jans

Alla inlägg under december 2018

Av Jan Sandström - 23 december 2018 13:21

Jag ska ändra tid för att mata fåglarna här ute.

Istället för att göra det vintertid ska jag mata på sommaren för då behöver jag inte klä på mig så rackarns mycket då automaterna ska fyllas.

Vi har fått kallare med -11,1° och det har klarnat upp till en riktigt fin vinterdag.

Så då är det skönt att sitta här inne med julfilm på TV och kaffe i muggen samtidigt som jag nu tittar ut på småfåglarna där ute.

Hacke var nyss förbi och fick/tog lite jordnötter eljest är det mest talgoxe, blåmes och ibland domherre som är här förutom kaja och duva som äter upp det som ligger på marken.

       

Av Jan Sandström - 23 december 2018 09:29

Söndag den 23/12 och dan före dopparedan.


Men hur många av de yngre vet vad "dopp i grytan" är?

Här i norr kallar de felaktigt blöta för dopp men det är skillnad.

Blöta gör man på tunnbröd medan dopp i grytan är skivor av vörtlimpa som blötläggs i buljongen efter skinkkoket.


Blöta äter vi här i norr och det andra söderut. Men nu kommer säkert en massa andra att protestera men då jag sagt så så är det så.

Jag vet bäst av alla. Allvetande kan man säga.       


Nåja, igår då. Jo jag tog bilen och åkte till Elgiganten där jag köpte en adaptersladd till väninnan Maria. Passade på att gå en sväng in till ArkenZoo där jag skulle köpr vitaminer åt katterna men de hade inte så det blev en tub Katzenmalz

som de gillar. Så jag gick in på ICA Maxi där det blev kattgodis och vitaminerna men även några sminkborstar.


Här är det frukostmöte i trädgården.

 


Sedan upp till stugan där Maria och Mona fick snösläden jag köpte tidigare, jag passade på att montera om en kamera jag tidigare flyttat dit så jag kan se om det behöver skottas.

Men jag tror jag måste flytta den än en gång eller vinkla den så att den visar lägre. Fast nu får den vara, kollar ändå inte i den när tjejerna är där utan då blir det bara den på gäststugan dit de inte går i snön så jag ser om värmen är på eller inte, då tänds en LED-lampa samtidigt med värmefläkten.

 

De har inte använt snösläden ser jag   men det är deras problem fast katterna kan ju gå i mina hjulspår.


Jag körde hem och direkt till Maria där jag monterade adaptern och en scartsladd jag tog hem från stugan, vi ser ändå inte på video där och då får vi väl koppla om från DVD-spelaren i så fall.

Hur som helst fungerade det fint så nu kan Maria se video och även spela musik från CD.

Hennes gamla mor var där liksom yngsta dottern så jag fick träffa alla tre generationerna och fick kaffe o ett par kakor.


Så till slut kom jag hem där jag duschade, det blev sedan lax och sallad till middag och så blev det en del TV efter att jag programmerat Nexa till två taklampor. Vitt vin till laxen och sedan kaffe.


Inger kom hem just när filmen började klockan 22.

Det var En underbar jävla jul som gick på SVT1 och den är riktigt bra.

Se den, bara att klicka på länken.


Jag gick isäng och har sovit sisådär, har haft värk i fingrarna och sovit oroligt så jag låg kvar och drog mig i morse.

Idag blir en lugn dag tror och hoppas jag på, har värk i höger knä men i eftermiddag ska jag skjutsa Peter med familj till flyget.

De hämtar upp mig och jag får köra hem bilen hit då de ska till Annas föräldrar och fira jul.

Tanken var att de tidigare skulle kört bil ned men Emil har inte varit kry men nu är han på benen igen. Det är ju så ibland med barnen.


Det är lite kallt idag och just nu har jag -7,5° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-23 10:00:10

Temperatur: -7,5 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,2 °C
Klockan:
02:18
Temp - Max:
-6,3 °C
Klockan:
22:53
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
09:30
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
03:12
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1012,4 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:09
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 09:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Himlen ser ut så här

 


och en liten påminnelse till dig.

 

 


Tänk på din hälsa.

 

Om du nu inte bryr dig om djur och miljön.


   

Av Jan Sandström - 22 december 2018 19:22

Det var länge sedan jag kände mig så här berusad så nu får det bli kaffe i fortsättningen.


Kaffe och I-robot på kanal 6, eller ensam hemma på trean.

Det kan bli något från Netflix istället till tio då det blir film på SVT1


Av Jan Sandström - 22 december 2018 16:21

Först handlade jag på Elgiganten,  en adapter från SCART till Samsung-kontakt.


Sedan blev det kattgodis och vitaminter på Zoo och ICA Maxi.

Iväg upp till stugan där jag monterade om en kamera och så hämtade jag en SCART-sladd.

Pratade med tjejerna och sedan tillbaks till stan igen och till Maria, den andra av dem.

Med adaptern och SCART-sladden funkade det direkt.


Det blev kaffe och en trevlig pratstund med Maria, hennes mor och dotter innan jag åkte hem igen.

Inger har åkt tillbaks till jobbet och jag kollat fröautomaterna och fixat styrningen till två taklampor.


Nu tror jag det blir en filmkväll med Janssons Frestelse till middag, eller om det blir laxmiddag med sallad.

Den första är förödande god medan den andra nyttigare. Svårt val.

Av Jan Sandström - 22 december 2018 09:26

Lördag den 22/12


Nu är det kört, helkört så att säga, på tok för sent att bli snäll.


Igår plockade vi här hemma innan Inger cyklade till jobbet.

Jag hade letat och kollat på sladdar mellan väninnan Marias DVD och TV så det blev en kasse olika alternativ.


Jag fick meddelanden om att mina två Telldusenheter fanns att hämta ut så jag tog bilen och jämtade dem på Preem, sedan körde jag till Ersboda med en påse klappar till Emil, det fanns nog något till föräldrarna också men det var Inger som ornat det.

Ganska mycket trafik sådär på fredag eftermiddat dagarna före jul men jag hade ingen brådska.


Hade tänkt ta ryggsäcken och promenera till Maria då hon skulle vara hemma frammåt kvällen så det fanns tid till att uppdatera min Telldus fjärrkontroll av styrning av det mesta.

Ganska enkla instruktioner, montera den nya, installera, kopiera över och ta bort den gamla.

Så   heller att det fungerade, när jag tog bort den gamla enheten försvann även alla enheter och inställningar fast den indikerat att verföringen var lyckad. Alla försök att återskapa allt fungerade inte.

Det gjorde mig inte på särskilt bra humör så när jag fick mess om att Maria var hemma tog jag bilen dit.

Där gick jag även bet på allt, nästan. Jag hade som jag då trodde fotat av typskyltarna på apparaterna och kollat information om dem på nätet.

Men även det var fel, inte hade TVn de där kontakterna som nätet visade. Jag får kolla på en annan lösning.

Jag hade i alla fall med mig en film till henne som jag kopierade över till ett USG-minne, Polarexpressen.

Men jag fick träffa Anty, dottern och hon skulle ut på fest lättklädd och finklädd, Maria var barnvakt till yngsta barnbarnet.

Hon har då väldigt fin skosmak, tycker jag då.

 


Tidigare berättade hon förresten att hennes far Sigvard hade dött. Tråkigt men sådant är livet och blir man riktigt gammal är det vägen vi alla ska gå eller hur och vart man då kommer.


Lörde hem och gav mig ikast med att återskapa Nexa, Telldus och Biltemas enheter, har säkert andra mörken också men till min lilla glädje fanns vissa saker kopierade som händelserna.

Typ öppnar jag en dörr tänds den lampan och sådant.

Det positiva med eländet är ju att jag fick strukturera om en del och få bättre ordning men jag har säkert glömt enheter.

Nu ska jag bara få in taklampor och det är svårare då dessa mottagare sitter inmonterade i armaturer eller bakom strömbrytare.


Inger kom hem och vi såg kalendern innan det blev sängen.

Som vanligt vaknade jag vid 2-tiden av värk.


Idag funderar jag på att åka upp till stugan med några saker, tjejerna ska få snörakan och så kanske de behöver något mer men de ska få vakna först innan jag ringer dit.

Sedan kanske jag gör ett nytt försök med Marias TV-DVD


I kväll blir det film, då sänds

En underbar jävla jul

SVT1 idag 22:00 - 23:45

 

27-åriga Simon och Oscar har varit ett par i tre år. Tillsammans med sin nära vän Cissi har de köpt ett karaktärsfullt hus i Bromma. Cissi är i nionde månaden. Vem är pappan? Det kan vara Oscar ELLER Simon. Tillsammans ska trion bilda familj.


Det är lite kallare idag, just nu -6,9° här utanför fönstret och väderstationen visar

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-22 09:45:10

Temperatur: -6,9 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
00:49
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
08:05
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:15
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 08:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och gryningsljuset är lite magiskt så här vid juletid.

       


Nu ska jag fortsätta lete grejor till DVD-problemet. Kanske får åka och köpa någon adapter om jag inte har i någon låda.

 


Av Jan Sandström - 21 december 2018 10:15

Fredag den 21/12


Igår åkte vi iväg till IKEA där vi åt julbord och som vanligt åt jag för mycket. Men gott var det och inte så dyrt heller.


Sedan tvärs över stan till K-Rauta där jag köpte reservlampor till julgransbelysningen, något som håller på att bli en bristvara då det mesta är små LED-slingor idag.


Hem och där lade jag mig på soffan ett tag innan det blev fortsatt städning.


Inger började göra i ordning en Janssons men i väntan på den tog jag bilen över till väninnan Maria som bjöd på kaffe och kakor.

Sedan kollade jag på hennes DVD och koppling till TVn.

Det blir inte så enkelt då en är ny och den andra från stenåldern men det ska gå på något sätt.


Åkte hem och middan var klar så vi åt lagom varm Janssons till kalendern och sedan såg vi på bergsraset i Norge då Geiranger dränktes och försvann.

Det var alltså den Norska filmen Vågen som lagts upp på Netflix.

Men man kan ju se den som en instruktionsvideo om hur man inte ska uppträda då larmet ljuder över området och att "det är nog nått sensorfel".


Efter att ha druckit några liter gick vi isäng. Och natten blev som andra, upp för värk och upp för att Gunnar ville ut.


Men känner mig ändå skapligt utsövd fast har ont i kroppen idag.

Jag fastnade i sökandet efter sladdar och adaptrar till problemet DVD (Scart) till TV. Själv hade jag en sladd men åt andra hållet då jag körde dator till TV som bara hade SCART.

Lösningar finns men det bör inte kosta en förmögenhet heller.

Så jag söker vidare och löder kanske ihop en sladdstump.


Hade ett tag tänkt åka upp till stugan men jag tror inte jag får tid till det, får jag fram en fungerande sladd eller annat kanske jag tar en promenad till Maria med den senare i kväll. Inger jobbar, tror jag.


Fullt sysselsatt idag igen alltså, jobbigt att vara sjukpensionär.


Just nu har jag -4,9° här utanför fönstret, det ser ut att blåsa en del och väderstationen visar 

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-21 10:30:09

Temperatur: -5,3 °C
Lufttryck: 1021,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
00:49
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
-5,3 °C
Klockan:
09:51
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
22:10
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Min:
1021,9 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Min:
1025,5 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:43
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


men vindmätaren har som vanligt frusit fast. Jag vet inte varför den jämt gör det.


Så här ser det ut där uppe och här nere.

       


Av Jan Sandström - 20 december 2018 15:37

Eller jag har lärt mig det är bara så svårt att omsätta teori till praktik.

Jag och Inger åkte ut till IKEA där vi åt julbort och, ja jag åt för mycket. IGEN.


Sedan en sväng upp till K-Rauta där det blev storköp, 5 förpackningar av lampor till julgransbelysningen så nu har jag 15 nya lampor och det var extrapris på dem.


Sedan blev det soffan med en gosig Gunnar på magen.


Senare i kväll ska jag åka med paket till Emil som varit sjuk ett par dagar, hela familjen har visst legat i det där som smittar om jag skriver vad.


Inger ska visst göra Janssons till middag men vem 17 orkar äta eller tänka på mat.

Jag skulle behöva ett stort glas med insulin tror jag.

Av Jan Sandström - 20 december 2018 08:44

Torsdag den 20/12


Igår åkte jag ut och handlade lite, några julklappar.


Kom hem och åt lite lunch innan jag tog på mig uniformen och lekte brevbärare. Tog alltså på mig ytterkläder och gick iväg en promenad upp till Grubbe.

 

På vägen stoppade jag ned några julkort till släkt och vänner så nu sparade vi några kronor.

Gick in till blomsterhandlaren men köpte inget, biblioteket fick igen ljudboken vi lånat och så knatade jag hem igen.


Var ganska slutkörd då jag kom hem så det blev kaffe och macka innan jag lade mig på soffan och senare blev det matinéfilmen.


Lagade toasitsen jag lagat tidigare, då stoppade jag en stång i röret men nu bytte jag ut till ett annat rör jag hittat, det håller så länge det håller, sedan får vi nog byta ut sitsen om jag inte hittar något stadigare men det här är ganska tjockt jämfört med originalet så det kan nog hålla 10-20 år till.


Inger kom hem, mat då vi såg kalendern och så blev det film och julgranen.

 

Gunnar intog den direkt innan vi var klara och lade sig på mattan under den men varken han eller Mirabell bryr sig om kulor och pynt. Vi har fina kissekatter.


Senare blev det sängen och som vanligt, vaknat några gånger av värk i händerna och sista gången var klockan 7 så jag steg upp.

Inger hade börjat skura i duschen så jag borstade av en gång till och sköljde av innan jag duschade själv.


Idag ska vi ut och handla, jag måste köpa lampor till julgransbelysningen medan det finns kvar sådana. Förstår inte för slingan är ju bara 41 år i år. Vi köpte den 1977 till vår första jul i egna lägenheten på Ängesvägen.


Måste nog skotta lite snö också, igår köpte jag en snösläde som ska till stugan så Maria kan skotta där.

Hittade den på Biltema till bra pris.


Just nu -1,3° och ganska mörkt ännu men det ljusnar fort.

Väderstationen visar 

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-20 09:00:10

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 1027,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
16:17
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
03:13
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
21:52
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
03:14
Lufttryck - Min:
1026,0 hPa
Klockan:
14:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:24
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards