jans

Alla inlägg under december 2018

Av Jan Sandström - 15 december 2018 09:44

Lördag den 15/12



Igår gick jag igenom vårt adressregister så att det är aktuella adresser till alla julkort som Inger ska skriva.

Sedan stängde jag kartongen med klappar till barnbarnen Alex o Harry, bar det till Preem där jag skickade iväg det.

 

Hem gick jag via bilparkeringen och "hamnade" på ICA där jag köpte lite fikabröd som var gammalt och billigt för några av barnen skulle kanske komma förbi. Gott med lite annat än Ingers hembakade saker.


Sedan gjorde jag nog inte så mycket, fyllde fröautomater och    gjorde ingenting.

Det blev mest sitta här vid datorn.


Inger kom hem och vi åt mat när vi såg kalendern, sedan blev det en vad vi trodde kortare film på Netflix men det visade sig vara början på en engelsk serie om en hästgård eller stall och unga tjejer. Ingen vi tänker se vidare på i alla fall.


Det blev en annan julfilm som var trevligare och roligare.

Inger gick till sitt och jag började på Otäcka odjur

Den går även idag på TV8, 13:05 - 15:00

men gick isäng innan den slutade.


Natten blev som vanligt, vaknade med värk och låg sista gången mer eller mindre vaken mellan ½4 och ½6 men sov nog lite av och till.

Vi låg ändå kvar till åttatiden då vi steg upp.


Lite varmare idag men i stugan är det kallt med -25° medan det här bara är -8,6° just nu.

Senare idag ska Inger följa med Emil till julmarknad på Lantbruksskolan och jag tänker ta en promenad till stan och Pilgatan och Fängelsets marknad. Har stämt träff med en tjej där.

Inget märkvärdigt utan det är väninnan Maria som också tänkt sig dit. Jag får min promenad och det blir säkert kaffe någonstans.

Men då vill jag inte ha mycket kallare än det är nu.

Mulet är det och det ser faktiskt ut att kunna snöa.



Anders kom och lämnade Mirabell igår kväll och nu ligger hon här och tittar på fåglarna där ute.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-15 10:00:09

Temperatur: -9,4 °C
Lufttryck: 1034,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
07:11
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
05:42
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-15,9 °C
Klockan:
18:34
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Max:
1034,1 hPa
Klockan:
18:44
Lufttryck - Min:
1032,9 hPa
Klockan:
03:18
Lufttryck - Min:
1031,9 hPa
Klockan:
04:35


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:22
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:46
Månfas:
First Quarter
 Moon
Måne ned: 23:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här uppe och ute.

     


Vi måste köpa en ny luftvärmepump i stugan för nu orkar den inte värma upp den, elementen håller värmen på 10° inne men vi ska även sätta in en i gäststugan men då måste jag först ha ytterpanelen och isolering klart så jag får börja med den biten där uteenheten ska sitta så kan vi beställa två pumpar till sommaren.

Nu är det lite kallt med -21,8° INNE i gäststugan   

 


Nu blir det kaffe och så äter jag upp en bulle jag köpte igår.

 

Av Jan Sandström - 14 december 2018 12:26

...bara det inte va så kallt ute.

Men varmare inne i Umeå än i stugan.

 

Av Jan Sandström - 14 december 2018 10:03

14:e December

Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

 I fortsättningen får du läsa den på min webbsida, eller du kan läsa hela på en gång.

Av Jan Sandström - 14 december 2018 09:35

Fredag den 14/12


Jag som har torsdag i mitt huvud idag är lite dagavill.


Men igår var det Lucia och jag åkte ut och handlade lite på Biltema och IKEA, hade ett tag tänkt äta på IKEA men väl där iddes jag inte utan åkte hem men först svängde jag förbi Biblioteket där jag hämtade en ljudbok vi stått på kö för.

Här hemma åt jag lite fil innan jag gick iväg till ICA på Ängesvägen där jag köpte kaffe och lite annat, jag fick ju min promenad och det var den som var meningen med det.


Sedan kom Maria förbi och Erik som besiktat sin bil, det blev en liten reparationslista och återbesöksbehov.

Så nu är funderingen laga eller inte laga, sälja den hade han ändå tänkt göra här i vinter så jag tycker att han ska prova att sälja den som repobjekt.

Delarna skulle kosta 1200:- så får han ett par tre tusen för bilen kan du laga den själv för det var inget märkvärdigt fel.

Bromsslangar fram som börjar vara torkade, en spindelled, stötdämpare bak och så felkoder som troligen beror på Lamdasonden vilket det redan finns en ny av här hemma.

Det är en VW Polo årsmodell 2001 OM du nu skulle vara intresserad.


Barnen åkte hem och jag sysslade med annat. Började se en julfilm som gick på TV och Inger kom hem och vi såg kalendern då filmen slutat och vi åt middag, sedan ett naturprogram.

Jag byggde ihop en julklapp till barnbarnen, tog bort TV-modulen från min HTPC då det bara jävlats med TV och inspelning, sedan blev det sängen.


Värkbehandlade då jag kände på mig att det skulle behövas, och det behövdes. Har vaknat flera gånger av hemsk värk i händerna så det har gått åt lite Voltaren inatt men sovit mellan gångerna.


Upp vid 7-tiden, slagit in paket som ska skickas iväg, sedan fastnade jag i adressregistret där jag uppdaterat från nätet.

Såg att några goda vänner flyttat här i stan utan att ha sagt något och sådant kan vara bra att veta innan vi åker och hälsar på.


Ska gå iväg och posta paketet och sedan blir det väl bara vara här hemma idag, tror inte det blir så mycket gjort, inte med mina händer i alla fall.


Det är en kall dag med -13° här utanför fönstret, i stugan är det -23,6° så det blir ingen resa dit som jag ett tag tänkt för att skotta och slå på värmen då stugan är utlånad över julhelgerna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-14 10:00:09

Temperatur: -13,9 °C
Lufttryck: 1033,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
05:42
Temp - Max:
-9,3 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
-14,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-15,2 °C
Klockan:
23:19
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
00:35
Lufttryck - Max:
1034,7 hPa
Klockan:
03:05
Lufttryck - Min:
1031,9 hPa
Klockan:
04:35
Lufttryck - Min:
1032,8 hPa
Klockan:
22:21


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:05
Sol upp: 09:21
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:25 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:40
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 21:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och det verkar bli en solig timme idag för himlen är blå, eller blåvit som den är nu på vintern.


Så här ser det ut där ute

       


Nu ska jag först dricka lite kaffe innan jag klär på mig och går ut, fåglarna ska få påfyllning och så iväg med paketet.

 

Av Jan Sandström - 13 december 2018 08:50

Torsdag den 13/12


Lucia idag och säkert är det ett antal som har ont i huvudet idag av för mycket dryck igår...


JAg hade en sämredag igår, trögt att komma upp och trög dag där jag inte mådde bra men dagen gick och jag fick besök av Erik som berättade ett och annat både tråkigt och rokigt.

Som livet är alltså.

Men själv mådde han bra, tror jag.


Jag gav fåglarna mat där ute, klappade katten här inne och satt vid datorn och vände på papper allt medan två Bondfilmer kördes på min TV.


Inger kom hem, vi såg kalendern under en lätt middag och så bakade hon kakor. Jag hinner ju inte äta allt. Men försöker.   


Senare började jag se en serie på Netflix, om en snäll häxa, det blev flera avsnitt innan jag gick isäng.

Good Witch heter serien och är lagom underhållande, inget speciellt med den.


Smorde men vaknade som vanligt och fick smörja med mer Voltaren.

Var upp ½6 för att kissa och då steg Inger upp, även Gunnar fick för sig att gå upp och jag tror han gick ut då.

Jag somnade om till ½8 och konstigt att jag kunde sova medan jag körde en grävmaskin på en smal bergshylla som blev en korridor i ett hus med en massa möbler. Ibland är drömmar lite ologiska.


Men steg upp och hittade inte Gunnar någonstans och ute var det kallt med -13° någonting.

Jag gick runt och letade i hela huset men ingen katt så jag hann bli lite orolig men ½9 tändes strålkastaren här ute och han kom in och fick lite godis så nu ligger han och sover.


Tidningen läst om ett och annat men mest bara elände.


Idag har jag tänkt hämta boken på biblioteket men får se om jag tar bilen eller går.

Bilen ska ändå ut då jag ska förbi några ställen och skaffa saker inför julen. Fast egentligen har jag mest lust att lägga mig på soffan.

Är inte riktigt kry för det skär i mitt öra och jag är tjock i huvudet så apoteket ska få ett besök av mig.


Så motorvärmaren är inne sedan en timme och ute är det kallt med nu -13,1°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-13 09:00:09

Temperatur: -14,0 °C
Lufttryck: 1034,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -14,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,4 °C
Klockan:
06:07
Temp - Max:
-5,4 °C
Klockan:
00:57
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
04:57
Temp - Min:
-13,3 °C
Klockan:
22:31
Lufttryck - Max:
1034,7 hPa
Klockan:
03:05
Lufttryck - Max:
1034,6 hPa
Klockan:
21:19
Lufttryck - Min:
1033,5 hPa
Klockan:
06:17
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:04
Sol upp: 09:19
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 30s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:33
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

       

Av Jan Sandström - 12 december 2018 10:38

12:e December

Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle vara förskräckligt! Bob säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Bob är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.
Av Jan Sandström - 12 december 2018 09:50

Onsdag den 12/12


Igår kom Peter, Anna och Emil hit då de skulle delrenovera deras lägnhet. Och det var ju bra. Att de kom hit alltså.

Men jag klädde på mig och tog en promenad upp till Carstedts på Ersboda där jag hämta hem bilen efter service och byte av bromsklossar fram.

 


Hem gick det fortare men sedan kom jag på att jag ju skulle köra förbi Biltema, vilket jag glömde.


Det blev lite mat och sedan kaffe och en liten lur på soffan.


Adventskalendern på TV och sedan något annat innan Inger återgick till kakbak och jag startade en film som var usel så efter en stund stoppade jag och deletade inspelningen.

Startade en annan som var bättre och jag såg klart innan det blev sängen men jag hade ont i vänster öra, örstygn kallades det väl tidigare så jag har nog en öroninflamation, igen men det går över när det går över då trumhinnan spricker. 

Jag brukar faktiskt inte ha så stora besvär av det här.


Vaknade efter nån timme av värk, i händer och knän då så det blev piller och salva, somnade om för att väckas lite senare av Gunnar som ville ut,

 

Borde skriva ut och tejpa fast på indisan av ytterdörren, längst ned så katten ser den.


Somnade om och sov tungt, det var jobbigt att stiga upp i morse, det blev en enkel rakning i duschen, orkade inte med hela mig.

Men gott med kaffe efter den och ögna igenom tidningen i datorn.


Idag hade jag tänkt åka handla på Biltema efter att ha promenerat till Grubbebiblioteket.

Men jag tror inte det blir något av det hela, är inte riktigt i form idag och det sticker till i mitt öra ibland.


Men vädret är fint idag så en kortare promenad kan det kanske bli i kylan.

Just nu sol på en del industrihus och blå himmel. -7,8° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-12 10:30:10

Temperatur: -7,6 °C
Lufttryck: 1031,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,4 °C
Klockan:
00:57
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,3 °C
Klockan:
08:40
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1031,7 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:18
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:59 tim:min
Dag längd: 04:30 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 43s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:22
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 19:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut där ute lite tidigare i morse.

     

och just nu, när jag tog bilden alltså.

 


och gäststugan där inget roligt händer.

 

Ingen matinéfilm idag och nu ska fåglarna där ute få mer mat innan jag gör mer kaffe.


 






Av Jan Sandström - 11 december 2018 09:05

Tisdag den 11/12


Igår hade jag service på bilen och tidigt tingde Stefan om att bromsbeläggen fram var slut, skullle kosta att byta men lika enkelt att han gör det som att jag skulle ligga och böka på.

För det kan ha varit ett omak att göra det för jag fick aldrig tillbaks bilen igår och det har väl aldrig hänt att en service tagit en hel arbetsdag så det måste ha varit bromsbeläggens fel.


Eljest en dag som de andra, datorstrul och TV-tittande men jag gick även 43 minuter på bandet medan jag såg på TV.

Att det blev så udda tid berodde på att det blev reklam just då och jag var ganska slutkörd.

Det är mycket jobbigare på bandet än att promenera utomhus efter vägarna.


Jag hann även med att städa upp på bordet här ute, där jordnötter och frön står bakom galler.


Inger kom hem och vi såg adventskalendern och sedan första avsnittet på en ny serie om stora planer på små ytor eller vad den heter.

Den handlar om trädgårdar på små tomter och bakgårdar men den va ganska seg.

Jo vi såg även på A Very Murray Christmas (TV Special) från 2015 med och av Bill Murray men det var lika segt som knäck.

 

Sedan fastnade jag med en film jag spelat in, den hanslade om unga tjejer på en skola, typiskt Amerikansk film men ändå lite underhållande innan det blev sängen och slutet på ljudboken jag lyssnat på.

 

 

Nu blir det nästa bok som är

 

 

Som vanligt smorde jag händerna med Voltaren men vaknade ändå efter tre av värk i händer och knän så det fick bli två starka Alvedon och mer Voltaren. Och jag somnade faktiskt om och sov till i morse.

Vi låg och drog oss till åtta innan det blev frukost.

Tänk att jag gått upp ett halvkilo sedan igår fast jag ätit så lite och promenerat. 78 kg blankt blev det i morse.

Jag vet inte om jag kan lita på vågen men det är väl vätskebalansen, har alltid mer av det när jag dras med värk.

 

Idag regnar det åtminstone inte utan lite vitt på marken och aningen under nollstrecket. 

Jag har inte beslutat hur det blir när bilen är färdig för hämtning OM jag ska tigga skjuts av någon eller ta en promenad till Ersboda.

Det är ju bara 4,6 km dit.

 

Och det regnar ju inte och ingen lössnö på gatan så det kan bli en skön promenad.

Just nu har jag -0,9° och antingen vindstilla eller så har den blöta vimpeln frusit fast.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-11 09:30:10

Temperatur: -0,7 °C
Lufttryck: 1018,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 362,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
02:15
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
08:35
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
22:44
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
986,4 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:16
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:01 tim:min
Dag längd: 04:32 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 56s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:06
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 17:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Likadant där men vindmätaren har haft en benägenhet att frysa fast.

 

Så här ser himmel och jord ut.

   

 

Det syns var jag skrapade av blöta frön och jordnötter och annat skräp från bordet och automater igår.

 

 

I stugan är det lite mer snö.

 

 

Snart börjar den fina matinéfilmen 

Luffaren och Rasmus

SVT1 idag 10:15 - 11:45 

Det är den gamla med Åke Grönberg som luffaren.


Den föräldralöse Rasmus har sitt hem på Västerhaga barnhus. Rasmus tror att ingen kommer att adoptera honom så han rymmer för att leta efter några föräldrar som vill ha en pojke med rakt hår. Han träffar på luffaren Paradis-Oskar och de slår följe.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards