jans

Alla inlägg den 9 januari 2019

Av Jan Sandström - 9 januari 2019 09:03

Onsdag den 9/1


Igår vaknade jag med ledvärk i händer, knän och nästan överallt.

Så det blev bara en kort promenad och det var banken där jag löste in en återbetalning från Vattenfall.

 

Sedan haltade jag hem igen och gav fåglarna där ute mer mat.


Påtade på lite här inne och mest med datorn innan jag lade mig på soffan en stund med katt på magen.


Posten kom men det var mest reklam, men jag fastnade för det här som jag skickade till Erik som skulle köpa säkringar där.

En liten vink men svaret jag fick var inte det förväntade, jag trodde han redan varit där men han skulle dit först idag och då är det nog för sent för semlor.

  


Det blev slötittande på film från Netflix men ingen speciellt bra, iBoy hette den och handlade om en pojke som pratade i mobilen när han blev skjuten i huvudet och telefonen, bitar av den trängde in i huvudet och vips kunde han ha kontakt med nätverk och det mesta via tanken. Det blev popcorn till filmen och det var nog bättre än själva filmen.


Jag har haft problem med ljudet då jag ser film, ingen riktig stereoeffekt utan mest bara från centerhögtalaren så jag tog mig tid att fippla på inställningarna och kanske har jag fått igång ett bättre bioljud.

Måste bara hitta en bra film att testa det på och då ligger väl StarWars nära till hands. Har nog någon sådan film någonstans.


Inger kom hem och jag gick isäng med min ljudbok men hade lite svårt att somna.

Värken var mindre så det fick räcka med att smörja in händer och knän.

Gunnar har väckt mig några gånger då han velat ut så jag har sovit sisådär inatt.


Upp före åtta och idag ska jag hämta hem Maria och Mona som varit i stugan sedan den 17:e förra året, lite drygt tre veckor alltså.

Sedan kommer väl Erik förbi i eftermiddag.

Jaha så fick jag mejl från banken, en ny faktura, varför inte det där stora miljonarvet från Afrika eller från den okända änkan i USA.


Det blir matinéfilm idag och jag bör vara hemma till

Kungligt bröllop på SVT1 idag 15:05 - 16:40

Syskonen Tom och Ellen Bowen sjunger och dansar i en succéshow på Broadway. I samband med bröllopet mellan drottning Elizabeth och Philip Mountbatten blir de inbjudna att uppträda i London. Väl på plats i Storbritannien blir de båda syskonen snart förälskade på varsitt håll.


Inger kommer efter fem eller närmare sex och då blir det en lättmiddag och TV ikväll. Kanske.


SMHI varnar för oväder idag, en klass 2-varning men YR har inget sådant och jag tror mer på Norge.

Nu är då solen på väg upp men det syns inte på bilderna jag tog tidigare, väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-09 09:15:09

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 3,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,6 °C
Klockan:
05:24
Temp - Max:
-3,2 °C
Klockan:
15:54
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
00:13
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
23:24
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
06:21


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:16
Sol ned: 14:17
Skymning: 15:27
Dagsljus: 07:21 tim:min
Dag längd: 05:01 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:43
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 18:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

   


Den här är i alla fall nytagen. Jo kameran fungerade idag.

 

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards