jans

Alla inlägg den 20 januari 2019

Av Jan Sandström - 20 januari 2019 09:21

Söndag den 20/1


Igår, ja Erik kom efter sitt tidigare ärende och efter lite prat samt datorpyssel gick vi ut till hans bil.

Med gemensamma krafter fick vi upp luftfiltret och så pillade jag upp och fick bort sladd och tändstiftsdelar.


DET såg INTE bra ut.

Det jag kan om bilar är att tändstiften inte ska bada i olja. Två av tändstiften var blöta så vi gjorde ett provisoriskt ingrepp.

Trasor och skruvmejsel samt tryckluft, stoppade ned och sög upp oljan och försökte torka rent men jag hade ingen tändstiftsnyckel som passade, den jag hade var inte tillräckligt lång då stiften satt nere i djupa hål, kanske en decimeter ned i motorn.

Efter rengörning monterade jag tillbaks tändhattarna som även innehöll tändspole och försökte starta.

Inte gick det inte. Jag måste nog rengöra mer och få loss tändstiften men huvudproblemet kvarstår nog ändå.

Vet inte om det är ventilkåpspackningen eller vad, motorn ser inte ut som en motor brukar göra.

 

Det är i de röda tändstiften sitter och felet är nog packningen under de två upphöjningarna där kamaxlarna sitter.

Vi vet inte om det är lönt att göra så mycket mer på bilen.


Efter det blev det datorjobb och Erik löste några problem men han lyckades även ta bort en hel hårddisk på min NAS.

Det var disken med inspelade TV-program och egna filmer m.m

Men jag hade kopior på allt så det var bara att kopiera tillbaks.


Men vi kom inte tillrätta med att min HTPC kan spela in på min NAS.

Det är nått jäkla strul någonstans som gör så att det inte går, däremot kan jag nu spela in på NASens inbyggda lilla disk och därifrån får jag kopiera över allt eftersom då den disken inte rymmer så mycket.


Erik cyklade hem och jag pysslade på lite men övergick sedan till TV och Netflix.

Jag gjorde inte så mycket mer på kvällen och Inger ringde halv elva, hon hade fastnat på jobbet.

Är man pratglad så är det lätt hänt men hon kom hem och senare gick vi isäng.


Jag har sovit som tidigare nätter, sisådär alltså men vid åtta var jag uppe.


Idag ska jag hämta Inger på jobbet då hon har timmar i eftermiddag och så ska vi upp till barnbarnet Emil för fika.

Frågan är om jag ska kika in på Biltema när vi ändå är där uppe och då skaffa en tändstiftsnyckel som passar.


Men det är en kall dag även idag, just nu har jag -20,9° men himlen är blå så snart börjar tiden då solen värmer dagtid.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-20 10:00:10

Temperatur: -17,9 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -17,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-17,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-8,4 °C
Klockan:
16:45
Temp - Min:
-21,1 °C
Klockan:
09:07
Temp - Min:
-22,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
09:54
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
12:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:49
Sol upp: 08:52
Sol ned: 14:49
Skymning: 15:52
Dagsljus: 08:03 tim:min
Dag längd: 05:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:53
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här ser det ut här hemma

     


och i stugan är det en fin vinterdag med -24,5°


     






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards