jans

Alla inlägg den 14 januari 2019

Av Jan Sandström - 14 januari 2019 10:50

Måndag den 14/1


Snart har halva januari gått och det märks redan att det blivit ljusare.

Dan började med att jag rengjorde Eriks bildel och montarade tillbaks den, men vid provstart blev det knappast bättre.

 

Bilden innan rengörning men nu har Erik sökt på nätet och hittat något som kan lösa problemet så i eftermiddag kommer han förbi här så vi får testa.


Igår fick vi ett infall att gå på bio men lite svårt att välja film, en ny Sunefilm som jag avstod ifrån för jag är rädd att det blir fel med en kopia med nya skådespelare så det fick bli 

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (2018)

som började 15:00, vi tog en promenad till stan, bara 2½ km ungefär och vi gick i tid så vi kunde ta en snabbfika på Café Station.

Men när vi var där hade de stängt caféet, nedlagt verkade det som.

Så vi fick tillbringa en del tid i foajen med att kolla i mobilerna.

     


Men vad vi blev grymt besvikna av filmen, rörig och hoppig i handlingen, datoranimerad och en massa ljud.

Jag fick ingen behållning och somnade nog också ett tag som Inger gjorde, men man vaknade av smällarna som fick stolarna att skaka.


Efter filmen var vi hungriga så det blev burgare på MAX, även där blev jag besviken. Jag tog ett skrovmål, efter att ha lyckats manövrera beställningen och hittat någon bild bland alla alternativ.

Men skrovmål kallar jag inte det där, två små burgarbitar som inte kunde ha varit på mer än 30g styck, lite strips i en påse men läsken räckte till oss båda.

Vad har hänt med skrovmålet man fick en gång i tiden, nu kommer det att dröja till nästa burgarköp och vi skulle ha köpt pizza istället eller ätit kinamat.


När vi gått hem och passerat ICA där jag köpte upp lagret på kaffe (2 påsar) och hemma letade jag fram första filmen om 

Fantastiska vidunder och var man hittar dem

som vi såg och den är mycket bättre, den har en begriplig handling och mer skådespeleri av människor.

Det blev en rostad fralla med ost till filmkaffet för jag var hungrig.


Vi fick även besök av en hare som åt fågelfrön.

 

Det var ju två här kvällen innan men bara en fastnade på bild.

   


Vi gick isäng och det blev en kort stund med ljudboken innan jag släckte, efter att ha smort händerna som värkte.

Men jag har sovit och Gunnar har även hållit sig inne om inte Inger har släppt ut han.


Vi skulle få besök idag så upp ½8.

Dagens mätvärden blev 6,9 mmol och vikten 77,8 kg


Halv tio kom besökaren och han var här en timme med att montera vattenlarmet under diskbänken och testa hela larmsystemet.

 

   

Innan larmkillen kom hade jag druckit kaffe med mackor till och varit ute för att skotta snö, sopade av bilarna och handskottade framför infarten men det var lätt kallsnö så det gick ganska lätt.


I eftermiddag ska Erik komma och till dess blir det väl inte mycket gjort för mig. Inger åker till jobbet om ett tag och

det blir matinéfilm i eftermiddag.

Kvinnor i fångenskap

SVT1 idag 15:10 - 16:45

Om ungdomar med sociala problem i 40-talsmiljö. Mary och Viola är två väninnor som hänger ihop och konfirmeras tillsammans. Mary förälskar sig i småförbrytaren Roland som övertalar flickorna att stjäla kläder i en affär. De avslöjas och hamnar på ett skyddshem medan Roland sätts i fängelse.


Men den tror jag inte att jag ser, ligger nog på soffan med ljudboken istället om det inte blir en promenad på bandet, med ljudboken i lurarna.

Nu har jag ju börjat lyssna på

   


Stugresa för att skotta väntar jag med till imorgon för det ska tydligen snöa hela dagen.

Just nu snöar det och det är -5,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-14 11:15:09

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 970,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från N,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
03:45
Temp - Max:
0,0 °C
Klockan:
18:27
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
02:21
Temp - Min:
-13,0 °C
Klockan:
06:09
Lufttryck - Max:
970,7 hPa
Klockan:
11:10
Lufttryck - Max:
988,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
966,8 hPa
Klockan:
04:36
Lufttryck - Min:
967,3 hPa
Klockan:
22:48


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:06
Sol ned: 14:31
Skymning: 15:38
Dagsljus: 07:39 tim:min
Dag längd: 05:25 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 58s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:13
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där ute.

 


Jag som hade skottat av altanen tidigare.

   


Bland småfåglarna är det full rulle, in och hämta en nöt och så iväg för att äta upp den.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards