jans

Direktlänk till inlägg 15 januari 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 januari 2019 07:39

Tisdag den 15/1


Igår kom Sector Alarm och monterade vattenläckagelarm under diskbänken (men först var jag ut och skottade samt grusade på isen). Och det kostade och kostar mig ingenting då Trygg Hansa betalar installationen och jag är redan uppe i maxnivå på tillbehör varje månad.

  Här är han och justerar i nätverksdelen som sitter inne i kontoret.


Anders kom förbi i sin nya bil, en BMW laddhybrid. Jag frågade om han fyllt på med olja men det visste han inte, skulle inte det vara gjort från hyrfirman.

Det var alltså blinkertsolja jag menade och det var inte hans bil utan en hyrbil han fått då hans VW var på rep efter påkörningen baktill som skedde i höstas.

Däremot kattnappade han Mirabell men hon protesterade lite då han tog henne. Klart hon gjorde det då hon låg och sov så gott på min säng men hon mår nog bra henna hos husse också.

 

Bilden från Instagram och att det är våghalsigt är att Mirabell har en tendens att gnaga sönder ull och sådant.


Maria kom förbi och hämtade sin snöbräda och så gjorde hon en beställning från Zooplus.


Erik skulle komma och vi skulle greja med hans bil men han hoppade över det och ska komma förbi idag istället.

Det blev film för mig på kvällen men var trött så jag sov nog lite men jag missade nog inte så mycket av filmen som var en inspelning från TV.


Till slut blev det kväll och Inger kom hem, senare blev det sängen och det blev en normal natt, normal för mig då.


Vaknade tidigt och steg upp. lite kallt idag när Erik ska komma förbi vid 10-tiden.

Hoppas vi får till bilen hans så att han kan besikta och sälja den, eljest kanske det blir en reservdelsbil för nu sitter det ju en hel del nya delar på den.


Sedan blir det nog att jag lastar snöslungan och åker till stugan, ser att de nu varit och plogat vägen.

 


Sedan får jag se om det blir en promenad till biblioteket men troligen orkar jag inte det, kanske svänger förbi när jag ändå är ute och kör.


Sedan blir det väl film, dagens matinéfilm är

 

Kärlek och störtlopp

5.7 IMDb1946, Komedi, Sverige, 91min - SVT1, Idag 15:05

Filmförfattaren Sixten ska åka till Åre för att samla stoff till en ny film. Journalisten Vivi får nys om detta och vill ha en intervju. Hon blir avsnäst av Sixten och sprider då ryktet att han ska ställa upp i en störtloppstävling i Åre.

Nu har jag kopierat direkt från tv.nu och deras nya webbsida.


Det kan bli en skapligt fin dag men det blir kallare och kallare för att bli ned mot -20° imorgon men på torsdag kan det bli mer snö.


Just nu har jag -9,7° och dagen gryr så sakta men med IR-kameror ser man i mörker.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-15 08:15:09

Temperatur: -8,8 °C
Lufttryck: 989,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,6 °C
Klockan:
00:29
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
03:45
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
07:46
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
989,5 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Max:
985,1 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
984,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
966,8 hPa
Klockan:
04:36


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:04
Sol ned: 14:34
Skymning: 15:40
Dagsljus: 07:43 tim:min
Dag längd: 05:30 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:20
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 01:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.





   

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards