jans

Alla inlägg den 11 januari 2019

Av Jan Sandström - 11 januari 2019 20:19

Har du blåst bort ännu, inte jag för jag har hållit mig inne hela dagen förutom då jag servade fåglarna där ute.

Men vi har inte haft så hemskt blåsväder som fjällen men tillräckligt för att jag skulle må dåligt idag.

Värk och ingen lust till någonting.


Men nu har vi ätit pannkaka och senare ska det bli någon film.

Och inte fick jag något paket från Classe, postnord är verkligen sega.

Vem vet, de kanska har blåst bort.

Av Jan Sandström - 11 januari 2019 08:55

Fredag den 11:e jag.


Jag är tydligen farlig då de varnar för mig i tidning och på nätet.

Men så allvarligt är det inte, jag är ganska snäll innerst inne och längst ut.


Igår blev en dag här hemma och mestadels inomhus, var lite trög hela dagen men det blev lite småpyssel här och där och kroppen ville inte riktigt hänga med förrän mot eftermiddan och då var jag ändå så trött att det blev en stund på soffan.

Men jag somnade inte utan lyssnade på ljudboken.

  Jag vet inte om jag läst den tidigare men nu har jag avverkat halva så jag fortsätter väl.


De två paket jag flaggats om att de är på väg kom inte igår som jag trodde på, Postnord tar tid på sig men med de här paketen är det ingen panik, de kommer väl idag då, det är ändå bara mina rakblad och något från Bonniers Bokklubb.


Inger kom hem och vi åt mat medan vi såg två avsnitt av Mandelmanns gård.

Sedan gick Inger till köket och sin bok men jag såg slutet på Femti nyanser av frihet. Det är tredje och sista delen av den omskrivna trilogin om Christian Grey och som felaktigt blev klassad som en porrfilm med SM.

OK det är lite sexscener i filmen men inte mer än det är i många andra trillers och deckare som kan visa mer porr.

D'remot är det en levnadshistoria om Grey.

Efter det blev det en film från Netflix om två ungdomar som byter plats på flygplatsen och en åker till Malmö och den andra till Hemavan och Norska gränsen. Det såg jag direkt men de kallade platsen Renforsen eller något sådant.

En film om förväxlingar och inte var mer än underhållande.


Inger gick isäng tidigt och jag lite senare.

Ljudboken och Gunnar gick ut och in några gånger sedan fick jag sova.


Vaknade av klockradion halv åtta och några minuter senare ringde det på dörren???

En kille stod där ute och påstod att det var paket till mig då det var bara att ta emot och kvittera.

Men inte var det något av det jag väntade på.

 

Det var sådana här som kom, det är alltså Tristan och Trassel på bilden och Maria nämnde något tidigare om ett paket som skulle komma i mitt namn.

Nu var jag ändå uppe så lika bra att fortsätta med det.

Rakapparaten stannade, oladdad så det fick bli hyvlen idag också och sedan frukost.


Det ska tydligen blåsa idag på min namnsdag och det är därför stormen fått namnet Jan men jag tror inte den blir så hård här i stan (Umeå).

Det ska även vara nordliga vindar och då är stugan mer skyddad av skogen.

Idag blir det nog inte mer gjort än igår, knäna säger att det inte blir någon längre promenad men jag kanske följer med Inger och handlar på ICA i eftermiddag. Jag har alltså ont i lederna och det är väl blåsvädret som bidrar till det.


Just nu +2,3° och fåglarna ska ha mat för det blåser inte mer än att de kan flyga.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-11 09:30:10

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 982,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 9,9 m/s från WNW,
i byarna 12,2 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 3,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
00:55
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
20:33
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
04:48
Temp - Min:
-17,0 °C
Klockan:
00:55
Lufttryck - Max:
988,8 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
981,9 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Min:
988,2 hPa
Klockan:
23:29


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:12
Sol ned: 14:22
Skymning: 15:31
Dagsljus: 07:28 tim:min
Dag längd: 05:10 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:57
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himlen ut.

 

Tog även en liten video som visar blåsten, blir det mer senare idag kanske jag kommer ihåg och tar en till som jämförelse.


  

   

Snart mer kaffe innan det blir TV medan jag läser dagens VK

Det blir alltså tre avsnitt av Fawlty Towers

 

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards