jans

Alla inlägg den 24 januari 2019

Av Jan Sandström - 24 januari 2019 10:28

Satt här när det small till i ett fönster så jag gick runt och tittade men hittade inget inne eller när jag tittade ute.

Till slut såg jag orsaken, eller spåret.

 

På stora rumsfönstret ser man i ringarna kroppen och vingarna.

Troligen efter en duva som kanske blev jagad av någon rovfågel för det är inte vanligt att de flyger in i fönstren.

Det där hände igår.


Nyss hörde jag mystiska ljud och trodde det var Gunnar som fått lekfnatt, men han låg och sov i godan ro på min säng.

Däremot har det börjat lukta SKIT här inne då det bubblar i toaletter och övriga avlopp.

Han är ju ute och spolar i gatan men så här tror jag inte jag upplevt det tidigare.

Hoppas bara att inte spolslangen kommer upp någonstans som nått annat utomjordiskt monster.

Nä nu tar jag paus och gör lite kaffe.


Av Jan Sandström - 24 januari 2019 09:49

Torsdag den 24/1


Tänk, en månad efter julafton, tiden rusar och snart ska räkningarna betalas, igen.


Igår gjorde jag inte mycket men ändå massor.

Jag fick in alla låneböckerna i datorn, ändrade filnamn och ID3 så de passar våra MP3-spelare.

 

Men jag betalar inget för det, bara min dyra arbetstid. Det tog bara hela dagen och kvällen.

Fast visst vore det enkelt att ha böckerna direkt från nätet men då måste man betala för det och ha mycket bättre nätanslutning till mobilen.


Inger kom hem och åkte senare till ICA Kvantum och handlade massor, dessutom åkte hon på stor kontroll så det tog tid.

Först vid 9 satte vi oss och åt och då började Dum & Dummare 2 som jag såg men Inger gillade inte den utan satte sig i köket.


Det blev kväll och jag tog två stora Alvedon samt smorde händerna med Diklofenak, den som ersatt min Voltaren. Snart kanske jag lärt mig namnet utantill.   

En stund med ljudboken som jag trodde jag skulle höra klart men orkade inte ända till slutet. 

Gunnar gick ut och jag släckte, fick faktiskt sova inatt.


Låg kvar till åtta då jag såg blinkande gult ljus ute på gatan och trodde det var sopbilen, jag som inte dragit ut tunnan, stoppade även in motorvärmaren.

Men det var avloppsrensning igen, de var ju här förra veckan och rensade under gatan.

Jag fick en liten pratstund med killen och han visste att Västerslätt är en mindre problemområde. Det har jag vetat i 40 år men tyvärr snålade kommunen när de byggde om gatorna här och lade ned fjärrvärme. 

Det skulle bli för dyrt att gräva en meter till och lägga ned nya rör, nu får de komma och spola titt som tätt för att hålla rören rena.


Dusch och frukost med nättidningen.

Maria ska komma och låna bilen idag för att storhandla och jag ska/måste nog ur och gå, får ta ryggsäcken och boktraven för en promenad till biblioteket.


Men det är kallt idag, termometern här visar LL.L°C 

Det stämmer nog inte men jag har fler termometrar och den andra visar -12,3°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-24 10:00:09

Temperatur: -12,0 °C
Lufttryck: 1019,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-9,3 °C
Klockan:
13:45
Temp - Min:
-13,7 °C
Klockan:
07:58
Temp - Min:
-15,1 °C
Klockan:
08:07
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
23:44
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
02:09


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:41
Sol upp: 08:41
Sol ned: 15:02
Skymning: 16:02
Dagsljus: 08:21 tim:min
Dag längd: 06:21 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 52s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:31
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och jag ska fylla på fröautomaterna bara jag blir klar med det här inlägget.

Tomtbilderna ser då ut så här

   

 

Med det säger jag

 





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards