jans

Alla inlägg den 28 januari 2019

Av Jan Sandström - 28 januari 2019 16:23

Tidigare fungerade E-post bra men så upppdaterade jag till Windows 10 och allt har jävlats i vinter.


Först försvann bildvisning i Mozilla Thunerbird så då bytte jag efter många besvär till Windows mejl eller E-post och det fungerade, ett tag.

Helt plötsligt började programmet stänga av sig själv och det hände snabbare och snabbare så nu stänger det ned efter någon sekund så jag hinner inte se eller göra någonting.

Fick tipset om Outlook så jag provade att starta, jodå det fungerade och jag fick in ett par av mina konton, tills jag lade in googls gmail.

Då blev det ett jävla liv här att jag hade otillåtet intrång i min mejl och kontot blockerades.

Hittade ingenstans att öppna igen så nu vet jag inte om jag har den mejladressen igång.

Outlook är föråldrat och dålig säkerhet så det är inte ett tillåtet program.


Nu skiter jag i allt och kör gamla Thunderbird utan bilder så jag tar bort de flesta mejlen utan att kolla vad det kan vara.

Det finns ju Facebook.


Men nog är det väl förjävligt med allt strul och datorer, tror jag ska bygga om dem till snöspade och isskrapor för bilrutor.

Nu ska jag värma matlådan med fisk och så blir det TV.serien Colony 

Av Jan Sandström - 28 januari 2019 16:01

Måndag den 28/1


Igår satt jag med räkningarna och det var tur det för idag har vi varit utan Internet hela dagen


Efter räkningarna åkte vi ut för att få fika och det blev Böleäng, men där var ingen hemma så då blev det andra vänner på Teg.

De hade flyttat till en ny lägenhet och innan vi lyckades komma in i huset.

Tror det är lättare att komma in på Pentagon, vad man nu ska ha dit att göra.


Vi hittade igen telefonnumret och kunde ringa så Inger fik portkoden och tog hissen upp efter att jag nästan hållit på att slå ihjäl mig.

Ett halvt trappsteg mitt i entrén som jag snubblade på och slog i mina onda tår.


Jag fick kaffe men dem hade inget te??? Så Inger fick dricka saft.


Hem igen och här fick vi mer kaffe och Inger fick sitt te. 

Kallt ute med under -20° och senare kröp den ännu längre ned.

Men vi såg Mandelmans Gård och sedan Omöjliga järnvägar som visade Bergenbanan, järnvägen över Hardangerviddan mellan Oslo och Bergen.


Senare en film som heter 

Perfect Match (2015)

En hyfsad film och sedan blev det sängen.

När jag väl somnat efter att ha kollat tempen i stugan, det var -31° ute där så jag höjde värmen och ökade fläkthastigheten inne.

Jag sov skapligt gott sedan och Gunnar var aldrig ut någonting, för kallt sa han och kröp in under Ingers täcke.

 

Först efter åtta steg vi upp och veckans mätvärden blev

6,6 mmol och vikten 78,2 kg

 

Men inget Internet sedan tidigt i morse har gett en lugn dag.

Varmare har det också varit med -11,2° som varmast men det var -28° inatt.

Jag har haft värmen i Eriks bil men idag fick jag inte igång den så nu sitter batteriladdaren inkopplad.

Gått en rask promenad på bandet här inne så jag blev slutkörd men det var innan jag intog soffan.

Varit ute och gett och sett om småfåglarna att de har mat i automaterna. 

 

Just nu har jag -13,5° och jag har legat på soffan med ljudboken och Gunnar, även pratat med Tomas.


Dagens matinéfilm har jag inte sett men det var 

Mitt hem är Copacabana

och inte intressant för mig.

 

Det är mörkt ute så ingen bild idag.

I kväll blir det nog film för mig då Inger jobbar kväll.

 

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-28 16:15:10

Temperatur: -13,5 °C
Lufttryck: 1000,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,6 mm
Året: 12,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,2 °C
Klockan:
11:54
Temp - Max:
-13,8 °C
Klockan:
10:46
Temp - Min:
-28,0 °C
Klockan:
02:14
Temp - Min:
-27,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,6 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
16:09
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
15:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:32
Sol upp: 08:30
Sol ned: 15:15
Skymning: 16:13
Dagsljus: 08:41 tim:min
Dag längd: 06:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:11
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 10:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och med det säger jag 

 

 

Av Jan Sandström - 28 januari 2019 09:16

Inget Internet för tillfället så dagens inlägg kan dröja, orkar inte skriva mer på mobilen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards