jans

Alla inlägg under december 2018

Av Jan Sandström - 10 december 2018 13:04

Eller snarara två mejl, det första var från biblioteket som meddelade att jag har en bok att hämta.

Det andra var lite roligare, det kom från Nordpolen och Tomten som sa att jag varit snäll i år och berättigad till obegränsat antal önskningar om julklappar.

Så här är några jag såg då jag bläddrade i reklamen under en kaffestund.


På Coop finns den här sladden, smart med magnetkoppling så att man inte nöter ut kontakten, det hade jag på förra mobilen men jag skulle behöva tre sladdar för att slippa plocka ut mobiladaptern.

 


En kul grej att ha, då kan man ha nya bilder på barnbarnen på morgonen, eljest en totalt onödig grje. Bättre med en som har WiFi och kan hämta bilder från någon dator.

 


Jag är ju lite av elektroniknörd så en sån här sats skulle va småkul att leka med.

 


Eljest har jag just avverkat nästan 45 minuter på promenadbandet, så att jag blev lite svettig under tiden jag såg Vala komma in i serien. Hon är den där mörka skönheten i Stargate.


Av Jan Sandström - 10 december 2018 09:14

Måndag den 10/12


Två veckor kvar till julafton.


Igår vaknade jag till regn och en blöt plogkant då de skrapat vägen så det blev en snabb frukost innan jag gick ut och började köra slungan.

Men det var inte lättkört, hela tiden satte utkastet igen och jag fick rensa men till slut efter 1½ timme drygt var 5 infarter rensade och jag var ganska blöt då det tidvis regnade ganska ordentligt.


Regnet fortsatte liksom mitt jobb med mina trilskande datorer. 

Jag tror jag ger upp det här med att kunna spela in från TV. Jag har ju ganska mycket som ligger sparat men det hade varit kul att spela in för alltid sänder de väl något nytt så här i jultider.


Fåglarna fick mer mat och igår gick det åt ganska mycket, ser att jag får göra en paus här och gå ut för att fylla på jordnötter och frön. Så sitt kvar en stund är jag straxt tillbaka.

  





Så där, nu blev de glada och full fart där ute.



Jag tog en LED-slinga och häftade upp den i hallen som belysning, har ju funderat på att sätta en ljuslist där uppe som allmänljus och det blev faktiskt ganska bra, så bra att även Inger gillade den.

   

Inger kom hem på timmar och vi såg adventskalendern, spännande värre nu   


Hon klädde på sig och cyklade iväg men kom tillbaks ganska direkt och sa att cykeln gått sönder så jag fick skjutsa iväg henne till jobbet så skulle jag se om det var något lätt problem, i så fall kunde jag köra dit cykeln eljest skulle hon gå hem senare på kvällen.

Det var ett enklare fel fast ganska marigt att rätta till, hennes resårstropp med krokar satt virad runt bakre drevet och kedjan och ena kroken var ganska förvriden runt där bak.


Jag fick bort det och senare när jag skulle hämta Anders på stationen körde jag cykeln till Inger.

Anders följde med hem och tog den sovande Mirabell med sig då vi åkte upp till Carstedts där Stefan ska serva bilen.

Jag fick skjuts hem och här hemma blev det enkel middag och senare lite film på TV, något från Netflix.


Inger kom hem och senare blev det sängen igen.

Inatt har jag faktiskt sovit ganska gott men var trött i morse så det var segt att komma upp.

Men det gick och idag blev det följande värden


6,4 mmol och vikten 77,5 kg


Jag ligger för högt i blodsockret men det förstår jag då jag är dålig på promenaderna, det blir bara korta stunder här på bandet och det är för lite. Men nu är i alla fall vikten på väg nedåt så sakteliga, gick ju upp en del tidigare i höst men jag ska bli bättre på att hålla igen och röra mer på mig.

Fast gårdagens snöskottning tog ju på krafterna så den kanske räknas som en promenad.


Bilmeken Stefan hade ringt medan jag var ut till fåglarna så jag ringde tillbaks, han undrade om bromsbeläggen fram som hade ett par mm kvar och om han skulle byta nu, det är ju lika bra att göra det och det kostar "bara" runt 2300:- + de 5500:- som själva servicen kostar.

Jag skulle säkert kunna byta beläggen själv men det kan vara småbökigt också, vi fixade ju sådant på Eriks bil nyss och mer därtill.

Avsikten med en nyare bil var ju att jag inte ska ligga och skruva i den eljest har jag tidigare alltid gjort allt på mina bilar, även renoverat och bytt ut motorn på gamla Berta och en av folkabussarna så mekandet är inte något okänt för mig.

Däremot gillar inte mina fingrar sådant jobb.

Speciellt inte mitt högra pekfinger.

 

Igår kväll tog jag en nål till blodsockertesten och stack hål på den där knölen och fick ut en massa vätska och skit men inte var så just den delen känns bättre idag men leden är inte bra, har ont i den 


Det regnar där ute och ska regna hela dagen så den snö vi har försvinner kanske, förhoppningsvis. 

Så idag blir det väl en kort sväng på bandet igen för ute lockar det inte att gå omkring.


Jo min väderdator som lät och levde om tog jag ned och blåste ur med tryckluft, den var dammig kan jag säga.

Satte i en gammal hårddisk jag formaterat och skulle på prov installera om med nytt Windows men inte gick det inte.

Den klarade inte av Windows 10 så den får fortsätta snutta på med sitt XP och det den gör duger den till.

Men jag saknar den lilla fina datorn ibland.


Det regnar alltså ute och det är +1,5° utanför fönstret

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-10 10:00:09

Temperatur: 1,8 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från E,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 21,0 mm
Månaden: 38,7 mm
Året: 360,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
02:15
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
23:21
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
09:54
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
996,8 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
986,6 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
986,4 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
979,3 hPa
Klockan:
00:33


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:14
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:03 tim:min
Dag längd: 04:35 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:40
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 16:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute och gäststugan ser blöt ut.

Till sommaren ska den nog få på sig ytterkläder.

       


Det är måndag och matinédags, idag sänder de

Puck heter jag

SVT1 idag 14:20 - 16:00

Ateljésömmerskan Puck träffar på ett kalas den charmerande konstkritikern Roger Lindman. Under den trevliga stämningen under Söders takåsar bäddar allt för romantik mellan Puck och Roger. Men det finns ett hinder, Roger är redan förlovad.

 

Det kan bli en skön film att sova till.

 

Av Jan Sandström - 9 december 2018 23:27

...lite julbelysning och sätta upp på huset.

Men du Anders skulle kunna ha och se hur många olyckor det blir på E4:an   


Fast jag är nog nöjd med de slingor vi redan har.


Det finns fler knasbollar.


Av Jan Sandström - 9 december 2018 15:09

Idag börjar han skotta och du hittar den på min webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/

 

9:e December

Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.
Av Jan Sandström - 9 december 2018 08:06

Söndag den 9/12


Ett snåsnabbt inlägg idag då jag fått mycket att göra.


Men igår satt jag mest oc pulade på med datorproblemen jag inte kommer till rätta med, eller jag får till små problem lite nu och då.

Men innan Inger åkte till jobbet fixade jag utskrift av 13 diplom hon gjort i ordning men när de skulle skrivas ut kom inte bakgrunden med eller så blev den knasig. Så jag gjorde enklast en skärmdump och skrev ut.


Gjorde inte så mycket alltså och senare mot kvällen blev det film, nån planetfilm som var sisådär.


Inger kom hem och vi såg gårdagens kalenderavsnitt innan det blev sängen..

Jag har sovit oroligt och haft värk, som vanligt alltså men skyller på vädret, det är ju ändå ingen som kan göra något åt.

Har varit upp ett antal gånger och rört på mig eller släppt ut Gunnar.

Men sov ändå till ½8 då jag steg upp och såg att traktorn varit och skrapat vägen, inte mycket men det blev stora klumpar av troligtvis tung blörslasksnö.


Så jag ska/måste ut och ta bort och sedan kanske det blir en resa till stugan då de troligtvis tagit bort där också.


Just nu +2,1° och det kanske regnar, det ser jag inte då det fortfarande är mörkt ute.


Jo min väderdator håller troligen på att haverera för tidvis låter det som att det är en vinkelslip i den.

Antingen hårddisken eller så kylfläkten så den ska tas isär och kollas upp, när jag får tid och ork till den.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-09 08:15:11

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 980,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från SE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 11,1 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 348,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
980,4 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
994,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,3 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Min:
979,3 hPa
Klockan:
23:33


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:12
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:38 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:58
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 15:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut utanför fönstret.

   


Av Jan Sandström - 8 december 2018 08:37

Lördag den 8/12


Igår blev en lugn dag här hemma, strulade på med lite av varje både här och andra ställen i huset men även ute där fåglarna fick sin tillsyn med mat i automaterna.


Inger åkte till en gammal vän som hon bjöd på lutfisk och då grejade jag på med min HTPC. Fick inte igång kopplingen till min NAS utan gick tillbaks till en USB-disk jag har för att kunna spela in, men nu är problemet att jag inte kommer åt den härifrån så jag kan inte se inspelat här i kontoret, flyttar jag disken spårar min HTPC ut då disken försvinner.

Att de ska ha sturlat till inställningar i Windows så till den graden att det nu är svårare än på gamla tiden med Windows 3.0 och man körde två datorer med en seriell kabel.

Men då kunde man ju i alla fall få det att fungera även om det sedan tog ett dygn att flytta data, typ 100 MB


Jag satte på ett intressant program om trans. 

T som i trans heter det och finns på play

Inger kom hem just som jag startat det och hon satte sig också och såg


Sedan blev det lutfisk och vi såg kalendern Storm på Lugna gatan

Efter det blev det först den nya filmen Mowgli på Netflix (den var bra, länken till en trailer) och efter den mer Netflix och Dickens, En julsaga, den från 1984 Inte lika bra.


Sedan var det dags för sängen och natten blev som vanligt.


Upp vid åtta, skumma igenom tidningen på datorn på köksbordet och Mirabell ville gå ut en liten stund.


Inger börjar jobba runt lunchtid och det ska komma en massa snö enligt SMHI. Mycket möjligt för jag mår inte riktigt bra idag.

Haft värk inatt och nu samt ont i huvudet.

Men kommer det snö lär jag få gå ut och skotta den, borde åka till stugan och köra undan där men det får vara till efter helgen.


Just nu +,02° så det kanske blir regn istället.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-08 09:15:11

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 990,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från ENE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 337,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
15:34
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
-13,2 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
994,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,1 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:10
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:08 tim:min
Dag längd: 04:42 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:57
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 14:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Inte undra på att jag mår dåligt.

 


Så här ser det ut där uppe i det grå.

 


Och på marken

   


Gäststugebygget i stugan.

   

Av Jan Sandström - 7 december 2018 14:06

Ett STORT   elände.


Moste man ha tagit universitetsexamen i nätverksteknologi eller vad det nu är och finns för att koppla ihop två tatorer med dagens Windows 10?


Jag går bet på det hela och det är så     #%¤&/ invecklat att man kan få hjärnblödning för hälften.

Jag har alltså fått dubbel hjärnblödning nu, känns det då som.

VAD innebär det här som jag nu får då jag försöker komma åt min HTPC?

 

Och VEM är serverns administratör? Det ska väl vara jag det.


Slänger jag ut grejorna nu så kommer de säkert att snöa över imorgon.

 


Jag tror jag tar en höneblund på soffan med ljudboken i lurarna, katterna sover och Inger har stuckit ut.


Av Jan Sandström - 7 december 2018 09:44

Fredag den 7/12


Igår åkta jag iväg och hämtade vad jag trodde var ett stort tungt paket, men det var bara normalstort och lätt så jag hade teoretiskt kunnat bära det men det blev bilen, och så åkte jag till Avion, det där området ute vid IKEA där jag köpte topplack (till naglarna) och förtunning till lacket. Gick även in på systemet där jag först trodde att det var stängt för det var folktomt där inne.

Men då skulle väl dörrarna varit låsta. Där blev det en dunk vitt vin, il Nostro Nr 22973 Catarratto Chardonnayen Baileys

och en Carlshamns (Flaggpunch).


Gick även in till Kjell och hälsade på, köpte två kontakter


Kom hem och det blev kaffe och lunch innan barn och barnbarn (Emil) dök upp, det var ju Ingers bakdag med havrekex och aniskransar.


Tror du inte att det börjat snöa igen.  


Jag som tog bilderna för en stund sedan men nu är de ju inaktuella.


Emil är det full fart på nu och han leker på ett annat sätt med tågbana och annat, inte bara slit och släng utan ligger och verkligen kör.

Barn for hem och barn kom, Anders kom och åkte hem för skolarbete och Erik kom efter sitt jobb.

Åt eh hel hög med kransar innan vi tog oss an min HTPC och dator.

Något strular så han åkte hem igen.


Anders kom och hade med sig Mirabell då hon ska vara här i helgen, Anders är upptagen med annat och ute och flänger hit och dit.

Så hon får det lugnare hos mig.

 


Vi satte oss och såg adventskalendern, gårdagens avsnitt och sedan sista delen på oväntade inredningar. De flesta var knasiga och konstiga och inget jag skulle vilja ha förutom katthuset i avsnitt 4, det var häftigt. Det finns inlägg på nätet om det har jag tidigare sett.

Hittade inte igen något nu men det finns, det är han som byggt vägar efter väggarna, öppningar mellan rumen och en spiral mitt i rummet, gångar och broar uppe vid taken.


Nu ringde Stefan från Carstedts och jag fick en tid för service på bilen, 07:30 på måndag morgon men jag kan lämna bilen kvällen innan också och det blir bättre, frågan är bara hur jag tar mig hem igen. Långpromenad kanske.


Datorn strulade så jag stängde ned allt och gick isäng med ljudboken efter att ha tröstätit ett par aniskransar.

Har sovit ganska bra, Gunnar har bara väckt mig ett par gånger och velat ut i kylan, -13° hade vi inatt.


Upp vid åtta och vägde mig, Aniskransar är det bästa medlet om man vill gå ned i vikt, vågen stannade på


63 kg blankt.


Sedan klev jag av och började om med annat resultat, 78,3 kg blev det då, lite lägre än igår men ändå för högt. Måste stå emot alla frestelser men det är bara så svårt när det är gott.


Sitter här och tycks aldrig bli klar, telefonen ringer och jag letar länkar till inlägget.

Idag blir det nog mer datorstrul som inte heller blir klart verkar det som, har mer än en gång funderat på att slänga ut grejerna i snön.


Det kom snö men inte så mycket men det kommer imorgon, eller om det blir i form av regn.

Det ska bli varmare under dagen och nu har jag -5,2° här ute, fåglarna ska få mer mat om en stund.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-12-07 10:15:09

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 332,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
01:12
Temp - Min:
-13,2 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
23:34
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,9 hPa
Klockan:
15:07
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:55
Sol upp: 09:08
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:10 tim:min
Dag längd: 04:45 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 47s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:41
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 14:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, eller såg ut tidigare.

   


Det här skulle kunnat bli ett fint julkort om jag inte redan skrivit ut dem.

 

Nu ska fåglarna få mat och jag ska göra kaffe innan jag öppnar dagens tidning.


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards