jans

Alla inlägg den 13 januari 2019

Av Jan Sandström - 13 januari 2019 20:22

Men i kväll får den gräva fram fröna.

Av Jan Sandström - 13 januari 2019 14:43

Vi fick för oss att utnyttja två fribiljetter och gå på bio.

Av Jan Sandström - 13 januari 2019 09:27

Söndag den 13/1


Igår blev en händelserik dag.

Vi skulle meka med Eriks bil men när han kom hade fellampan slocknat och han fick titta på min dator.

Inger åkte till Tavelsjö och jag skulle egentligen fäljt med för att åka till stugan men stannade hemma.


Alla åkte iväg och jag gick ut, skulle köpa kaffe på ICA men det glömde jag och hamnade istället hos Maria som bjöd på kaffe.

 


Började på en ny bok och nu blir det

 


Jag hann bara vara hemma en stund, duscha och så kom Erik förbi, bilen gick dåligt så vi kikade snabbt på den.

Tips på nätet sa rengörning av luftinsuget. Och det gjorde Erik men den gick dåligt när han åkte iväg.


Inger kom hem och jag fixade middan, uppstekta pannkakor och så fick jag mess från Erik igen.

Bilen stod nu på en parkering uppe på Mariedal.

Bara att klä på mig och åka iväg efter att ha plockat ihop lite verktyg och instrument.


Bilen vägrade gå, den startade knackligt men ingen ork så det blev bogsering hit hem till Västerslätt. Sedan skjutsade jag hem Erik.

Väl hemma skruvade jag loss automatchoken, tror det är den för idag skulle det bli busväder med snö.

 

Deet verkade som att spjället inte fungerade för när jag öppnade det så gick motorn.

Men ingen mer koll igår kväll utan det blev kaffe och så TV, Tundrans vita vargar på kunskapskanalen och sedan Hitlers örnnäste


Vi fick besök i trädgården, två harar som kom och åt fågelfrö på marken.

    Svårt att få focus när det är nattsvart ute menmed mobilen fick jag ett par bilder.


Efter det sängen och Inger kröp över till mig.

Men jag kan bara säga att katt är det 100%-iga preventivmedlet.

Han skulle direkt hoppa över från fönstret och klämma ned sig mellan oss där han kurrade gott och vi mådde också ganska gott.


Jag har faktiskt sovit ganska gott fast jag vaknat av värk några gånger.

Sover egentligen inte så bra med flera andra i sängen. Men det är ganska gosigt med Gunnar hos mig.


Upp vid åtta och nu sitter jag här, har varit ut och fyllt på fågelfrö och det var isande kallt där ute.

Jag ska rengöra och se om jag hittar något fel på Eriks bildel och så blir det väl en vanlig söndag idag, en dag när Inger är ledig.

Gissar att julen ska plockas bort så jag får väl ta mobilen och släcka ljusslingorna där ute.


Det kändes mycket kallare än de -11,5° termometern visar.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-13 10:00:10

Temperatur: -12,1 °C
Lufttryck: 978,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från W,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,0 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-13,0 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
20:41
Lufttryck - Max:
988,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
992,0 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Min:
978,8 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:08
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:35
Dagsljus: 07:35 tim:min
Dag längd: 05:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:08
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där uppe

 


och här nere på marken

 


Städpatrullen har anlänt och det brukar bli rent på marken när de ätit klart.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards