras långa resa de gjort i Australien tidigare i höst. Intressant och faktiskt lärorikt, jag hade även nytta av att jag sett på program på TV om Australien, Netflix och BBC har mysket sådant.


Till slut måste vi åka hem igen för Inger jobbar idag men det blev lite datorpyssel innan det blev sängen runt midnatt.


Jag har sovit sisådär, Gunnar har väckt mig några gånger och velat gå ut. In tar han vägen genom luckan men inte ut såvida vi inte är borta.

Men det är ganska bra att veta om han gått ut eller inte.


Var lite trött i morse så jag låg kvar till åtta i morse.

Frukost i köket med VK:s stora julkorsord då Inger tagit hem julaftonens tidning.


Senare ska jag ut och se över fröautomaterna, såg just ett vackert domherrpar här ute.

Sedan skotta lite snö, sopa av och värma upp Anders och Peters bilar då de kommer hem senare idag.

Kanske tar jag och tvättar bilen då det ska bli blidväder idag.


Måste ta en promenad också men har inte bestämt åt vilket väderstreck det bär av.

Inger kommer hem och vi ska äta lite mer traditionell julmat till middag sa hon.

Kanske blir det film senare i kväll.


Just nu har vi -2,1° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2018-12-27 10:15:09

Temperatur: -1,7 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 362,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:54
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
02:53
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
05:18
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
19:34
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
14:34
Lufttryck - Min:
1004,0 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:22 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:24
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där ute.

       






Av Jan Sandström - 26 december 2018 10:02

Onsdag den 26/12 och annandag jul så då önskar jag alla en god fortsättning.


Igår blev det en tidig morgon men inte så tidig som Ingers som åkte ned på stan för julottan.

Jag plockade i ordning lite inför julottekaffet vi bjöd på.

       


Medan vi satt där så immade plötsligt fönstren igen då temperaturen ute steg från kallt till mindre kallt.

   

Det är något som händer på välislerade fönster att det blir kondens på utsidan men det försvann ganska fort.


Vi fick många gäster, min bror med fru och Ingers syskon och de sista åkte efter lunchtid.


Då hade jag skjutsat Anders till tåget då han åkte ned till Söderhamn för att hälsa på Tomas med familj och svärföräldrar.

Sedan blev det ett besök hos katterna på Ersboda och Norton var ordentligt kelsjuk så jag blev sittande där en stund.

Hade glömt cykelhållaren så det blev hem och hämta den innan jag åkte till Ingers jobb och hämtade hem cykeln.


Sedan blev det en promenad, det behövdes efter allt gofika.

 


I lurarna är det nu

 


Kom hem och Inger hade vaknat, hon tog tidigare en välbehövd höneblund på soffan.


Sedan blev det blöta till middag och ett glas vitt vin för mig, ostkaka till efterrätt medan såg vi på inspelad film innan det blev en tidig kväll. Visst är det intressant att läsa om sånt här     


Jag fortsatte på min ljudbok och sov faktiskt riktigt gott inatt och utan värk.  


Upp lite senare idag, duschade och gav Mirabell mat, eller var det inte tvärtom.


Jag ska upp och se till Peters katter och senare i eftermiddag när Inger slutar jobbet ska jag hämta henne och vi åker till Varmvattnet där vi ska få den sedvanliga middan med syskonen Olofsson.


Skönare ute idag, tror jag för temperaturen är nu -0,5° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-26 10:15:10

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1006,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 362,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
02:53
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,0 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
13:44


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:46
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


NU har det vänt, There will be 0min 13s more daylight tomorrow

 

Så här ser det ut där ute

   

 

 

Gäststugan har immiga fönster så jag startade värmen ett tag.

 

 

Det sänds så många filmer nu så någon speciell matinéfilm blir det inte reklam för.

 

 



Av Jan Sandström - 25 december 2018 09:31

Alla fönster har immat igen och snart är det nollgradigt ute.

Av Jan Sandström - 25 december 2018 08:52

Juldagen tisdag den 25/11


Ett väldigt kort godmorgon.


Igår firade vi julen hos Anders och det var mycket trevligt även om det inte blev något traditionellt julbord.

Mycket god mat men så är han ju kock.


Sent på kvällen åkte vi hem igen och det blev lite plock inför dagens julottekaffe vi bjuder på för släkt och vänner.

Jag satte ut en LED-strålkastare för att testa och det blev ganska bra till billigt pris.

 


En fin juldagsmorgon och jag har tänt ljus och ställt i ordning lite medan Inger åkte till julottan i stadskyrkan.

       


Senare ska jag iväg och se till katterna på Ersboda och sedan blir det väl en lugn dag med förhoppningsvis en promenad.

Det behöver den här kroppen för igår blev det inte mycket sådant. Se inlägg igår.


Inte så kallt idag, bara -9,4° brrrrr.

Gryningsljuset kommer sakta och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-25 08:45:10

Temperatur: -8,4 °C
Lufttryck: 996,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 362,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,1 °C
Klockan:
05:23
Temp - Max:
-7,8 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
07:49
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:05
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:06
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute.

       




Av Jan Sandström - 24 december 2018 16:18

Häftig beysning Anders har men det är hans stora ljusanläggning han satt upp där ute.


 

Men vi har promenerat lite innan det blev gott fika.

 


Kaffemaskinen har gått varm så jag får nog inte dricka mer sånt eller äta mer sött i år.

Men som Kalle sa, det är ju ändå jul.

 

Så varför inte en till "expresso". 


Av Jan Sandström - 24 december 2018 09:16

Julafton den 24/12 och även måndag.


   

Igår en dag då jag inte gjorde så mycket, vad jag kommer ihåg.

Skjutsade Peter med familj till flyget då de skulle till Stockholm över julen men Peter kommer hem om ett par dagar då han jobbar.


Pysslade lite här hemma som vanligt och såg på TV.

Inger jobbade först på Haga hos gamlingarna och sedan här hemma med köksbestyr men vi såg även film.


Fåglarna där ute fick även sitt i form av solrosfrön, viltfågelblandning och jordnötter samt talgbollar.

Kallt fick vi det också men ned emot -20°


Sist vid midnatt var julskinkan klar och jag åt snuten och en skiva till bara sådär rätt upp och ned vid spisen och den var så varm, go och senig.


Gick isäng och har sovig halvtaskigt med värk i fingrarna och höger knä.

Fingrarna må väl vara men mitt knä ställer till det då det inte är så lätt att ta promenaderna eller cykla för den delen.


Det avspeglade sig i dagens blodprov som gav 6,7 mmol men vikten

 

har sakta krypit nedåt igen och var 77,9 kg i morse.


Idag fullt upp, ordna det Inger ordnat åt mig, fårr julkort av barnbarnen jag ska se om jag hinner ordna här på bloggen senare idag.

Ska se till Peters katter innan jag och Erik åker till Anders, klockan ett slutar Inger och ska ha hämtning.


Klockan tre stänger jag mobilen för då är det KALLE.  


Sedan mat och kaffe hela dagen så i morgon tror jag att jag hoppar över vågen.

Men det är ju bara jul en gång om året, tyvärr.


Kallt har vi haft inatt men nu är det bara -10,1° utanför fönstret (i stugan har de nu bara -16,4° ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-24 09:30:10

Temperatur: -9,9 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,8 °C
Klockan:
08:05
Temp - Max:
-6,2 °C
Klockan:
02:18
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
00:17
Temp - Min:
-19,8 °C
Klockan:
21:10
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:05
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:29
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut och det verkar bli en fin vinterdag.

   


Straxt ska jag ut och ge fåglarna mat och skrapa bort lite snö så det ser fint ut.


 


I stugan är det jullikt och tjejerna har det säkert mysigt där med sina katter.


 

Ingen matinéfilm idag och tur är väl det för eljest hade de säket skippat Kalle. Men det finns ju så mycket annat att se utom mellan 15 och 16.

 

Av Jan Sandström - 23 december 2018 20:55

...barnen här hemma.

Det var så rackarna kul när de byggde sina fällor för jultomten som skulle komma och stoppa något i strumpan.

Jodå alla visste att det var jag och fällorna blev bara mer och mer avancerade allt eftersom de blev äldre.

Teknik med IR-kameror och datorer men jag lyckades på något sätt komma runt alla.

Ibland hade jag tur som när Anders byggt en hög vägg med flera hundra fluormuggar innanför sin dörr och den hade nog fungerat om inte Inger tvärt öppnade dörren för att fråga om han inte ville ha en skinkmacka.

Då rasade allt och någon ny muggvägg byggdes inte upp vad jag vet.


Nu sitter vi här hemma i lugn och ro med film från Netflix och ute är det kallt med ned emot -20°

Men vi har gjort avbrott i filmen  Glada hälsningar från Missångerträsk

för att göra te och kaffe med ostkaka och Inger ska griljera julskinkan så då blir det en skinkmacka i kväll efter att jag ätit upp snuten på den. Varm å go med lite senap på, det du Anders går du miste om.

 

Men som sagt jag saknar de små barnen här hemma, det var roliga tider det så ta vara på det med mina barnbarn.

Tids nog kidnappar jag dem ifrån er och lär dem hur en "riktig" jul ska vara.

Min strumpa får jag väl själv lägga något i innan jag går isäng.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards