jans

Alla inlägg den 4 januari 2019

Av Jan Sandström - 4 januari 2019 16:28

Nu ska vi laga hans bil och efter att jag kommit hem från promenaden så körde jag min och han sin bil till Tavelsjö där vi ställde in den i maskinhallen för att få tina upp.

Sedan åkte vi hem och efter östra vägen vid långviken ungefär stod det en älgko med kalv alldeles bredvid vägen så det gäller att se upp.

Jag har inte kollat bilkameran men tror inte det blev något på dem där de stod i mörkret.


I morgon hämtar jag Erik och så åker vi upp och skruvar, han skruvar och jag dirigerar, fast vi kommer nog att hjälpas åt en del.


Nu började en film på SVT 1, 

Columbo

SVT1 idag 16:25 - 18:00 så det får bli soffan men först en till mugg kaffe.

Av Jan Sandström - 4 januari 2019 09:27

Fredag den 4/1


Igår, då gjorde jag det vanliga, ingenting alltså.

Det är jobbigt att inte göra någonting så jag klädde på mig för en promenad efter att temperaturen stigit och snövädret bedarrat fast nån egentlig snö kom inte, bara nån eller ett par cm.

Men ganska direkt högg det till i min onda högra stortå och jag fick lite svårt att gå så det blev bara runt ett kvarter.

 

Började gå Stråvägen men vek av och gick hem igen där det blev kaffe och soffan med nån film jag inte kommer ihåg mycket av.


Tittade till fåglarna ute och deras automater och sedan blev det datorn här i kontoret.

Jag började gå igenom inställningarna i min NAS för att se om jag hittade något fel eller något som förhindrade min HTPC att spela in.

Inge hittade jag någonting för ärligt talat begrep jag inte mycket av alla datoruttryck och förkortningar.

Nä den tiden är förbi när jag behärskade datorer på ett djupare plan.

Jag har gett upp förr så det är inte så svårt att göra det igen.


Det blev en film till från Netflix och senare kom Inger hem.

Lite senare blev det sängen och då låg redan Inger, hon dras med nån förkylning, kanske den jag hade hela december och längre ändå men nu känner jag mig bra fast jag vet egentligen inte när den försvann.

Jag var ju inte pangförkyld och det är inte hon heller utan ibland slår det till med astma och lite snuva. Jag hade mer åt öronen där det blev tätt fast skönt ibland när det blir tyst.

Fast tyst får jag aldrig utan då tjuter min tinnitus ännu mer än normalt och det är inte lite det. "Hesa Fredrik" på hög frekvens och inne i huvudet.


Men efter en stund med ljudboken och lite griller i huvudet somnade jag och har fått sova.

Upp vid åtta och jag var ordentligt trött så jag kanske inte sovit så gott eller så väldigt tungt.


Idag funderar jag på att återuppta en promenad och kanske ned på stan där jag besöker Classe, börjar behöva blad till rakhyveln eller om jag hittar billigare någon annanstans.


Det ska bli kallare så jag ska inte dra ut på det utan gå tidigare idag, just nu -3,6° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-04 09:45:10

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1007,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
06:11
Temp - Max:
-1,2 °C
Klockan:
18:08
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
03:16
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
05:57
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
08:07
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
07:15
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:23
Sol ned: 14:05
Skymning: 15:18
Dagsljus: 07:08 tim:min
Dag längd: 04:42 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:46
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 


och jag har besök av mina tjejer, en flock duvor kommer och städar marken under automaterna.

 

Till höger om altanstolpen och

bakom gallren till höger om granen är de. Inte alla men några av dem.

 


Så här dyster ser himlen ut och det är en mörk dag tycker jag.

 

Nä klä på mig och serva fåglarna, katterna har gått och lagt sig på sängen och grannens kisse har jag lyckligtvis inte sett till nu på morgonen, hon brukar ju komma och försöka ta mina pippi.


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards