jans

Alla inlägg den 19 januari 2019

Av Jan Sandström - 19 januari 2019 09:08

Lördag den 19/1


Igår var en dag här hemma och så ringde Anders som undrade om jag inte ville komma och fika.

Jag avböjde med att det var så kallt och ingen motorvärmare var inkopplad.

Sedan fick jag veta att han hade elproblem, hanundrade om jag inte hade någon 6A säkring, alltså den gamla porslinsproppen för han hittade ingen sådan i sina lådor.

Det kunde jag hjälpa han med så jag fick vackert koppla in värmaren och plocka ihop grejor, lite kallt i bilen men det gick bra och hos Anders fick vi igång värmeelementet i gäststugan.

Det blev även en dubbel expresso       (den heter så norr om Dalälven).


Jag åkte hem och här hemma var det avlarmat, Maria satt här inne och slog in paket. Synd att hon inte var hemma tidigare när posten var förbi för att lämna hennes paket. Men det skulle väl ändå inte fungera för henne att kvittera det så hon får vänta till måndag då vi kan hämta det på Preem.


Hon blev klar med sitt och cyklade hem igen och jag tog mig an min HTPC igen.

Jag hade problem med att installera Windows på en ren hårddisk men till slut gick det och jag fick in programmen för att se TV och film.

Provade att spela in, men inte   gick det heller. Så jag slängde ut skiten i snödrivan, tänkte då nästan göra det.

Inger kom hem och jag öppnade än en gång datorn och satte tillbaks den gamla disken, det är en nyare och har fler installerade program.

Men nu kanske jag kan utesluta den datorn som problemet.


Det blev till slut middag, en varm go köttsoppa som vi åt medan Mandelman räddade ett lamm från ett grävlingsgryt.

Sedan blev det kaffe, te och kaka till Salt, ja alltså filmen SALT.


Det blev kväll och säng och ute var det kallt så Gunnar höll sig inne men efter att jag släckt ljudboken och äntligen somnat väckte han mig Pi, alltså 3:14

Det är många gånger han väckt mig den tiden men han ville inte ut utan vände i dörren.

Däremot trodde han att det skulle bli godis men jag gick och lade mig igen, somnade och har sovit riktigt gott inatt.


Upp före åtta, stoppade in motorvärmaren i Eriks bil då han ska komma förbi här så vi kan se om det är något att laga.

Duschade och sitter här igen men måste snabba mig innan Erik dyker upp, han ska även kika på min dator och återställa några ändringar han gjorde i registret (något i datorn man inte ska röra som amatör, men jag brukar vara där ibland), jag vet inte vad han gjorde så jag överlåter det här till han.

Men fåglarna där ute måste jag ge mer mat i kylan.


Just nu -21,2° och soligt men det ska svänga om och bli lite mildare med snöfall för att bli kallare till kvällen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-19 09:30:09

Temperatur: -20,7 °C
Lufttryck: 998,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-20,0 °C
Klockan:
05:30
Temp - Max:
-11,8 °C
Klockan:
13:27
Temp - Min:
-22,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-24,5 °C
Klockan:
05:13
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
02:17
Lufttryck - Max:
999,6 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
990,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:51
Sol upp: 08:54
Sol ned: 14:46
Skymning: 15:50
Dagsljus: 07:59 tim:min
Dag längd: 05:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:47
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 07:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut när solen börjar skina på björkarna.

       






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards